Gå til innhold

Noen som kun trener cardio her, og null styrke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er ute etter erfaringer :)

Hvorfor trener du ikke styrke?

Hvordan er du i kroppen? (Tenker dvask/stram/fit)

Bare lurer litt for alle sier man MÅ trene styrke for å bli/være stram. Men en god venninne av meg er over 30 år, har tre barn, løper 4-5 ganger hver uke og har stram, definert kropp (ja hun spiser så klart sunt og variert). Hun trener ALDRI styrke fordi hun ikke liker det.

Så hvor kommer utsagnet:" du må trene styrke for å bli stram " fra da??

Anonymous poster hash: 2bfa6...61c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bare lurer litt for alle sier man MÅ trene styrke for å bli/være stram. Men en god venninne av meg er over 30 år, har tre barn, løper 4-5 ganger hver uke og har stram, definert kropp (ja hun spiser så klart sunt og variert). Hun trener ALDRI styrke fordi hun ikke liker det.

Svaret gir seg jo selv. Uten å trene noen form for styrke, så strammes ikke muskulaturen i kroppen opp. Med mindre du er like heldig som venninnen din, da. ;)

Anonymous poster hash: 31098...65f

Skrevet

Jeg trente kun cardio før, i flere år... Var jo stram, men ikke på samme måte som jeg er nå.

Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det, men jeg var faktisk dvaskete stram. Siden det ikke var så mye muskler i armer, rumpe og overkropp, ble det på en måte bare huden som var stram. Akkurat som om jeg var 80% stram :P

Nå er jeg 100%stram, med styrketrening :)

Skrevet

Hvorfor vil du ikke trene styrke? Det er ikke mange minuttene du trenger i uken.

Anonymous poster hash: 31098...65f

Skrevet

Er vel begrenset hvor mye noen få minutter med styrketrening gjør for "stramheten" da... Men kom gjerne med forslag på øvelser som kan utføres hjemme.

Har lest veldig mye om styrke og føler konklusjonen alltid er, at for å bli stram trenger du tunge vekter. Noe jeg ikke har tilgang til. Gidder ikke bruke tid på styrke hjemme hvis det ikke utgjør forskjell. Da løper jeg heller bare, for det elsker jeg.

Skrevet

Er vel begrenset hvor mye noen få minutter med styrketrening gjør for "stramheten" da... Men kom gjerne med forslag på øvelser som kan utføres hjemme.

Har lest veldig mye om styrke og føler konklusjonen alltid er, at for å bli stram trenger du tunge vekter. Noe jeg ikke har tilgang til. Gidder ikke bruke tid på styrke hjemme hvis det ikke utgjør forskjell. Da løper jeg heller bare, for det elsker jeg.

Du kommer langt på vei med et sett manualer. Push-up's er jo også genial trening for både armer, skuldre og rygg. Knebøy, med eller uten vekter, er også bra. Dips... Masse muligheter.

Stå på! :vin:

Skrevet

Å trene så tung som mulig er i vinden, og litt oppskrytt spør du meg. Så lenge man trener med litt mer vekt enn sin egen kroppsvekt kommer man til å få muskler. Mitt mål var ikke å bli svær, men å bli sterk -og det syns på musklene godt.

Du kan komme langt med kettlebells hjemme, sjekk det opp på youtube :)

Skrevet

Takk for tips begge to :)

Har til nå tatt push ups, tåhev, knebøy og planke etter hver løpeøkt. Hvor mye det hjelper er en annen ting ;)

Skrevet

Jeg trener kun utholdenhet, fordi jeg hater styrketrening. Vet at jeg burde trene styrke også, men liker veldig godt å løpe, så da blir det liksom alltid det. Om du er "dvask" eller ikke, kommer vel helst an på fettprosenten. Har fått kommentarer på magen min, og spørsmål om hvor mye jeg må trene for å holde den sånn. Da svarer jeg "aldri". :smoke:

Hvis jeg skal begynne å trene styrke nå, så vil fokuset være på beina i så fall. Vet at det vil forbedre løpingen, og har lyst å slå min egen pers. til neste års marathon. *Motivasjon kom til meg!*

Skrevet

Jeg trener ikke styrke men løper 3-4mil i uka (kombinasjon av intervall og langkjøring) en spinningtime og en yogatime. Jeg er stram og har veldig synlige muskler. Men har også veldig lav fettprosent da!! Kan godt hende det er derfor.

Anonymous poster hash: 6bf27...963

Skrevet (endret)

Har til nå tatt push ups, tåhev, knebøy og planke etter hver løpeøkt. Hvor mye det hjelper er en annen ting ;)

Det er jo bra trening, det.

Du blir nok stram som en strekkfisk!

