Gå til innhold

Hvordan kombinere styrke og løping?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal begynne å trene meg opp igjen etter en lang periode uten trening. Jeg er veldig glad i både løping og tung styrketrening, og ønsker å kombinere. Hvordan gjør jeg det, uten at løpingen f.eks. ødelegger for progresjonen i styrke?

Det skal sies at jeg ikke har tenkt å løpe maraton, men ta noen halvtimes løpeturer i uka, eventuelt en langkjøring.

Forslag til ukeplan mottas med takk! :)

Anonymous poster hash: bf09b...ccb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan man f.eks. trene styrke mandag, onsdag og fredag, og løpe tirsdag og lørdag? Eller vil det gå utover styrketreninga? Kan man klare seg med to styrkeøkter i uka?

Skrevet

Så lenge du får i deg nok kcal, så vil ikke kondisjonstrening hemme styrketrening i noen stor grad. Klart, trener du for maraton med 2 timer løping hver dag, så vil man nok merke dårligere resultater på styrken.

Jeg trener tung styrke og kondisjon(2 intervalløkter + langkjøring) tre ganger i uken, og jeg synes ikke kondisjonstreningen hindrer meg noe særlig. Det eneste man må passe på er å få i seg nok mat, slik at kroppen får restituert seg, og får nok energi til å utvikle seg på begge arenaer.

Anonymous poster hash: 5b4d4...314
Skrevet

Hvis du vil merke mest mulig resultater både kondisjons- og styrkemessig, ville jeg lagt det til forskjellige dager. Feks kan du som nevnt tidligere trene styrke 2-3 ganger i uken, og legge inn lett løping i dagene i mellom. Da får musklene i større grad restituert seg på dagene uten styrketrening, og omvendt. Noen dager ville jeg også hatt helt treningsfri. Nok/riktig mat og rikelig med søvn er også vesentlige faktorer.

Skrevet

Takk for svar. Mat er en utfordring, så det må jeg passe på. Synes det er vanskelig å spise nok når jeg trener mye, rett og slett. Jeg spiser moderat med karbohydrater, men må vel kanskje hive på litt ekstra frukt, havregryn og sånt når jeg har trent, da?

Søvn er også litt problematisk siden jeg ammer om natta, men jeg sover vel stort sett rundt 8 timer med noen oppvåkninger.

Får man skikkelig effekt av kun to styrkeøkter, eller bør det være tre?

Skrevet

Du kan klare deg med to økter, om du kjører fullkroppsprogram. Men du vil nok få bedre resultater med tre styrkeøkter. Det kommer an på målene dine. Om du trener for helse og velvære, så er to økter helt fint. Om du vil bli dritsterk er tre økter bedre ;)

Jeg støtter anbefaling om løping og styrke på ulike dager. Løping kan du veksle mellom langkjøring og intervaller.

Hva med 3 dager styrke, 2 dager løping? Ikke styrke to dager på rad. Om du har to hviledager ville jeg lagt dem med noen dagers mellomrom, i stedet for to dager på rad.

Jeg trener selv styrke 3 dager i uken og kampsport 3 dager i uken, og det går helt klart ut over hverandre. Det blir litt lite tid til restitusjon.

Tips for å spise nok er å spise kaloritett mat, framfor mer mat. Fullkornpasta/ris/havregryn er bra greier. Det er vanskelig å få i seg masse kalorier om man holder seg til kjøtt og grønnsaker. Om du ikke har fettfobi er nøtter og avokado gode alternativer. (havregrøt med peanøttsmør.. mmmmm).

Anonymous poster hash: 70dcc...41b
Skrevet

Takk for tips! Vil helst bli dritsterk, men det er helse som er hovedpoenget. ;) To løpeøkter kan funke, men det blir vel to korte økter til å begynne med. Tid er jo også en faktor...

Spiser masse fett, men blir så mett av det... Pasta og brød tåler jeg dårlig, havregryn går greit. Spiser egentlig veldig kaloritett, men har aldri hatt lett for å legge på meg. Nå har jeg et par gravidkilo å gå på, så håper at det skal gjøre det lettere å få progresjon i styrken.

Havregrøt med peanøttsmør har jeg aldri prøvd, men det skal testes! :)

Skrevet

Om du har mulighet kan du jo bruke veien til/fra jobb til løping. Om du har lang vei kan du jo ta buss deler av veien og løpe siste/første stykket.

Er det gluten du reagerer på? Kan anbefale quinoa. Det er ikke egentlig et gryn, men et frø. Det har godt med langsomme karber og protein, og kan brukes som erstating for ris, eller du kan koke grøt av det. Byggryn er også et fint alternativ.

Anonymous poster hash: 70dcc...41b
Skrevet

Om du har mulighet kan du jo bruke veien til/fra jobb til løping. Om du har lang vei kan du jo ta buss deler av veien og løpe siste/første stykket. Er det gluten du reagerer på? Kan anbefale quinoa. Det er ikke egentlig et gryn, men et frø. Det har godt med langsomme karber og protein, og kan brukes som erstating for ris, eller du kan koke grøt av det. Byggryn er også et fint alternativ. Anonymous poster hash: 70dcc...41b

Er hjemme i permisjon nå. Har mulighet til å løpe på kvelden når ungene er lagt.

Quinoa skal jeg prøve. Byggris har vi innimellom, og det tåler jeg greit. Det er ikke gluten jeg reagerer på, men har trolig en mild form for IBS.

Takk for gode tips! :blomst:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...