Gå til innhold

Det evinnelige bokbindet!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg brukte enten matpapir, avispapir eller aluminiumsfolie de gangene jeg ikke hadde bokbind tilgjengelig. Fungerte ypperlig.

Anonymous poster hash: de0bd...073
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eeh, nei, tror ikke det, da skolen skal stå for det.

Anonymous poster hash: aff26...19e

Tror du skolene har råd til det? Det er nok valget mellom bål eller ikke bål, og at de fleste foreldre da er villige til å bidra litt for å skape litt ekstra kos for barna sine. At man skal være så forbasket vanskelige.. Joda, det er et prinsipp, men herlighet - det er en vedkubbe, ikke en tur til polen til 10k. Skjerpings.

Grunnen til at det er bind på arbeidsbøker er at x antall bøker faller fra hverandre, og da er det ofte læreren som blir sittende å teipe sammen boka igjen.

Anonymous poster hash: 9a437...ce4

• Liker 4
Skrevet

Din datter deltar altså på bålkos som alle de andre foreldrene må stå for, du gidder ikke. Sier vel mest om deg syns jeg. Å be om at det bidras med en vedkubbe er ikke mye å be om, det er et lite bidrag for at alle skal få det kjekt. Skulle aldre foreldre tenkt som deg hadde det ikke vært mye rom for å gjøre det kjekt og utfordrende for elevene. Din datter er en gratispassasjer, når du har mulighet til å bidra burde du gjøre det.

Anonymous poster hash: f09e3...013
  • Liker 4
Skrevet

Jeg synes du skal finne noen andre prinsipp å kjempe for, dette er bagateller!!

F.eks. kan du kjempe for at barna skal få et varmt måltid på skolen, eller at det skal være nok fagutdannede lærere, eller at inneklimaet skal være bra, eller at uteområdet skal være trygt og forsvarlig. DER har du noen prinsipper der du kanskje får med deg andre foreldre i kampen også.

Og dessuten; ved å la være å følge beskjeder og regler som skal gjelde alle i et felleskap, lærer du dine barn at det er greit å ignorere regler, de gjelder nemlig bare alle de andre, ikke meg selv... Bra prinsipp å ta med seg i livet......

• Liker 6
Skrevet

Er det noe jeg IKKE er så er det gnien. Det hender ofte at barnet mitt får med både frukt og bakst for å spandere på klassen ved turer og andre anledninger. Det er prinsippet om at "alle som har tar med vedskie"

Eeh, nei, tror ikke det, da skolen skal stå for det.

Anonymous poster hash: aff26...19e

Har du fått med deg at mange skoler må forholde seg til dårlig kommuneøkonomi? Mange skoler har ikke råd til oppdaterte bøker og nødvendig utstyr, og du gjør et prinsipp ut av at det nå og da legges opp til spleiselag a la alle tar med en vedkubbe? Vi har pleid å ha noe lignende for felles frokost før jul og sommer. Alle tar med seg en ting, f.eks. brød, pålegg eller drikke. Fordelt på hver elev blir det småpenger. Ut av det får elevene en hyggelig, felles frokost, med mat og drikke til alle. Ved flere anledninger har vi lærere også betalt av egen lomme, vi har spandert is, kake, grøt, fruktsalat og lignende. Jeg har brukt min fritid på å bake til 80, og betalt alle ingrediensene selv. Og vi deler utgiften på to- tre, så det er også snakk om mer penger, enn når alle bidrar. Poenget er hygge for elevene. Og du snakker om prinsipp? Svaret er ganske enkelt, skolene har ikke råd til sånne ting. Da blir løsningen å droppe slike opplegg. Så da synes jeg du bør ta det opp på neste foreldremøter at hygge som krever spleiselag bør droppes, så du kan spare noen tiere for å stå på prinsippene.

• Liker 8
Skrevet

Du høres fryktelig urimelig og gnien ut!

• Liker 1
Skrevet

Jeg brukte enten matpapir, avispapir eller aluminiumsfolie de gangene jeg ikke hadde bokbind tilgjengelig. Fungerte ypperlig. Anonymous poster hash: de0bd...073

Kan dere ikke heller være så snille og sy bokbind av gamle t-skjorter.

Anonymous poster hash: 679be...dec

• Liker 1
Skrevet

Hvis noen la på sånn plastomslag med lim når skolebøkene er nye, så hadde ingen behøvd å sløse bort tid og papir på bokbind i etterfølgende år. Eller er det ikke lov å bruke kontaktpapir?

Alle bøkene fikk permanent plastomslag på seg da jeg gikk på barneskolen, og så måtte ungene legge på sitt eget bokbind utenpå det igjen. Trodde det var sånn overalt?

Måtte google litt, og fant ut at det er en attføringsbedrift på Eidsvoll som tar seg av den jobben, i tilfelle noen skulle tro at de stakkars lærerne måtte sitte og kludre med klissete kontaktpapir til flere hundre bøker. :fnise:

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2029276.ece

Anonymous poster hash: 8ebd4...6df

• Liker 1
Skrevet

Alle bøkene fikk permanent plastomslag på seg da jeg gikk på barneskolen, og så måtte ungene legge på sitt eget bokbind utenpå det igjen. Trodde det var sånn overalt? Måtte google litt, og fant ut at det er en attføringsbedrift på Eidsvoll som tar seg av den jobben, i tilfelle noen skulle tro at de stakkars lærerne måtte sitte og kludre med klissete kontaktpapir til flere hundre bøker. :fnise:http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2029276.ece Anonymous poster hash: 8ebd4...6df

Hysj, ikke gi KS noen ideer.;)

• Liker 2
Skrevet (endret)

Hysj, ikke gi KS noen ideer. ;)

Haha, beklager. :fnise:

Synes jeg ser det - en samling lærere som sitter med hver sin tildelte mengde bøker og limer til krampa og limrusen tar dem. Har aldri tenkt over hvem det er som limer på de plastomslagene før, så lærte jeg noe nytt i dag også.

Innlegget er ryddet for bilde som bryter med kopiretten.

Irrlys, mod.

Endret av irrlys
Skrevet

Enig i at det er irriterende å bruke bokbind på arbeidsbøker, de kommer jo så mange forskjellige former. Må jo sy nytt bokbind til hver arbeidsbok...

Sy bokbind? Syr du faktisk bokbind av stoff? Eller er det jeg som har misforstått noe? Må jo bli en ganske omfattende jobb etterhvert.

Alle bøkene fikk permanent plastomslag på seg da jeg gikk på barneskolen, og så måtte ungene legge på sitt eget bokbind utenpå det igjen. Trodde det var sånn overalt?

Måtte google litt, og fant ut at det er en attføringsbedrift på Eidsvoll som tar seg av den jobben, i tilfelle noen skulle tro at de stakkars lærerne måtte sitte og kludre med klissete kontaktpapir til flere hundre bøker. :fnise:

Vi hadde kontaktpapir på noen bøker på skolen. (Tror ikke det var bøker vi hadde hele året, men bøker som gikk på rundgang mellom flere klasser.) Da fikk vi med oss boka, en bit kontaktpapir og beskjed om å be mamma eller pappa ta på kontaktpapiret. Vi var ti år, og tydeligvis ikke gamle nok til å få det til pent nok selv.

• Liker 1
Skrevet

Ja, sy bokbind. De fleste bøker har samme form slik at bokbindet kan brukes om igjen. Det kan også vaskes.

• Liker 1
Skrevet

Tråden er ryddet for bilde som bryter med kopiretten.

Irrlys, mod.

Skrevet

Ang vedskien... skolen vår kjøper inn ved til turer, pluss vi tar med materialrester fra sløyden til opptenning, - men prinsippet er ikke spleising, men å dele på tyngden å bære all veden. Om alle bærer litt, gagner det alle.

Gjest Sitronmelisse
Skrevet

Jammen.. hvis bøkene allerede har plastomslag så er det da ikke vits i å ha på bokpapir utenpå? Plasten er jo mye sterkere enn det skarve bokpapiret?! Nei nå, verden vil bedras.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...