Lykke til videre.

Endret av Lettkverulerende
Skrevet

Det er jo bra trening, det.

Du blir nok stram som em strekkfisk!

Lykke til videre.

Haha ;) ja det er liv å drømme ;)

Skrevet

Her er det visst bare utseende som teller? (Som alltid, blant unge forfengelige mennesker..)

Å trene litt styrke er viktig for alle.

Om hvordan kroppen din formes hvis du ikke bruker tunge vekter, bare egen kroppsvekt?

Se på dansere og turnere!

Anonymous poster hash: c7a0e...51e
  • Liker 1
Skrevet

Her er det visst bare utseende som teller? (Som alltid, blant unge forfengelige mennesker..)

Å trene litt styrke er viktig for alle.

Om hvordan kroppen din formes hvis du ikke bruker tunge vekter, bare egen kroppsvekt?

Se på dansere og turnere!

Anonymous poster hash: c7a0e...51e

Jeg trener jo litt styrke jeg da, fordi jeg vet kroppen har godt av det (og er over 30 år så ikke så veldig ung lenger ;) ). Men hører overalt at man MÅ trene styrke for å se muskuløs ut, men jeg kjenner en som motbeviser det. Var mer det jeg lurte på. Om andre har erfaringer med det samme.

Skrevet

Man kan være stram og definert uten å trene styrke.

Den store feiltakelsen her er å bare tenke på utseende, ikke helsegevinster. Det som gir flest helsegevinster er å trene både styrke og utholdenhet. Fram til du er ca. 30 år kan du styrke skjelettet ved å utsette det for tung belastning, som f. eks. styrketrening. Siden kvinner er langt mer utsatt for beinskjørhet enn menn er det desto viktigere for dere å trene styrke.

Siden kvinner har mindre muskelmasse, særlig i overkroppen, er dere også langt mer utsatt for belastningsskader. Kvinner i f. eks. omsorgsyrker med mange løft ville hatt mye mindre sjanse for belastningsskader om de hadde trent styrke i overkroppen.

Skrevet

Det er sunt å trene variabelt, og det er sunt å trene kondisjon og styrke .En annen ting er at det er gørr kjedelig å trene f.eks. bare kondisjon (cardio). Etter min mening. Jeg er egentlig ikke overbegeistra for styrke jeg heller, men etter at Elixia, hvor jeg trena før, - slutta å ha styrke innlagt i kondisjons-timene, syntes jeg det ble mer kjedelig og jeg merka på kroppen min at den ikke likte at jeg slutta å trene styrke. Jeg trives ikke med vekt-sal, men syntes det var greit med styrke-delen på slutten av kondisjons-timen. En annen ting, hvis man ikke liker styrke som vekter og push-ups, så finnes det alternativer på treningssenter som tai chi og yoga (om det kan kalles styrke da) og pilates...og sånne timer som det. Jeg trener ikke nå for tida av helsemessige årsaker, men jeg husker da litt av mine egne meninger om dette.

Gjest Runforit
Skrevet

Jeg driver kun med jogging. Startet med det for helsegevinsten og for å komme i bedre form. Elsker det og jogger 6-7 dager i uka. Styrke synes jeg er fryktelig kjedelig så det har jeg ikke gjort på 10 år eller mer :P

Er slank, definert og fast i fisken uten styrke, men det er også pga lav fettprosent.

Skrevet

Om du har en sekk er det jo ikke noe i veien for å fylle den med bøker eller andre tunge ting og så trene alle de øvelsene du ramser opp. Etter hvert som du blir sterkere så må du enten øke i reps eller vekt for å få videre fremgang. Det kan jo bli litt kjedelig å ta 500 knebøy så jeg ville heller økt vekta. :)

Anonymous poster hash: 342bc...609

Skrevet

Jeg driver kun med jogging. Startet med det for helsegevinsten og for å komme i bedre form. Elsker det og jogger 6-7 dager i uka. Styrke synes jeg er fryktelig kjedelig så det har jeg ikke gjort på 10 år eller mer :P

Er slank, definert og fast i fisken uten styrke, men det er også pga lav fettprosent.

Jogging styrker knoklene i beina dine, men hjelper ikke noe særlig for knoklene i overkroppen. Med tanke på at kvinner har mye større sjanse for beinskjørhet enn menn burde alle kvinner trene noe styrke på overkroppen. I gamle dagers naturalhusholdninger ble det nok av tunge løft, men det er i dag mulig å leve omtrent uten å løfte tungt.

Å trene styrke på overkroppen gir mindre risiko for belastningsskader, f. eks. som følge av at man må løfte tungt på jobb. Det er også særlig viktig for kvinner, som har mye mindre muskelmasse enn menn i overkroppen.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...