mon_nom Skrevet 27. august 2014 Forfatter #21 Del Skrevet 27. august 2014 Jeg har alltid lært at nypoteter om sommeren er håpløse å lage komle av, mens nye høst/vinterpoteter går greit. Jeg er vandt med at komlene blir laget av kun rå potet. Raspet fint og blandes opp med byggmel og kraft til passe konsistens. Dott i midten hører også selvfølgelig med :-) De potetene jeg brukte idag var ny poteter, (vet ikke om vi regner august som sen sommer, eller tidlig høst ) men de lå i løsvekt, så jeg vet ikke hvor lenge dem har ligget, så på noen av de var litt dårlige. jeg slet litt med konsistens dag, men mye mulig at jeg har brukt for lite mel. men de hang i allefall sammen, men det ble litt rar form på de. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mon_nom Skrevet 27. august 2014 Forfatter #22 Del Skrevet 27. august 2014 Rakapottit? Sleng gjerne ut en oppskrift på rakaball.. Haha. Det var et nytt navn på komler/raspeball/kompe eller hva nå folk kaller det. Men kjært barn mange navn. Det er en del oppskrifter og forskjellige metoder å lage på som du ser, noen velger å dele opp rå og kokte, noen bruker bare råe osv. Jeg valgte å dele opp og brukte rå og kokte. meste parten av mine poteter var rå pga ulik størrelse. jeg brukte også ca 3dl byggmel som nevnt litt oppi her kan du også bruke grillgjær mel, jeg hadde og 2ss med vanlig mel. Du kan f. eks gå inn på matprat.no og søke på raspeball Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Badebuksa Skrevet 27. august 2014 #23 Del Skrevet 27. august 2014 Tror jeg skal gjøre det. Det er jo svimlende godt med en ekte raspeballmiddag ! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest rådyr Skrevet 27. august 2014 #24 Del Skrevet 27. august 2014 Lurer på en liten ting til, er det noen av dere som har forsøkt å lage komler med å brukte den grove siden av rivjernet? Moren min bruker alltid den grove siden. Trodde det var vanlig jeg... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2014 #25 Del Skrevet 28. august 2014 Hvilken kraft koker dere de i ? Anonymous poster hash: 87493...973 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Avalon Skrevet 28. august 2014 #26 Del Skrevet 28. august 2014 Her bruker vi "melne" poteter, helst Kers pink. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Avalon Skrevet 28. august 2014 #27 Del Skrevet 28. august 2014 Hvilken kraft koker dere de i ? Anonymous poster hash: 87493...973 Vi koker dem i kraften fra det salte lammekjøttet vi har til. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
La Luna Skrevet 28. august 2014 #28 Del Skrevet 28. august 2014 Moren min bruker alltid den grove siden. Trodde det var vanlig jeg... Mamma og jeg gjør også det... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå