Gå til innhold

Er jeg introvert eller har jeg personlighetsforstyrrelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Føler jeg ikke helt vet hvem jeg er. Tatt en test som sier jeg er introvert, men jeg drar på meg en maske når jeg er ute blandt folk. "Alle" synes jeg er utadvendt og sosial og sprudlende, men selv vil jeg på en måte ha minst mulig med folk å gjøre. Jeg har få venner fordi i perioder orker jeg ikke snakke med noen og jeg synes det er nok å ha med de menneskene jeg må, pga barna. Aller helst skulle jeg gjerne ikke hatt noe med noen å gjøre i perioder, men så blir jeg skravlesyk og sosial -og så dette jeg ned igjen og vil ikke ha noe med folk å gjøre.. Burde jeg bare gå til en psykolog? Er jeg deprimert? Føler meg helt rar. (Og oppi alt dette har jeg en samboer som ikke skjønner noe)

Anonymous poster hash: 46dcb...ba3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du høres ut som meg. Liker å være sosial når det passer meg. Blir sliten ellers

Anonymous poster hash: d0cc6...3c7
  • Liker 5
Skrevet

Hvis du helt seriøst mistenker at du har en personlighetsforstyrrelse, og dette er noe som hemmer deg i hverdagen, så bør du kontakte fastlegen din for en henvisning til utredning. Uansett hvilke symptomer du presenterer her, så er det alltid noen som kjenner det igjen som både det ene og det andre :) Nettet er fullt av hobbypsykologer. Oppsøk heller en ordentlig en :)

• Liker 4
Skrevet

Hvis du helt seriøst mistenker at du har en personlighetsforstyrrelse, og dette er noe som hemmer deg i hverdagen, så bør du kontakte fastlegen din for en henvisning til utredning. Uansett hvilke symptomer du presenterer her, så er det alltid noen som kjenner det igjen som både det ene og det andre :) Nettet er fullt av hobbypsykologer. Oppsøk heller en ordentlig en :)

Dette!

Gjest krokodillen
Skrevet

neppe noen personlighetsforstyrrelse.

om det ikke hemmer deg i hverdagen så anser jeg det som rimelig normalt

Skrevet

Begynner å bli lei av at folk setter likhetstegn mellom introvert og psykiske lidelser!

Anonymous poster hash: 79ea2...14e
  • Liker 9
Skrevet

Jeg er introvert :)
Jeg kan være supersosial, planlegge venne sammenkomster, dra ut på byen, være helt i 100...
Men innvendig irriterer jeg meg hvor trege,hvor dumme,teite de aller fleste fleste er...
Ikke akkurat sånn at jeg tenker stygt om vennene mine men jeg trives best alene hjemme..
Blir stresset når det er folk rundt meg 24/7.
Etter ett selskap kan det hende jeg sperrer meg hjemme i 1 uke for å få energi igjen, -drar jo på skole og jobb, men med en gang jeg er ferdig så er det rett hjem... :P

Ofte tenker jeg altfor mye på andre, jeg er opptatt av at vennene mine har det bra, men er ikke slik at jeg klarer å ta like var på meg selv, som venninna mi..
Jeg klarer heller ikke å snakke om følelser, eller vise dem :)

Jeg er vel det man kan kalle sjenert, det man sa før i allefall, klarer ikke å prate i ett rom med 20 ukjente kan til og med være klassekamerater som jeg ikke møter på ettermiddagen.... Men blir med en gang en helt annen person blant venner...
Jeg observerer ganske mye og lærer av det, gode venner kommer ofte til meg for å spørre om råd.
Spørre om min mening..
Derfor har jeg kanskje veldig sterke meninger på KG, skrive hva jeg føler,tenker,mener og tror :)

Det er som jeg sier, noen trives best ute blant folk, mens andre liker seg aller best alene :P
Trenger ikke å ha psykisk lidelse bare pga det.
Les denne artikkelen - den er på engelsk..
Om det ikke er helt deg, så kan det hende at en henvisning til psykolog kan hjelpe :)
www.theatlantic.com/magazine/archive/2003/03/caring-for-your-introvert/2696/

Skrevet

Føler jeg ikke helt vet hvem jeg er. Tatt en test som sier jeg er introvert, men jeg drar på meg en maske når jeg er ute blandt folk. "Alle" synes jeg er utadvendt og sosial og sprudlende, men selv vil jeg på en måte ha minst mulig med folk å gjøre. Jeg har få venner fordi i perioder orker jeg ikke snakke med noen og jeg synes det er nok å ha med de menneskene jeg må, pga barna. Aller helst skulle jeg gjerne ikke hatt noe med noen å gjøre i perioder, men så blir jeg skravlesyk og sosial -og så dette jeg ned igjen og vil ikke ha noe med folk å gjøre.. Burde jeg bare gå til en psykolog? Er jeg deprimert? Føler meg helt rar. (Og oppi alt dette har jeg en samboer som ikke skjønner noe)Anonymous poster hash: 46dcb...ba3

Innlegget ditt er som om å lese om meg selv... Jeg har endelig godtatt at jeg er sånn, men det har tatt mange år. Jeg kan være sprudlende, utadvent og den som ler høyest, men det er bare en side av meg. Og da blir det vrient for folk når jeg ikke vil være med på sosiale ting, vil helst være alene med familien min og reise bort når jeg fyller år. "Alle" har en mening om at jeg må ha stor fest på 40 årsdagen min, noe jeg ikke vil. Da blir jeg sett på som sær. Jeg kunne skrevet en bok om dette - men poenget mitt er at jeg kjenner meg igjen i deg :-)

Anonymous poster hash: b3cb8...f91

• Liker 1
Skrevet

Dette er introvert :) Introvert betyr ikke at man ser deppa ut blant folk, men at man blir tappet for energi og ønsker å være sosial når man selv vil. Jeg gjør det samme selv, setter på en maske men blir sliten likevel. Dette gjør jeg for å ikke virke helt retardert, selv om jeg er kjempesjenert.

Høres helt normalt ut, ikke bekymre deg :)

Anonymous poster hash: 701d6...0bd
  • Liker 2
Skrevet

Føler jeg ikke helt vet hvem jeg er. Tatt en test som sier jeg er introvert, men jeg drar på meg en maske når jeg er ute blandt folk. "Alle" synes jeg er utadvendt og sosial og sprudlende, men selv vil jeg på en måte ha minst mulig med folk å gjøre. Jeg har få venner fordi i perioder orker jeg ikke snakke med noen og jeg synes det er nok å ha med de menneskene jeg må, pga barna. Aller helst skulle jeg gjerne ikke hatt noe med noen å gjøre i perioder, men så blir jeg skravlesyk og sosial -og så dette jeg ned igjen og vil ikke ha noe med folk å gjøre.. Burde jeg bare gå til en psykolog? Er jeg deprimert? Føler meg helt rar. (Og oppi alt dette har jeg en samboer som ikke skjønner noe)

Det høres ut som helt normal variasjon i personlighet, du er neppe deprimert. Introverte har også behov for å være sosiale, men kan tappes for energi av det også og må ha perioder med tilbaketrekning.

Anonymous poster hash: 93f75...a3a

• Liker 1
Skrevet

Jeg ser ikke helt hvorfor dette skal være en sykdom. Ser heller ikke problemet:)

Jeg synes du skal godta at du har det som du har det. Du er ikke sosial, men du er ikke så lite sosial at du er ensom. Du er ikke ensom når du ikke er sosial, og har behov for å være alene. Det er en egenskap, ikke sykdom. Hvis dette er en sykdom, er jo det motsatte også en sykdom?

Nei så lenge dette ikke forhindrer deg i hverdagen (at du aldri har noen å ringe hvis du er ensom, for eksempel..men det har du jo) så ser jeg ikke problemet. Eneste måten mennesker som er over-sosiale må til psykolog er hvis det ødelegger hverdagen og livskvaliteten, og på samme måte er det omvendt.

Eneste jobben jeg tror du bør sette i gang med, er å begynne å godta deg selv og bare hengi deg til det. :)

Anonymous poster hash: f41c4...1b2

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det finnes syv/åtte og muligens flere type personlighetsforstyrrelser. Jeg hadde reagert hvis du hadde forklart "Jeg klarer ikke å kontrollere følelsene når jeg er frustrert og må sparke i ting eller telle til 10 hvis samboeren min har glemt å kjøpe zalo og får ikke til å styre impulsene mine".

Det du beskriver i innlegget ditt høres ut som en ganske vanlig person som er introvert.

Hvis du har utelatt detaljer og har flere grunnlag enn det som er nevnt og lurer på om du har PF bør du oppsøke lege.

Endret av Nouvelle
  • Liker 1
Skrevet

Du har tatt en test på nettet eller?

Personlighetsforstyrrelser er alvorlige lidelser. Utifra de få symptomene er det umulig å si, det må uansett en psykolog eller psykiater til for å avgjøre det

Skrevet

Introvert er ikke asosial, introvert betyr at man må "lade batteriene" alene og at man kan bli tappet for energi av for mye sosialt.

Du er akkurat så sosial som du selv vil. Ikke overanalyser eller begynn å sett diagnoser.

Anonymous poster hash: 88164...819
Skrevet

Innlegget ditt er som om å lese om meg selv... Jeg har endelig godtatt at jeg er sånn, men det har tatt mange år. Jeg kan være sprudlende, utadvent og den som ler høyest, men det er bare en side av meg. Og da blir det vrient for folk når jeg ikke vil være med på sosiale ting, vil helst være alene med familien min og reise bort når jeg fyller år. "Alle" har en mening om at jeg må ha stor fest på 40 årsdagen min, noe jeg ikke vil. Da blir jeg sett på som sær. Jeg kunne skrevet en bok om dette - men poenget mitt er at jeg kjenner meg igjen i deg :-)

Anonymous poster hash: b3cb8...f91

Som en annen sier ovenfor her, det er helt normalt. Hverken du eller ts trenger å lure på om dere er syke eller normale, det dere beskriver er omtrent som ca 40-50% av alle har det.

Kjenner meg selv igjen i det å måtte ha tid alene for å hente meg inn og få mer energi, men jeg har aldri sett det som noe rart og uvanlig. Veldig mange er sånn, og det å ha behov for alenetid, og kose seg med det en har lyst til, er ikke det noe alle trenger?

• Liker 1
Skrevet

Er en heldig og fin egenskap å kunne kose seg alene innimellom. Jeg tror ikke jeg kjenner et eneste menneske som hele tiden må være sosial. Alle masker er ikke i den forstand negative, noen masker er der fordi man håndterer situasjonen man er i. Hadde det vært bedre om man var dønn ærlig: Nei nå er jeg egentlig sliiiiten, det må fullstendig vises utad, ellers er det jo bare en maske......

Tenk på det :)

Anonymous poster hash: f41c4...1b2
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...