mon_nom Skrevet 26. august 2014 #1 Del Skrevet 26. august 2014 Lurer på hva er best å bruke når man skal lage komler/radpeball, bør potetene være gamle eller går det greit å kjøpe potetene i butikken den dagens det skal lages. Vet det går ann å kjøpe ferdig blanding i butikken, men har lyst å prøve å lsge frea bunnen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Livet er godt Skrevet 26. august 2014 #2 Del Skrevet 26. august 2014 Jeg bruker ferske poteter. De som er laget ifra bunnen av er veldig mye bedre enn de ifra pose. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2014 #3 Del Skrevet 26. august 2014 Jeg bruker også ferske. First price poteter funker helt fint. Anonymous poster hash: fd7b1...e2d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LukaFrost Skrevet 26. august 2014 #4 Del Skrevet 26. august 2014 Det går an å bruke nypoteter, men det heter seg at man skal bruke gamle poteter. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mon_nom Skrevet 26. august 2014 Forfatter #5 Del Skrevet 26. august 2014 Takk for svar. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sunSpring Skrevet 26. august 2014 #6 Del Skrevet 26. august 2014 Blir suverent hvis man bruker f.eks. Beate eller pimpernell. Men prinsippet er å koke halvparten av potetene og raspe den andre halvparten og blande med egg, og det andre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 26. august 2014 #7 Del Skrevet 26. august 2014 Blir suverent hvis man bruker f.eks. Beate eller pimpernell. Men prinsippet er å koke halvparten av potetene og raspe den andre halvparten og blande med egg, og det andre. Egg? Jeg lager alltid av rå poteter. Og jeg foretrekker å lage på høsten når ikke potetene er helt nye lenger. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sunSpring Skrevet 26. august 2014 #8 Del Skrevet 26. august 2014 Egg? Jeg lager alltid av rå poteter. Og jeg foretrekker å lage på høsten når ikke potetene er helt nye lenger.Nei selvsagt ikke egg, skrev feil og mente gryn/mel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 26. august 2014 #9 Del Skrevet 26. august 2014 Nei selvsagt ikke egg, skrev feil og mente gryn/mel. Fort gjort, men du fikk meg til å lure der, gitt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Livet er godt Skrevet 26. august 2014 #10 Del Skrevet 26. august 2014 Jeg bruker også kun rå poteter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sølvrosen Skrevet 26. august 2014 #11 Del Skrevet 26. august 2014 Etter farmors oppskrift bruker jeg 1/3 til 1/4 kokte poteter, resten rå. Det er ikke så farlig hvor gamle potetene er, men noen poteter er vanskelige å få til passe konsistens. Jeg har ikke helt kommet helt til det nivået der jeg trenger å bekymre meg for det, for jeg bommer alltid på konsistensen uansett. Hvis du skal ha gamle poteter må du enten lagre poteter lenge selv eller kjøpe gammelpotet om våren. Potet har så lang holdbarhet at en uke fra eller til ikke spiller så stor rolle. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sunSpring Skrevet 27. august 2014 #12 Del Skrevet 27. august 2014 Blir veldig godt å blande inn bredbladet persille og finhakket løk og bruke kavring/strøkavring i stedet for byggmel. Og halvparten rå og kokte poteter. Smaker godt til vilt når bollene får trekke i kjøttkrafta. Jeg har ikke oppskrifta foran meg, men fikk den av en i familien og skal prøve å finne den frem. Oppskrifta var selvkomponert, og resultatet veldig godt. Husker jeg kunne spise bollene uten tilbehør når de lå lunken på benken etter middag, men jeg husker ikke i farta om det var flere ingredienser, er noen år siden jeg har laget det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mon_nom Skrevet 27. august 2014 Forfatter #13 Del Skrevet 27. august 2014 Takk for tips alle sammen. Ble en kombi mellom rå og kokte. Og de smakte godt. Lurer på en liten ting til, er det noen av dere som har forsøkt å lage komler med å brukte den grove siden av rivjernet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sølvrosen Skrevet 27. august 2014 #14 Del Skrevet 27. august 2014 Takk for tips alle sammen. Ble en kombi mellom rå og kokte. Og de smakte godt. Lurer på en liten ting til, er det noen av dere som har forsøkt å lage komler med å brukte den grove siden av rivjernet? Jeg tror det blir litt feil konsistens, for potetene blir for grove. Oldemor hadde noe som var ligner på den siden av rivgjernet som brukes til å male krydder eller rive appelsinskall, det det er tagger som stikker opp med små hull i midten. Farmor sa de brukte den til å raspe poteter på når de skulle lage ball. Det virket ikke som om det var noe hun savnet. Gammeldags kjøttkvern med håndsveiv fungerer greit, selv om det er litt tungt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2014 #15 Del Skrevet 27. august 2014 Jeg kjører rå poteter til mos i foodprocessor, med litt vann i slik at det blir litt fart i sakene. Og så over i sikt over en bolle slik at en god del av fuktigheten får renne fra. Må tas i omganger hvis man lager stor porsjon, men uansett blir det mye mindre arbeidskrevende enn å raspe for hånd. Vil ellers tipse om at mandelpoteter overhodet ikke fungerer i komler iflg min erfaring. Bare så andre slipper å gjenta samme tabbe. Anonymous poster hash: 3c522...d91 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sunSpring Skrevet 27. august 2014 #16 Del Skrevet 27. august 2014 Hvis du blander halvt med kokt potet går det helt fint å rive med det grove siden av jernet. Ellers vet jeg ikke, fordi jeg ikke har prøvd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mon_nom Skrevet 27. august 2014 Forfatter #17 Del Skrevet 27. august 2014 Jeg kjører rå poteter til mos i foodprocessor, med litt vann i slik at det blir litt fart i sakene. Og så over i sikt over en bolle slik at en god del av fuktigheten får renne fra. Må tas i omganger hvis man lager stor porsjon, men uansett blir det mye mindre arbeidskrevende enn å raspe for hånd. Vil ellers tipse om at mandelpoteter overhodet ikke fungerer i komler iflg min erfaring. Bare så andre slipper å gjenta samme tabbe. Anonymous poster hash: 3c522...d91 Ok. Brukte du slik ekstra tilbehør, eller delte du potetene oppi litt mindre biter å la rett oppi sammen med vann? Ante meg at mandelpotet ikke er det beste å bruke til komler, brukte ny poteter, men hvor nye de var aner jeg ikke. Men min far ble fornøyd da jeg disket opp med komler fra bånd av :-p Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2014 #18 Del Skrevet 27. august 2014 Ok. Brukte du slik ekstra tilbehør, eller delte du potetene oppi litt mindre biter å la rett oppi sammen med vann? Jeg skjærer potetene i store biter og kjører dem med kniven i foodprocessoren. Anonymous poster hash: 3c522...d91 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JHF Skrevet 27. august 2014 #19 Del Skrevet 27. august 2014 Jeg har alltid lært at nypoteter om sommeren er håpløse å lage komle av, mens nye høst/vinterpoteter går greit. Jeg er vandt med at komlene blir laget av kun rå potet. Raspet fint og blandes opp med byggmel og kraft til passe konsistens. Dott i midten hører også selvfølgelig med :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Badebuksa Skrevet 27. august 2014 #20 Del Skrevet 27. august 2014 Rakapottit? Sleng gjerne ut en oppskrift på rakaball.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå