AnonymBruker Skrevet 26. august 2014 #1 Skrevet 26. august 2014 Ja nå har min håpefulle begynt i 6.klasse. Og for 6.året på rad kommer temaet bokbind opp. Har forsåvidt ingen problemer med å akseptere det, flink til å legge det på er jeg også.. MEN! Det jeg blir forbannet av er at skolen forlanger bokbind også på arbeidsbøker, ikje kladdebøker. Hvert år har jeg forbannet dette og nesten nektet å legge det på. I år tviler jeg på om jeg gidder. I et miljømessig perspektiv, hvorfor skal jeg da sløse papir, tape, tid og penger på bøker som IKKE skal leveres inn igjen? Er på nippet til å sende en krass mail til læreren om dette, fordi jeg synes dette er fullstendig unødvendig! Er jeg urimelig, som mener bokbind på arbeidsbøker er tull? Jeg er også den forelderen som notorisk nekter å sende vedskie med barnet på årets 4-5 turdager, på tross av at sjåen vår er stappet med ved. Dels pga at det er ekstra tyngde for barnets rygg, dels fordi det er gratis skolegang i Norge, og jeg ser ikke at jeg skal betale for skolemateriell. Da får skolen kjøpe inn ved. Og bokbind, merkelapper og tape koster penger. Er det da riktig at vi som foreldre skal betale for bokbind? Det er jo ikke snakk om penger av betydning, kanskje en 109-lapp i året, men det er liksom prinsippet... Anonymous poster hash: aff26...19e 2
Gjest Vampen Skrevet 26. august 2014 #2 Skrevet 26. august 2014 Ja, du er urimelig. Du slipper å betale for skoleplass og bøker. Det skulle bare mangle at du bidrar til å holde bøkene i orden, så samfunnet ikke må kjøpe inn nye sett annethvert år. Eller, siden norsk skole er gratis, så burde du kanskje også slippe å sende med matpakke og kle barnet? Og det begynner etterhvert å bli veldig vanskelig å arrangere noe som helst, om flere foreldre blir for gjerrig til å sende med en stakkars vedkubbe. Arbeidsbøker skal helst også vare litt. Mine elever har ikke bokbind på disse, og mange går i oppløsning etterhvert. Så jeg har ingen problemer med å se hensikten med bokbind. 20
AnonymBruker Skrevet 26. august 2014 #3 Skrevet 26. august 2014 Bokbind på arbeidsbøker? Det er da komplett idioti. Uheldig for miljøet og bortkastet tid. Jeg behandlet bøkene mine bra og hadde overhodet ikke noe behov for å ha bokbind på dem. Når det er sagt ser jeg ikke hvorfor en mor til en sjetteklassing skal måtte ta seg bryet med å legge bind på bøkene til ungen. Det er ungen utmerket i stand til å klare selv. Dette med å ta med ved skjønner jeg ikke helt - må ALLE elevene ta med ei vedskie hver? Hva med de som ikke har vedovn og dermed ikke har noe vedlager å ta av? Anonymous poster hash: 8ebd4...6df 8
Silfen Skrevet 26. august 2014 #4 Skrevet 26. august 2014 Kunne ikke falt meg inn å legge bokbind på arbeidsbøker. Sløsing og poengløst. Vi gjør vår del og tar vare på bøkene og har ennå ikke hatt en arbeidsbok som ikke ser bra ut etter skoleåret er over. 3
Lou Salome Skrevet 26. august 2014 #5 Skrevet 26. august 2014 Du er urimelig. Særlig når det gjelder vedkubben. Og ungen din må da kunne legge på bokbind selv, i sjette klasse? Hvis du mener tape koster deg penger, så burde det være i din interesse at arbeidsbøkene holder seg fine lengst mulig. "Har for så vidt ingen problemer med det"? Det høres ut som du har store problemer. 12
AnonymBruker Skrevet 26. august 2014 #6 Skrevet 26. august 2014 Skolen har kanskje sett seg lei på unger som kommer med arbeidsbøker som er helt i oppløsning. Da er det lettere å lage en regel om at alle skal ha på bokbind, enn å måtte gi nye bøker til de ungene som ikke er så flinke til å passe på tingene sine. Generellt synes jeg foreldre skal være litt forsiktige med å nekte å følge regler på denne måten. Det er ofte ungen det går ut over. Hva synes ungen din om å være den eneste som dukker opp uten vedski? Det er ungen din som er den som fremstår som annerledes, og ungen din som må stå der ansikt til ansikt med en lærer som gjerne blir irritert og sur når han ikke har med seg det han har fått beskjed om å ta med. Har du problemer med reglene, ring læreren og ta det opp med ham. Ikke la ungen din "ta støyten". Anonymous poster hash: 57454...194 13
Alkymist Skrevet 26. august 2014 #7 Skrevet 26. august 2014 (endret) Arbeidsbøkene holder seg veldig mye bedre med bokbind. Og skal de holde hele året opp og ned av sekken så trenger de virkelig litt beskyttelse. Legg på gråpapir så kan det resirkuleres og koster ikke stort. Noen steder selges det farget gråpapir til 1 kr. Og skolen slipper å bytte ut boka eller kopiere masse fordi boka er for dårlig og faller fra hverandre rundt juletider. Ungene holder bedre styr på arbeidet og boka si om den er i orden også. Og det tjener ikke miljøet om ungene må ha kopier til stadighet. Synes at det burde være greit å ta med ved om man kan også. Ungene har vel ikke vondt av å bidra litt til felles glede på tur. Selv om skolen skal være gratis så bør man kunne bidra litt. Og lære seg å bidra og ta vare på tingene sine er sundt for alle i ren enkelhet og som en del av sosialiseringsprossesen. Synes jeg da :-) Endret 26. august 2014 av Alkymist 6
AnonymBruker Skrevet 26. august 2014 #8 Skrevet 26. august 2014 Skolen har kanskje sett seg lei på unger som kommer med arbeidsbøker som er helt i oppløsning. Da er det lettere å lage en regel om at alle skal ha på bokbind, enn å måtte gi nye bøker til de ungene som ikke er så flinke til å passe på tingene sine. Generellt synes jeg foreldre skal være litt forsiktige med å nekte å følge regler på denne måten. Det er ofte ungen det går ut over. Hva synes ungen din om å være den eneste som dukker opp uten vedski? Det er ungen din som er den som fremstår som annerledes, og ungen din som må stå der ansikt til ansikt med en lærer som gjerne blir irritert og sur når han ikke har med seg det han har fått beskjed om å ta med. Har du problemer med reglene, ring læreren og ta det opp med ham. Ikke la ungen din "ta støyten". Anonymous poster hash: 57454...194 Ungen går i sjetteklasse, og er fullt ut i stand til å raske med seg ei vedskie fra lageret dersom den ønsker det. Nå støtter jeg ikke TS i hennes prinsipielle "jeg-sender-ikke-med-ungen-vedskie"-agenda, men det er ikke synd på ungen dersom denne får kritikk fra læreren heller. En såpass gammel unge klarer å pakke tursekken selv, og dersom ungen også velger å ikke ta med vedskie er det ikke synd på den. Anonymous poster hash: 8ebd4...6df 2
Luckiness Skrevet 26. august 2014 #9 Skrevet 26. august 2014 Bokbind på kladdebøker er nok fordi de fort blir slitt uten. Inn og ut av hyllen på skolen, opp av og ned i sekken... Og å gi en vedkubbe med til din datter skader verken hennes rygg eller gjør at du må snu på hver eneste krone resten av mnd. Sekken kan bli litt tyngre ja, men om man pakker den riktig og har investert i en god ryggsekk, så lider hun nok ikke av å bære 1kg ekstra. Det blir jo feil at din datter skal få kose seg med pølsebålet som de andre elevene har bidratt til, mens hun ikke har bidratt med noe (kubber). (Eller det er jo du som velger at hun ikke skal bidra). Hvorfor skal din datter få gå med en lett sekk på tur, men ikke de andre siden de bærer på ved? 8
Alkymist Skrevet 26. august 2014 #10 Skrevet 26. august 2014 Ungen går i sjetteklasse, og er fullt ut i stand til å raske med seg ei vedskie fra lageret dersom den ønsker det. Nå støtter jeg ikke TS i hennes prinsipielle "jeg-sender-ikke-med-ungen-vedskie"-agenda, men det er ikke synd på ungen dersom denne får kritikk fra læreren heller. En såpass gammel unge klarer å pakke tursekken selv, og dersom ungen også velger å ikke ta med vedskie er det ikke synd på den.Anonymous poster hash: 8ebd4...6df Du har nok rett i det. Og vil legge til at ungen sikkert kan legge på bokbind selv også. Da slipper jo TS selv å bruke tid på det. 3
AnonymBruker Skrevet 26. august 2014 #11 Skrevet 26. august 2014 Enig i at det er irriterende å bruke bokbind på arbeidsbøker, de kommer jo så mange forskjellige former. Må jo sy nytt bokbind til hver arbeidsbok...Anonymous poster hash: 679be...dec
AnonymBruker Skrevet 26. august 2014 #12 Skrevet 26. august 2014 Det vi gjorde med kladdebøker og arbeidsbøker var å sette teip over ryggen øverst og nederst og teipe hjørnene, sånn som vi var vant til å gjøre på bokbindet på bøkene som skulle leveres tilbake til skolen etter skoleåret fordi bokbindet også blir fort slitt. Det holdt i massevis for å bevare "engangsbøkene". Anonymous poster hash: 28b4e...f7c 3
