AnonymBruker Skrevet 26. august 2014 #1 Skrevet 26. august 2014 Jeg skjønner ikke helt hvorfor paleo-kostholdet utelukker fete meieriprodukter? Hva som er argumentene for å ikke spise det? Jeg spiser mye fisk, fugl og egg, masse grønne grønnsaker og litt søtpotet, blåbær, macadamianøtter, grønn te og kokosolje og avokado for sunt fett, men får i følge div. sider ikke i meg nok kalsium, og tenker at litt fet yoghurt kunne hjulpet med det. Likevel litt skeptisk når jeg leser om diverse paleo-"guruer" som tilsynelatende er veldig negative til det.. Anonymous poster hash: 27da4...7c5
Gjest Selfie Skrevet 26. august 2014 #2 Skrevet 26. august 2014 Det var i hvert fall ikke i kostholdet vårt før vi fikk husdyr.
AnonymBruker Skrevet 26. august 2014 #3 Skrevet 26. august 2014 Det går vel mye i det at veldig mange av oss har dårlig toleranse ovenfor melkeprodukter. Dersom du tåler det og helsen din kan ha godt av at du inntar melkeprodukter, så er det også ok i et paleokosthold. Det kommer veldig an på hvor strikt du er, mange av disse "guruene" kjører en veldig strikt linje, men det passer ikke for alle. Poenget med paleo slik som jeg ser det (og mange andre...) er å spise mat som fremmer helse, som gjør deg frisk og ikke syk. Hvilke sider forteller deg at du får i deg lite kalsium, har du påvist mangler av dette? Om du ikke har påvist mangler ville jeg i første omgang gått gjennom hva du spiser til vanlig og se om det er enkelte ting du kan inkludere eller spise mer av som er naturlig rike på kalsium. Melkeprodukter inneholder kanskje en god del kalsium, men om kroppen ikke klarer å nyttiggjøre seg av det fordi kroppen reagerer dårlig på melkeprodukter så forsvinner hele poenget. Anonymous poster hash: 1afc2...9f5 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2014 #4 Skrevet 26. august 2014 Det går vel mye i det at veldig mange av oss har dårlig toleranse ovenfor melkeprodukter. Dersom du tåler det og helsen din kan ha godt av at du inntar melkeprodukter, så er det også ok i et paleokosthold. Det kommer veldig an på hvor strikt du er, mange av disse "guruene" kjører en veldig strikt linje, men det passer ikke for alle. Poenget med paleo slik som jeg ser det (og mange andre...) er å spise mat som fremmer helse, som gjør deg frisk og ikke syk. Hvilke sider forteller deg at du får i deg lite kalsium, har du påvist mangler av dette? Om du ikke har påvist mangler ville jeg i første omgang gått gjennom hva du spiser til vanlig og se om det er enkelte ting du kan inkludere eller spise mer av som er naturlig rike på kalsium. Melkeprodukter inneholder kanskje en god del kalsium, men om kroppen ikke klarer å nyttiggjøre seg av det fordi kroppen reagerer dårlig på melkeprodukter så forsvinner hele poenget.Anonymous poster hash: 1afc2...9f5 Takk for svar! Har plottet inn det jeg spiser på diett.no for å se hvordan jeg ligger an ifh til de forskjellige næringsstoffene, og får i følge den ikke i meg nok kalsium. Vet at brokkoli, spinat, grønnkål og mandler inneholder det, så kan kanskje øke litt på det? Kan jeg spørre hva du spiser dersom du følger paleo-kostholdet? Anonymous poster hash: 27da4...7c5
AnonymBruker Skrevet 26. august 2014 #5 Skrevet 26. august 2014 Takk for svar! Har plottet inn det jeg spiser på diett.no for å se hvordan jeg ligger an ifh til de forskjellige næringsstoffene, og får i følge den ikke i meg nok kalsium. Vet at brokkoli, spinat, grønnkål og mandler inneholder det, så kan kanskje øke litt på det? Kan jeg spørre hva du spiser dersom du følger paleo-kostholdet? Anonymous poster hash: 27da4...7c5 Tjæ, jeg stiller meg skeptisk til sånne kalkulatorer egentlig. Er du frisk, har du det bra? Føler du at kroppen din fungerer bedre med kostholdet du har nå? Om du er interessert i vitamin og mineralstatus ville jeg heller bedt om å få tatt blodprøver. Jeg spiser vel mer paleoinspirert enn noe annet, men ikke strikt. Spiser kjøtt, fisk og fugl i alle varianter, grønnsaker, bær og frukt som jeg liker og tåler (kroppen min liker ikke for mye brukt blant annet), mye egg, drikker kraft og bruker det i mat. Kraft må være noe av det beste jeg har tilført kostholdet mitt! Jeg kan godt lage paleofiserte retter som pizza, brownies osv., noe som ikke går helt hjem hos mange av de som lever veldig strikt, men pft. Bruker kokosolje og ordentlig smør til steking, denne ghee-greia har jeg ikke testet ut enda, tåler smør fint så da bruker jeg det enn så lenge. Er jeg på besøk så lar jeg ikke være å spise bare fordi det ikke er paleo, men tenker meg om når jeg forsyner meg. Og sier aldri nei til hardangerlefse eller gulrotkake hos mormor, aldri Det er et lite stykke lykke, og det er sabla viktig En typisk dag kan se sånn ut: Frokost: en kopp kraft (2 dl kanskje?), et par bløtkokte egg, noen skiver bacon, spinat, paprika, agurk og litt avokado. Lunsj: nesten alltid middagsrester, f.eks taco: kjøttdeig med krydder du har blanda selv, spinat, ruccola, paprika, agurk, rødløk, guacamole og salsa (ost og rømme om du tåler og vil). Middag: biff, søtpotet (kan varieres i det uendelige) og brokkoli stekt i smør. Drikker for det meste vann, litt kaffe nå og da. Latterlig enkelt og godt, ikke minst godt. Jeg anbefaler deg sterkt å sjekke paleoliv.no (med tilhørende bok, den er fantastisk, kjøp den!), undervarttak.se, paleomagasinet.no, blisunn.no (ikke nødvendigvis 100% paleo, men mange bra oppskrifter man kan bli inspirert av). Om du er på instagram er der maaange brukere å følge for matinspirasjon. Fra disse bloggene finner du også linker videre til både norske og internasjonale bloggere osv. (du vet det sikkert fra før, men anbefaler likevel). Anonymous poster hash: 1afc2...9f5 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå