Gå til innhold

Bleier


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hvordan skal jeg få min 3 og et halvt år gamle sønn til å slutte med bleier? Jeg har prøvd både det ene og andre, han vil ikke høre snakk om å slutte. Han er også stolt over bleiene sine. Han nekter også å gå på toalettet. Når han er sammen med barn som er sluttet, gjør det han ingenting at han bruker bleier. Når vi har spist middag spør jeg han fint om vi skal gå på toalettet, og han svarer blankt nei. Så går det 10 min,så kjenner jeg på lukta hva han har gjort.

Nå må jeg få noen gode råd, for jeg har nesten ingen tålmodighet igjen. På forhand tusen takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Skjønner godt frustrasjonen din!!!!! Sjøl så har jeg en gutt på snart 4, og han er ikke interessert i å slutte med bleier. Han vil være baby, sier han, og synes det er helt greit å gå med fulle bleier..... Jeg har prøvd å la han gå i truse, da skvettes det "overalt", han bryr seg ikke. Jeg har prøvd å la han gå med bæsj i en stund, han bryr seg ikke. :o -Jeg har snakket mye om det, oppmuntret til å gå på do, men det ser ikke ut til at noe nytter. Jeg har sluttet å snakke om det, det får bli når det blir. Men, frustrerende JA, noen som har tips??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bleiemamma

Tror faktisk det klokeste er å ikke mase om dette, uansett hvor rart det høres ut. Det å slutte med bleier handler ikke bare om fysisk modenhet, men også at barna må være psykisk modne. Guttene deres høres ikke ut som om de er psykisk klare for å kaste bleia enda.

Ikke mas på de, jo mer dere maser, jo mer oppmerksomme blir de på hvor fint de har det med bleie, og desto mer bestemt blir de på å beholde bleia på stumpen.

La de få gå med bleie og skift på dem uten noen kommentar så finner de bare ut en dag selv at nå er det på tide å være stor gutt. Jeg garanterer at det heller ikke vil være mange uhell fra disse to når bleien endelig kommer av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Bleiemamma. Jo mer man maser på et barn dess verre blir det. Ikke heng deg oppi det. Prøv og overse det og se hva som skjer. Vær heller tilstede den dagen han selv velger å gjøre fra seg på do og gi han masse ros og skryt for hvor flink han er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lottemor

Hva med å snakke med en anen voksen i barnets nærvær om dette med bleier,der dere filtrerer dette med å slutte med bleier inn slik at det ikke virker som om det er ment til barnet eller om barnet...

Og ikke snakk ned latende om bleiebarn,men heller snakk posetivt om barn som har sluttet...

Kansje dere kan prøve å lokke med noe eller når barnet først går på potten eller do så ringer dere til hele familien og forteller hvor stolt dere er for gutten har vært på potten....

Gi snop eller si at hvist barnet går på do/potten i en hel uke så får han en ny leke bil eller noe annet son dere vet at barnet vill sette pris på.....

Det hjalp med min bror og ene venninnen min brukte dette for å få sin sønn til å slutte med bleien...

Lykketil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller gjøre sånn som jeg gjorde...

Lot han gå med bleiene en stund uten å mase om do eller bleieslutt... også plutselig fortalte jeg at vi ikke hadde flere bleier igjen.. så nå måtte han nok slutte :lol:

Og det fungerte helt glimrende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest karen

Kjære mammaer til de to guttene på snart 4 år som fremdeles bruker bleier. Her er nok en mamma i klubben. Min gutt viser heller ingen interesse for å slutte med bleier. Han synes det er helt greit å være baby som sin to år yngre bror, og det virker ikke som han har tenkt å gi opp noen av sine privilegier for å bli "stor gutt".

"felles sjebne, felles trøst?" - det er godt å vite at det er andre i samme bås.... kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bettan

Har også en 4 åring i bleie som viser null interesse for å gå på do. Han ser ikke ut til å ha kontroll på noen ting, eller så gir han rett og slett blaffen i om han er uten bleie.

Syns faktisk dette er en smule flaut nå, spesielt nå om sommeren da barna går lettkledde. Skal vi på stranden f.eks. kan han plutselig bærsje på seg i vannkanten uten å si i fra, og tisser gjør han i stor stil uansett hvor han står. Er det mye mennesker der må jeg rett og slett la han gå med bleie på.

