Gå til innhold

Kan gammelost brukes i saus?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk en pakke gammelost og det vil aldri bli noe jeg vil ha på brødskiva. Kan den likevel brukes i en eller annen saus? Eller skal jeg bare kaste den...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gammalost i saus høres grufult ut.

Anonymous poster hash: c6a82...b70
  • Liker 1
Skrevet

Neppe noe å ha i saus. Men det er nydelig på brødskiva med litt skikkelig godt smør under. Eller du kan spise den akkurat som den med kaffe til. Mmmmm nå fikk jeg lyst på gammelost.

Anonymous poster hash: db6c6...abe

Skrevet

Min mormor sverget til gammelost med sirup på.

Den er såpass smuldrete at jeg ikke ville puttet den i saus, ser ikke for meg at den smelter sammen med sausen noe særlig. Men kanskje smuldret på pizza?

Anonymous poster hash: 8c52b...4a7
Skrevet

Hvis du får noen på middag som du ikke liker så ja, ha det i sausen.

Skrevet

Hvis du får noen på middag som du ikke liker så ja, ha det i sausen.

Takk, må le nå. Det blir ikke aktuelt.

Skrevet

Det hadde jo vært interesant å eksperimenter med det når du først har det, men jeg lurer hva du skulle brukt sausen til.

Husker ikke smaken helt, men husker den var god på kjeks med smør, så det må bli som smak til en fet saus. Den er kraftig, så den må være til noe med særpreg, og den liker tilsatt sødme ....

Hadde vært interesant å ta utgangs punkt i en smør/melblanding og smakt til med pepper, gammelost og honning. Gitt jeg ikke har anelse av resultatet, vet jeg ikke hva man kan bruke det til , men av en eller annen grunn tenker jeg røkt svin av en eller annen form.

Skrevet

Googlet litt og fant ut at gammelost kan serveres som tilbehør til lutefisk. Jeg har lutefisk i fryseren, men vet ikke om jeg kan få sansen for gammelost. Til vanlig er jeg ikke kresen. Tror ordet gammelost minner meg om noe man måtte spise av mangel på mat, uvisst av hvilken grunn. Jeg har smakt en bit og det var ikke direkte grusomt, men heller ikke særlig godt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...