AnonymBruker Skrevet 26. august 2014 #1 Skrevet 26. august 2014 Jeg har blitt bedt om å lage komper til et middagsselskap. En av gjestene er vegetarianer, så jeg må koke noen komper for seg selv, uten kjøtt. Da får jeg jo heller ikke den gode smaken fra kraften jeg vanligvis bruker. Noen forslag til hva annet jeg kan bruke? Grønnsaksbuljong/kraft, vil det bli godt tro? Noen forslag til hva slags krydder jeg evt kan bruke? Av tilbehør har vi noe god pølse, bacon eller kålrabi. Noen forslag til annet vegetartilbehør enn kålrabi?Anonymous poster hash: 12b21...475
AnonymBruker Skrevet 26. august 2014 #2 Skrevet 26. august 2014 Vegetartilbehør i stedet for pølser/bacon kan være tofubacon, eller facon som det også kalles. http://www.veganeren.com/2011/04/facon-bacon.html Jeg har prøvd å lage dette, dog uten ketchupen, og det kan absolutt anbefales. Næringsgjær kan være vanskelig å få tak i, så det er ingen katastrofe om du dropper det også Jeg har laget uten det også, og det var ingen katastrofe å utelate næringsgjæren. De viktigste ingrediensene til marinaden er liquid smoke og soyasaus. Anonymous poster hash: 404c6...961
AnonymBruker Skrevet 26. august 2014 #3 Skrevet 26. august 2014 Grønnsaksbuljong går helt fint, trenger ikke noe mer krydder enn det, samt salt og pepper. Har du sjekket om det er vegeterianere som spiser egg og melkeprodukter? I såfall må du passe på å ikke ha noe smør, fløte, osv i komler/stappe, samt passe på at buljongen er vegetarisk... Som tilbehør (om du vil ha noe mer enn bare stappe) er tofubacon bra, men det kan være stress å få fatt i tofu (og dyrt). Et alternativ er bønner tilstatt liquid smoke, eller røkt paprikapulver. Jeg er litt tilhenger av at folk som er veldig sære i kosten tar med seg ting selv... Om man må kjøpe inn spesialingredienser som vegetarisk buljongpulver synes jeg det er helt greit å heller si at du, kan ikke dere ta med dere noe selv? Anonymous poster hash: 044ac...873
AnonymBruker Skrevet 26. august 2014 #4 Skrevet 26. august 2014 Grønnsaksbuljong går helt fint, trenger ikke noe mer krydder enn det, samt salt og pepper. Har du sjekket om det er vegeterianere som spiser egg og melkeprodukter? I såfall må du passe på å ikke ha noe smør, fløte, osv i komler/stappe, samt passe på at buljongen er vegetarisk... Som tilbehør (om du vil ha noe mer enn bare stappe) er tofubacon bra, men det kan være stress å få fatt i tofu (og dyrt). Et alternativ er bønner tilstatt liquid smoke, eller røkt paprikapulver. Jeg er litt tilhenger av at folk som er veldig sære i kosten tar med seg ting selv... Om man må kjøpe inn spesialingredienser som vegetarisk buljongpulver synes jeg det er helt greit å heller si at du, kan ikke dere ta med dere noe selv? Anonymous poster hash: 044ac...873 Fast tofu selges her jeg bor i kjøledisken på Rema, sammen med posene med ferdigblandet salat. De er ikke spesielt dyre, men dersom du velger å forsøke å lage tofubacon, TS, så pass for all del på at du kjøper FAST tofu. Ikke gjør den tabben at du kjøper myk tofu som gjørmer seg i steikepanna; det gjorde jeg ved en feiltakelse da jeg for moro skyld skulle forsøke et annet merke i en annen butikk. Anonymous poster hash: 404c6...961
AnonymBruker Skrevet 26. august 2014 #5 Skrevet 26. august 2014 Tusen takk for tips! Jeg har ett spørsmål: hvor får jeg kjøpt liquuid smoke? Tofu-"bacon" høres i alle fall utrolig godt ut! TSAnonymous poster hash: 12b21...475
AnonymBruker Skrevet 26. august 2014 #6 Skrevet 26. august 2014 Jeg fikk tak i liquid smoke på Meny Anonymous poster hash: 404c6...961
Sølvrosen Skrevet 26. august 2014 #7 Skrevet 26. august 2014 Jeg har laget vellykkede veganske ball i grønnsaksbuljong med ekstra mye kålrabi og gulrot i gryta. Veganeren avslo tilbudet om smeltet vegansk smør. Det er viktig å passe på at krafta er salt nok, siden det ikke er noe saltkjøtt eller pølser som koker med.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå