FruTrønder Skrevet 26. august 2014 #1 Skrevet 26. august 2014 Jeg har fått treningsprogram av en PT på senteret jeg har begynt på. Problemet er at jeg ikke føler meg "ferdig trent" etter endt program. (Jeg klarer ikke løfte tyngre eller ta flere reps ennå, så tar meg ut på hver øvelse) Her er oppsettet: Dag 1: -knebøy 5x4 (belastning 45 kg) -utfall 10+10×2 (belast. 20 kg) -nedtrekk 15x4 (belast 27 kg) -push ups 10x4 Dag 2 -Rumenske markløft 8x4 (40 kg) -Facepulls 15x3 (20 kg) -push ups i slynge 5×4 -nedtrekk 8×4 (34 kg) Kjenner det greit i fremside lår og armene etter disse øktene (jeg startet forrige uke), men føler ikke jeg får trent feks rumpa så godt som jeg skulle ønske!! Strammee godt på toppen ved knebøy/markløft og jobber med teknikk. Vil det feks være hensiktsmessig å legge inn hip thrusts med vektstang i programmet? All hjelp tas i mot med stor takk!
FruTrønder Skrevet 26. august 2014 Forfatter #2 Skrevet 26. august 2014 Glemte å nevne at målet med treningen er generelt å bli sterkere, men med hovedfokus på å bygge rumpe!
AnonymBruker Skrevet 26. august 2014 #4 Skrevet 26. august 2014 Hei Programmet ser bra ut, spesielt med tanke på at du akkurat har begynt med treningen. I starten er det bedre å ha færre, men gode øvelser som trener hele kroppen, slik at man får et skikkelig grunnlag å jobbe videre ut i fra. Du sier du ikke føler deg ferdig trent? Hvordan da? Så lenge du har progresjon (tyngre vekter, flere reps etc) så er det fremgang. En økt der man ikke kjenner man er særlig sliten kan være like god som en økt der man er helt utkjørt. Jeg personlig ville ikke anbefalt å ta med hip thrust ennå. Du får mer enn nok aktivering av rumpa ved markløft, knebøy og utfall. Fortsett med programmet du har nå, så kan du heller fjerne og/eller legge til andre øvelser når du kjenner at du stagnerer. Anonymous poster hash: 75442...0de 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2014 #5 Skrevet 27. august 2014 Går ut i fra du mener at det er så få øvelser at du blir fort ferdig, og føler du burde trent mer. Trener du to dager i uken? Om du gjør det så tror jeg absolutt du kunne hatt inn et par øvelser til. Anonymous poster hash: bf6f0...584
FruTrønder Skrevet 28. august 2014 Forfatter #6 Skrevet 28. august 2014 Går ut i fra du mener at det er så få øvelser at du blir fort ferdig, og føler du burde trent mer. Trener du to dager i uken? Om du gjør det så tror jeg absolutt du kunne hatt inn et par øvelser til. Anonymous poster hash: bf6f0...584 Takk for svar:) Ja, jeg synes treningen er litt for fort overstått egentlig. Jeg trener 4-5 dager i uken, men en av dem er løping/sykling.
FruTrønder Skrevet 28. august 2014 Forfatter #7 Skrevet 28. august 2014 (endret) Hei Programmet ser bra ut, spesielt med tanke på at du akkurat har begynt med treningen. I starten er det bedre å ha færre, men gode øvelser som trener hele kroppen, slik at man får et skikkelig grunnlag å jobbe videre ut i fra. Du sier du ikke føler deg ferdig trent? Hvordan da? Så lenge du har progresjon (tyngre vekter, flere reps etc) så er det fremgang. En økt der man ikke kjenner man er særlig sliten kan være like god som en økt der man er helt utkjørt. Jeg personlig ville ikke anbefalt å ta med hip thrust ennå. Du får mer enn nok aktivering av rumpa ved markløft, knebøy og utfall. Fortsett med programmet du har nå, så kan du heller fjerne og/eller legge til andre øvelser når du kjenner at du stagnerer. Anonymous poster hash: 75442...0de Takk for godt og grundig svar! Jeg er ikke helt nybegynner, da jeg har trent hjemme med manualer og kettlebell (i tillegg til kroppsvekt selvfølgelig) i flere måneder. Men kanskje er det best å holde seg til treningsprogrammet likevel, nå som jeg har begynt med tygre vekter. Så får jeg heller bruke denne tiden på å øve inn riktig teknikk Endret 28. august 2014 av FruTrønder
AnonymBruker Skrevet 28. august 2014 #8 Skrevet 28. august 2014 Du kan i hvertfall legge inn noen mageøvelser og noen små øvelser for biceps/triceps. Og du dør helt sikkert ikke av å legge inn hip-thrust heller. Anonymous poster hash: bf6f0...584
FruTrønder Skrevet 28. august 2014 Forfatter #9 Skrevet 28. august 2014 Du kan i hvertfall legge inn noen mageøvelser og noen små øvelser for biceps/triceps. Og du dør helt sikkert ikke av å legge inn hip-thrust heller. Anonymous poster hash: bf6f0...584 Mageøvelser gjør jeg i tillegg ja forslag til biceps/triceps-øvelser jeg kan gjøre?