Det er ikke få som stirrer og sender stygge blikk til en når man setter bleie på en såpass stor unge, men jeg har rett og slett ikke noe alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei,

vet ikke om dere har prøvd dette, men hvis barna ikke liker potta (det gjorde ikke mine) så lag en "kosestund" rundt doen. På do leser vi hyggelige bøker, der kan vi sitte i "timesvis". Hvis barnet skjønner at det å gå på do er kult og morsomt så kanskje det har lyst. Vi hadde en doring i begynnelsen, men en 4-åring trenger ikke dette. Sett en krakk på gulvet som han kan ha bena på og ta med deg en god barnebok. Kanskje en som er helt spesielt kun for dobruk. Hvis boka er spennende nok så ønsker poden å gå på do ofte - la han gjøre det, kommer det verken tiss eller bæsj så gjør dette ingenting. Plutselig så kommer det.

og når dere har hatt ett eller tre vellykkede dobesøk så er resten lett som en plett.

......det er ihvertfall verd å forsøke :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en gutt som jeg begynte og "trene" for noen maneder siden.Han er 26 maneder gammel.. Det tok ikke lenger enn en uke foer han gikk pa potten alene. Jeg har bade toalett sete, sa han skal fa foele at han er litt voksen og vi har potte som han kan bruke hvis mamma ikke har tid akkuratt da... Jeg spurte vaert 20 minutt om han matte tisse og om han ville bruke potten eller do... Svaret jeg far er alltid nei hvis han ikke ma, og hvis han ma sa sier han ja og gar til potten selv for og tisse. Han far alltid en liten ting som en saft is og VELDIG :P mye skryt for at han har vaert flink gutt og brukt potta alene... Jeg ma ogsa legge til at jeg bruker bleie halve dagen og resten av dagen bruker han bare en liten truse... Og det hender jo selvfoelgelig at det skjer sma uhell :ler: og det skal man bare ta med ett smil, for hvis det blir mottatt med kjefting sa vil de ihvertfall ikke slutte med bleiene... Men det er veldig viktig med det og skryte uhemmet av ungen nar han har klart og ga pa potten de foerste gangene for da blir de kjempe stolte ogsa vil de gjerne fortsette med dette siden mamma blir sa glad... :sjarmor: Men man ma vaere talmodig... Og spoerre hele tiden om han vil bruke potten eller toalette. Og gjerne sette potten ett sted i naerheten hvor barnet leker ol...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt innlegg er kanskje litt "på kanten" av tema, men jeg nevner det likevel...

Jeg tror at om man bruker tøybleier på barna (helt fra de er født), så vil det bli lettere for barna å slutte med bleier tidlig (kjenner en liten gutt som sluttet med bleie da han var litt over to år -han hadde alltid brukt tøybleier). Fordi: de moderne plastikkbleiene er laget så de skal kjennes veldig tørre og behagelige ut. Kanskje praktisk og alt det der, men det blir liksom ikke noen "ekstra motivasjon" for barna å slutte -for de bryr seg jo ikke om at de tisser og bæsjer i bleia når det kjennes helt tørt ut uansett.

En annen greie med tøybleier er at problemet med bleieutslett vil være en saga blott. De moderne bleiene er tross alt laget av plastikk og materiale som ikke puster -forsøk selv å gå med en plastikkpose mellom bena døgnet rundt i 3-4 år, og se hvor "bra" det er for huden. I tillegg kan man jo tenke på at det forbrukes ganske mange milliarder engangsbleier i den vestlige verden hvert eneste år -dette er unedbrytbart avfall!

Vel -dette er ikke ment å være noe "angrep" på slitne småbarnsmødre som synes det blir for mye jobb med tøybleier. Jeg ønsker på ingen måte å gi noen dårlig samvittighet pga miljø osv. (ei heller jobber jeg innen tøybleieindustrien). Men -jeg begynte selv med tøybind for ca. 2 år siden, og synes dette er så behagelig og så vanvittig mye bedre enn engangsbind -og har på en måte "fått øynene opp" for dette med å bruke tøy istedet for plastikk.

Mange tenker kanskje at det er mye pes å bruke tøybleier og bind -men det er det slett ikke. Og -bindene jeg bruker ser helt likens ut som Libresse invisible -de er like tynne, og har vinger (det er en trykknapp under vingene slik at man kan feste de rundt trusa).

Som sagt, en liten digresjon det her -

Temaet var jo bleier.

Dere mødre som har problemer med å få barna deres til å slutte med bleie -har dere brukt/bruker dere tøybleier eller engangsbleier?

Klem,

Nelle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bleiemamma

Vel Nelle. jeg har selv 3 barn som alle har benyttet papir/plast bleier. 2 gutter og en jente. Den ene gutten ble tørr 18 måneder gammel, jenta ble tørr når hun var 2 år og 2 måneder, mens den siste gutten ikke ble tørr før like før han fyldt 4 år. Så man kan slå fast at det å slutte med bleie er meget individuelt for hvert barn.

Tøybleier syns jeg ikke noe om, det betyr at barna går rundt med en kjempetykk og konstant våt bleie på seg og det vil jeg ikke utsette mine barn for. Hadde vi opplevd bleieutslett som et problem så kanskje, men det har ikke noen av mine barn vært plaget av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...