Gå til innhold

Hva skal jeg lage til julemiddag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er black&white?

Black&white er storfekjøtt og svinekjøtt på samme fat med peppersaus og bernaisesaus til.

Skrevet

Hadde jeg vært gjest og hadde kunnet velge ville haren stått øverst på ønskelista. Nå har jeg ikke mye peiling på kjøttmat selv, men etter hva jeg har forstått er hare enkel å mørne, og har en god viltsmak? Når dere attpåtil har mulighet til å fange hare selv ville jeg absolutt gått for det :)

Anonymous poster hash: 7027d...1bb
  • Liker 1
Skrevet

Hadde jeg vært gjest og hadde kunnet velge ville haren stått øverst på ønskelista. Nå har jeg ikke mye peiling på kjøttmat selv, men etter hva jeg har forstått er hare enkel å mørne, og har en god viltsmak? Når dere attpåtil har mulighet til å fange hare selv ville jeg absolutt gått for det :)

Anonymous poster hash: 7027d...1bb

Ja, hare er utrolig godt :) Det eneste "negative" er jo at det ikke blir like spesielt i vår familie, siden vi er vant til det. Men igjen, såå godt! Sist jeg tilberedte hare var på nyttårsaften da vi feiret med en felles venn av oss.

Hare står nok høyt på lista, og blir på en måte litt "safe". Ellers hadde det vært morsomt å lage noe vi ikke spiser så ofte, som for eks hjort :)

Skrevet

Vi har lammecarre på julaften. Med porvinssaus og luksuspotetmos (full av parmesan og timian). En annen slager er and, med appelsinsaus full av nellik og stjerneanis.Det er julete det!

Rødvbinspærer er flott tilbehør til vilt, lam og and, og det lukter og smaker jul også.

Anonymous poster hash: 83c61...168
  • Liker 2
Skrevet

Vi har lammecarre på julaften. Med porvinssaus og luksuspotetmos (full av parmesan og timian). En annen slager er and, med appelsinsaus full av nellik og stjerneanis.Det er julete det!

Rødvbinspærer er flott tilbehør til vilt, lam og and, og det lukter og smaker jul også.

Anonymous poster hash: 83c61...168

Takk for flott tips! Fikk vann i munnen bare av å lese :)

Skrevet

Hvis du velger hjort eller elg bør du passe på at det ikke er oppretts-hjort (kan det kalles det?) eller elg som har beitet i bondens åker. Da forsvinner viltsmaken og du kan like gjerne servere oksestek.

• Liker 1
Skrevet

Tenker andebryst med en gang....

• Liker 2
Skrevet

Hvis du velger hjort eller elg bør du passe på at det ikke er oppretts-hjort (kan det kalles det?) eller elg som har beitet i bondens åker. Da forsvinner viltsmaken og du kan like gjerne servere oksestek.

Har god kontakt med det lokale jaktlaget, så det skal nok ikke bli noe problem :)

• Liker 1
Skrevet

Har god kontakt med det lokale jaktlaget, så det skal nok ikke bli noe problem :)

Hadde vært fint med et kg-julebord der du tok med hare, jeg tok med lammestek (eller viltstek) og noen andre kom med and. :)

Skrevet

Har ikke lest gjennom svarene, men bruker å ha and eller gås hos mine foreldre (husker ikke helt nå i farten), men det er kjempe godt til jul, og i år kommer nok jeg til å lage det. Både små og helt opp til gammel liker det, og de som klarer det tar en shott med aquevitt for å fordøye det hele. Litt kraftig mat for magen.

Skrevet

Har ikke lest gjennom svarene, men bruker å ha and eller gås hos mine foreldre (husker ikke helt nå i farten), men det er kjempe godt til jul, og i år kommer nok jeg til å lage det. Både små og helt opp til gammel liker det, og de som klarer det tar en shott med aquevitt for å fordøye det hele. Litt kraftig mat for magen.

Hmm, kanskje pappa skal på gåsejakt i høst :) Får se!

Skrevet

Jeg tror orrfugl/storfugl kan være snadder og noe man sjelden får servert. Vi brukte ofte å ha ryper på nyttårsaften, men av en eller annen grunn hadde jeg ikke sansen på det som ungdom, var lite kjøtt og masse bein pluss den sentimentale siden av å ha sett rypene henge opp ned når jegerne kom hjem fra jakt.

Hvis du har muligheten kan du jo lage to retter istedet for at nevøen din bare skal spise medisterkaker?

Skrevet

Jeg vurderer villsvin som juleribba i år! Men det blir kanskje for likt vanlig ribbe for dere :)

Anonymous poster hash: 6d0d1...891

Skrevet

Skinkestek er jo vanlig julemat mange steder og det blir litt ribbeaktig smak og lukt.

I vår familie har vi gjerne to alternativer. En veldig julete ting (f.eks en liten ribbebit, som ingen liker før dagen etter, men som fungerer utmerket som juledagsbrunsj) og en annen ting... som hel indrefilet av elg eller okse.

Jeg ville gått for et fint og mørt stykke viltkjøtt eller evt indrefilet av okse og så bedt mamma om å ta med (eler hjelpe til med) ribbe ved siden av. Om ikke annet så for den rette lukta i huset og frokosten dagen etter.

Anonymous poster hash: 51a3b...971
Skrevet

Jeg tror orrfugl/storfugl kan være snadder og noe man sjelden får servert. Vi brukte ofte å ha ryper på nyttårsaften, men av en eller annen grunn hadde jeg ikke sansen på det som ungdom, var lite kjøtt og masse bein pluss den sentimentale siden av å ha sett rypene henge opp ned når jegerne kom hjem fra jakt.

Hvis du har muligheten kan du jo lage to retter istedet for at nevøen din bare skal spise medisterkaker?

Jakthunden vår tok en skadeskutt tiur for to år siden, så da hadde vi et utsøkt måltid :) Men det er vanskelig å få tak i! Kjenner heller ikke noen rypejegere, og er i tillegg enig i at rype blir litt "smått".

Det blir jo to retter, en for oss med mer voksne smaksløker, og medisterkaker til min bror. Det blir det jeg lager til ham, for det er julemiddagen han liker og er vant til. Andre alternativer er grandiosa, hamburger eller pølse. Det er ikke akkurat aktuelt.

Skrevet

Haha medisterkaker er nesten et must for meg også. Det er alltid medisterkakene som forsvinner først fra fatet.

Skrevet

Hadde jeg fått pinnekjøtt på julaften så hadde jeg blitt så skuffet. En av de få tingene jeg ikke spiser er pinnekjøtt. Takler ikke lukta en gang.

Jeg hadde gått for vilt eller and.

Jeg ville også ha vurdert hva jeg selv ville hatt som tradisjon.

Gi gjerne beskjed om at det ikke blir ribbe som vanlig sånn at folk er forberedt.

Anonymous poster hash: dfd5b...951

Skrevet

Hadde jeg fått pinnekjøtt på julaften så hadde jeg blitt så skuffet. En av de få tingene jeg ikke spiser er pinnekjøtt. Takler ikke lukta en gang.

Jeg hadde gått for vilt eller and.

Jeg ville også ha vurdert hva jeg selv ville hatt som tradisjon.

Gi gjerne beskjed om at det ikke blir ribbe som vanlig sånn at folk er forberedt.

Anonymous poster hash: dfd5b...951

Jeg har det slik også, takler ikke en gang lukta av pinnekjøtt! Husker både jeg og pappa rømte hus da mamma bestemte å lage pinnekjøtt kun for seg selv :fnise:

De vet at det ikke blir ribbe, og jeg har en god dialog med mamma om hva hun tror blir godt ;) Hun er tross alt kokken i familien og kan gi meg litt tips!

Skrevet

Haha medisterkaker er nesten et must for meg også. Det er alltid medisterkakene som forsvinner først fra fatet.

Og medisterkakene må være hjemmelaget :opplyser:

Anonymous poster hash: 3d03c...a3d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...