AnonymBruker Skrevet 29. august 2014 #10 Skrevet 29. august 2014 Mageøvelser gjør jeg i tillegg ja forslag til biceps/triceps-øvelser jeg kan gjøre? Bicepscurl med stang eller manualer. Dips er en god øvelse for triceps. Anonymous poster hash: bf6f0...584
FitnessIna Skrevet 29. august 2014 #11 Skrevet 29. august 2014 Om du ikke har mye med treningserfaring anbefaler jeg franskpress eller pushdown med tau/stang fremfor dips - mange gjør den feil/er ikke sterke nok og skader skuldrene. (:
electric_trond Skrevet 29. august 2014 #12 Skrevet 29. august 2014 mener du burde fokusere mer på baseøvelser om målet ditt er å bli større,det å stå og curle gir deg liten generell styrke. Jeg synes det var et veldig kjedelig program du har fått, virker helt ålreit men sikker døvt å gjennomføre. Starting strenght er et program som er siktet inn mot nybegynnere som ønsker mer generell styrke, det er ikke for estetikk, hurtighet eller noe annet, kun praktisk styrke som er ment som et godt og solid grunnlag videre. http://fitnessbloggen.no/starting-strength/ 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2014 #13 Skrevet 29. august 2014 Starting strenght er jo enda kjedeligere enn programmet hun har nå, spør du meg.. Anonymous poster hash: bf6f0...584
Inwe Skrevet 29. august 2014 #14 Skrevet 29. august 2014 Jeg har fått treningsprogram av en PT på senteret jeg har begynt på. Problemet er at jeg ikke føler meg "ferdig trent" etter endt program. (Jeg klarer ikke løfte tyngre eller ta flere reps ennå, så tar meg ut på hver øvelse) Her er oppsettet: Dag 1: -knebøy 5x4 (belastning 45 kg) -utfall 10+10×2 (belast. 20 kg) -nedtrekk 15x4 (belast 27 kg) -push ups 10x4 Dag 2 -Rumenske markløft 8x4 (40 kg) -Facepulls 15x3 (20 kg) -push ups i slynge 5×4 -nedtrekk 8×4 (34 kg) Kjenner det greit i fremside lår og armene etter disse øktene (jeg startet forrige uke), men føler ikke jeg får trent feks rumpa så godt som jeg skulle ønske!! Strammee godt på toppen ved knebøy/markløft og jobber med teknikk. Vil det feks være hensiktsmessig å legge inn hip thrusts med vektstang i programmet? All hjelp tas i mot med stor takk! 2
FruTrønder Skrevet 2. september 2014 Forfatter #15 Skrevet 2. september 2014 Det er ofte lurt og følge PTs program litt lenger for å vite om du får fremgang. Om du vil bygge rumpe har du jo både knebøy, utfall og romeske markløft her som er veldig effektivt for det, så regner med at rumpe får kjørt seg sett at du får kontakt med den. Det tok meg ganske lang tid å få kontakt med rumpa mi, noen tips er å varme opp med glutebrigde uten vekter og presse knærne ut på knebøyen. Prøv å stramme rumpa i bunnposisjon, ikke enkelt, men veldig effektivt, Synes programmet ser bra ut. Følger du det 2 eller 4 ganger i uka? Du trenger strengt talt ikke å ha isolerte øvelser for hverken biceps eller triceps. Jeg har ikke trent isolert på disse musklene i hele år, allikevel har jeg fått betydelige synligere muskler. Mye mer synligere enn da jeg faktisk trente de isolert. Nedtrekk, facepulls og pushups trener disse musklene veldig effektivt. Ser du synes programmet er kort og går fort over. Dette er ikke en negativ ting, man kan ofte få bedre resultater av et kort program om man kjører seg hardt på de øvelesene man har Jeg har mye bedre økter og resultater nå når de tar 30-45 min enn da jeg var på trening i 1-2t. Må også legge til at jeg ikke er en ekspert, men dette er egne erfaringer. Tusen takk for grundig svar, jeg setter virkelig pris på det! Jeg følger programmet 4 ganger i uka. Om jeg får ordentlig kontakt med rumpa vet jeg ærlig talt ikke, men jeg tror jeg skal prøve å varme opp litt i morgen for å se om det blir bedre av det! Jeg kjenner kanskje best knebøy foran og utfall på bakside lår feks, så da gjør jeg kanskje øvelsene feil?
Inwe Skrevet 6. september 2014 #16 Skrevet 6. september 2014 Tusen takk for grundig svar, jeg setter virkelig pris på det! Jeg følger programmet 4 ganger i uka. Om jeg får ordentlig kontakt med rumpa vet jeg ærlig talt ikke, men jeg tror jeg skal prøve å varme opp litt i morgen for å se om det blir bedre av det! Jeg kjenner kanskje best knebøy foran og utfall på bakside lår feks, så da gjør jeg kanskje øvelsene feil? 4 ganger i uka er akkurat passe. Det behøver ikke å si at du gjør de feil, det skal jo kjennes i låra også. Få noen til å se på deg, pt burde kunne se om øvlesene utføres riktig. Det tok meg 2 år før jeg kjente jeg fikk kontakt med rumpa i knebøy. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå