Gå til innhold

Overreagerer jeg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag mottok jeg en mail fra barnehagen, en info.mail om at de kommer til å sende ut ukeplaner på mail heretter.

I mottakerfeltet stod mailadressen til alle foresatte, knyttet opp mot navnet på barnet. Type "Barnets Navn" - <<[email protected]>>.

En av disse adressene var adressen til krisesenteret i kommunen vår. En time senere fikk jeg den samme mailen, bare at da var denne mailadressen byttet ut med en annen.

Er ikke dette et ganske stygt brudd på taushetsplikten? Jeg må innrømme at jeg skvatt skikkelig da jeg så det.

Anonymous poster hash: 0a1cc...4d2

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jo er brudd på taushetsplikten :(

Anonymous poster hash: 540a7...e2e
Gjest constance90
Skrevet

Veldig synd når slikt skjer. Derfor bør alle slike mail sendes som blindkopi til mottakerene. Da vil ingen se andre epostadresser enn sin egen.

• Liker 5
Skrevet

Stod det hvilket barn eller navn på foreldre knyttet til denne adressen? Hvis ikke er det ikke brudd på taushetsplikt

Skrevet

Stygt brudd på taushetsplikten, selvom det helt klart var en glipp fra barnehagen, så burde ikke slike ting skje.

Anonymous poster hash: cf6fc...26a
Skrevet

Kan de ikke sjekke egen e-post på krisesenteret? Rart de har oppgitt det som sin e-post adresse da

• Liker 1
Skrevet

Slo meg at kanskje forelderen til dette barnet jobber på krisesenteret? Det er jo meget mulig.

• Liker 8
Skrevet

Slo meg at kanskje forelderen til dette barnet jobber på krisesenteret? Det er jo meget mulig.

antageligvis jobb e-posten ja. Alle som bor på krisesenteret bytter ikke midlertidig til deres e-postadresse mens dem bor der

• Liker 1
Gjest Magdalene
Skrevet

Ja det er jo ikke slik at man får en @krisesenter.no-adresse bare fordi man har tilknytning til det.

Selvsagt er det en som jobber der..

• Liker 4
Skrevet

Det var ikke en krisesenter.no-adresse, det var krisesenteret@vårkommune.online.no. Hadde personen jobbet der ville det vært naturlig med [email protected].

Jeg tenkte også først at det kunne være forelderen som jobber der, men denne forelderen er forholdsvis ny i norge og ikke særlig stødig i norsk, og da jeg fikk den samme mailen på ny med endret adresse slo jeg jobbteorien fra meg.

Ts

Skrevet

Ja det er jo ikke slik at man får en @krisesenter.no-adresse bare fordi man har tilknytning til det.

Selvsagt er det en som jobber der..

Som sagt, ny i landet og hadde kanskje ikke mailadresse selv enda da den ble oppgitt til barnehgen.

Ikke antyd at det var en så dum antagelse og problemstilling.

Skrevet

Det var ikke en krisesenter.no-adresse, det var krisesenteret@vårkommune.online.no. Hadde personen jobbet der ville det vært naturlig med [email protected].

Jeg tenkte også først at det kunne være forelderen som jobber der, men denne forelderen er forholdsvis ny i norge og ikke særlig stødig i norsk, og da jeg fikk den samme mailen på ny med endret adresse slo jeg jobbteorien fra meg.

Ts

Noen som jobber som tolk er faktisk ikke helt stødige i norsk. Kommer hun fra et land uten e-post?

Skrevet

[..] Derfor bør alle slike mail sendes som blindkopi til mottakerene. Da vil ingen se andre epostadresser enn sin egen.

Akkurat, jeg liker aldri når min mail er på en liste der alle mottakerne kan se den. Bcc er den beste løsningen. Og den høfligste løsningen i tillegg.

• Liker 2
Skrevet

Du overreagerer ikke. I barnehage/skolesammenheng er en slik opplysning konfidensiell. Det at de fjernet adressen i e-post nummer to viser at de har fått noen reaksjoner, regner jeg med. Men Bcc er nok mest fornuftig, ja.

Skrevet

Både bhg. Og den som har epostadresse er ganske sikkert oppmerksom på dette.

De har endret dette og gjør sikkert og nødvendige grep. Om mor bor på krisesenteret nå, eller om dette er et tilbakelagt stadie i mor og barns liv, vet vi ikke. Epostadressen er vel oppgitt på et tidligere tidspunkt?

det jeg lurer på er om det er lovlig å informere om alles e-postadresser slik dette er gjort her. For spørsmål knyttet til dette er Datatilsynet riktig adresse.

Anonymous poster hash: 3bc40...fd3

Skrevet

Hva tenker du å gjøre med dette?

Jeg ville som et minimum tatt det opp med barnehagen, og i den forbindelse anbefalt at de for fremtiden setter mottakerne på blindkopi.

Skrevet

Du overreagerer ikke. Det er såpass enkelt som å bruke bcc, og det er sløvt av dem å avsløre såpass private forhold til alle foreldrene.

Anonymous poster hash: 4425a...66f

Skrevet

Ja, jeg har vurdert å ta det opp, bare informere om at det kan være greit å bruke blindkopi-alternativet. Men jeg vil ikke være der sure mammaen heller. :)

Skrevet

Her oppdagte jo barnehagen feilen/tabben, og rettet opp så fort de kunne. Da ville jeg latt som ingenting var jeg deg, og sluttet helt å spekulere i om denne foreldren bor på krisesenteret, jobber der, det var en ren feil fra barnehagens side eller hva. Det er jo ikke din sak. Var det DIN adresse, den krisesenteretadressen, som ble koblet opp mot ditt barn, hadde jeg tatt et møte med barnehagen sporendstreks, forhørt meg med datatilsynet kanskje, og forsikret meg om at det ikke skulle skje igjen. Eller hvis jeg kan tenke meg tilsvarende problemstillinger som gjelder meg selv (hvis du bor på hemmelig adresse eller noe). Men nå? Ingen skade skjedd for deg, og alle spekulasjoner fra din side gjør det jo verre for den som ble rammet.

Skrevet

Ryddet for trolleinnlegg + svar.

Irrlys, mod.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...