Millimani Skrevet 26. august 2014 #13 Skrevet 26. august 2014 Sløsing å legge bokbind på arbeidsbøker? Det er aldeles ikke sløsing, og trenger ikke ta mye tid heller! En sjetteklassing bør også klare å legge bokbind på bøkene selv, så sant det ikke er en sjetteklassing med store finmotoriske vansker. (Bokbind på kladdebøker er heller ikke dumt da det vil gjøre at også kladdebøkene holder seg lenger, men med kladdebøker så får det være litt opptil hver enkelt). Lærerne observerer at elevenes arbeidsbøker går fortere i oppløsning fordi de ikke har bokbind på, og da er det slett ikke urimelig at de forlanger at elevene skal ha bokbind på arbeidsbøkene. Det er du som forelder som er urimelig da! Du har ingen grunn til å sende noen krass mail til læreren for dette, da læreren ser alle elevene som samlet og dermed ser at det alt i alt er mer lønnsomt å ha bokbind på arbeidsbøker - enn å ikke ha det. En vedkubbe trenger ikke veie mye, du trenger ikke sende med av de største eller tyngste vedkubbene du har. Hvis ikke elevene har med seg vedkubber, - hvordan skal de da få best fyr på bålet? Det er ikke ideelt at lærerne bærer med seg store vedsekker for å fyre opp. Dessuten, hvis det er snakk om en heldags-tur så skal ikke barna ha med seg skolebøker, da er det snakk om å ha med seg mat og drikke, og kanskje noe badetøy og håndklær. Å putte en vedkubbe oppi sekken da, gjør ikke sekken mye tyngre enn den er når barnet har med seg bøker for en seks timer lang skoledag. Selv om norsk grunnskole er gratis så må man kunne bidra litt på noen måter. Det handler også om å lære barna å bidra med noe for alle. Å bruke en hundrelapp på bokbind, merkelapper og tape er ikke å sløse. 6
Jade Skrevet 26. august 2014 #14 Skrevet 26. august 2014 På Nille har de 3 pk bokbind for 10,-. Type farget gråpapir. Tape koster ikke så mye heller for en liten bit eller 8. Du kan jo kjøpe en billig type hvis du merker at tape svir litt på budsjettet. 7
AnonymBruker Skrevet 26. august 2014 #15 Skrevet 26. august 2014 Tydelig at enkelte har glemt å lese innlegget skikkelig. Det handler ikke om kostnader, men prinsippet.Anonymous poster hash: aff26...19e 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2014 #16 Skrevet 26. august 2014 Ikke rart barna mister respekten for lærerne, med slike foreldre.Anonymous poster hash: 603e0...1ee 15
Hulderen Skrevet 26. august 2014 #17 Skrevet 26. august 2014 Kjøp bokbind i plast. De er så solide at de gjenbrukes år etter år. Dessuten er det en fordel at de er gjennomsiktige, så barnet lett kan skille mellom bøkene. Vedskien? Jeg blir helt matt. At det går an å være så gnien. Dessuten syns jeg inderlig synd på barnet ditt, som du tvinger til å skille seg ut på den måten, 4
AnonymBruker Skrevet 26. august 2014 #18 Skrevet 26. august 2014 Kjøp bokbind i plast. De er så solide at de gjenbrukes år etter år. Dessuten er det en fordel at de er gjennomsiktige, så barnet lett kan skille mellom bøkene. Vedskien? Jeg blir helt matt. At det går an å være så gnien. Dessuten syns jeg inderlig synd på barnet ditt, som du tvinger til å skille seg ut på den måten, Er det noe jeg IKKE er så er det gnien. Det hender ofte at barnet mitt får med både frukt og bakst for å spandere på klassen ved turer og andre anledninger. Det er prinsippet om at "alle som har tar med vedskie" Eeh, nei, tror ikke det, da skolen skal stå for det. Anonymous poster hash: aff26...19e 1
Gjest Sitronmelisse Skrevet 26. august 2014 #19 Skrevet 26. august 2014 Hvis noen la på sånn plastomslag med lim når skolebøkene er nye, så hadde ingen behøvd å sløse bort tid og papir på bokbind i etterfølgende år. Eller er det ikke lov å bruke kontaktpapir?
AnonymBruker Skrevet 26. august 2014 #20 Skrevet 26. august 2014 Om barnet ditt går i 6. klasse er det vel på tude å sette på bokbind selv? Uansett virker det unødvendig for bøker som uansett bare skal brukes det året. Det er vel bare å la være, så får læreren si hva han vil?Anonymous poster hash: afe71...36d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå