AnonymBruker Skrevet 26. august 2014 #1 Skrevet 26. august 2014 Kan eg ete lavkarbo og samtidig trene utholdenhetstrening? hører stadig om å fylle opp lagre med karbohydrat før og etter trening? hva skjer om man kutter karbo når man driv med dette? Anonymous poster hash: 46449...849
Wiggins Skrevet 26. august 2014 #2 Skrevet 26. august 2014 Jeg vil si at lavkarbo og utholdenhetstrening er en dårlig kombinasjon. Det er noen som gjør det og mener det går bra, ja enda bedre enn vanlig mat. Det eneste eksempelet jeg kommer på her er den svenske skiløperen Bjørn Ferry, som blir trukket fram som eksempel av mange lavkarboentusiaster. Problemet med å bruke ham som eksempel, han vant OL-gull på lavkarbo, er at alle de andre OL-gullene i langrenn og skiskyting har blitt vunnet av folk som spiser mye karbohydrater. Kroppen tar for det meste av fettreservene så lenge intensiteten er under syreterskel, men selv når du sitter i sofaen bruker den litt av glykogenlageret og danner litt melkesyre. Desto høyere du kommer i intensitet, desto større del av energien tas fra glykogenlageret. Med lavkarbo får ikke kroppen så mye å danne glykogenlager av. Om det blir for lite avhenger av hvor lite karbohydrater du spiser og hvor mye du trener og forbrenner. Skal du trene utholdenhet ofte, er det veldig lurt å få i seg en del karbohydrater og litt proteiner det første kvarteret etter ei økt. Da har kroppen dobbelt så stor evne til å danne glykogen som ellers, og du vil raskere bli klar for ei ny økt.
AnonymBruker Skrevet 26. august 2014 #3 Skrevet 26. august 2014 Men hva om en vil ned i vekt? Anonymous poster hash: 46449...849
sullå Skrevet 26. august 2014 #4 Skrevet 26. august 2014 httDet varierer fra person til person, og kommer nok også an på hvor mye karbohydrater du spiser. Hvis målet er å være i ketose, kan det kanskje være litt tungt å trene. Men noen fikser sikkert det også. Min erfaring: Jeg teller ikke karbohydrater, men jeg har kuttet ut sukker, hvetemel, ris, pasta og poteter. Jeg spiser alt av grønnsaker, også underjordiske. Nøtter og frø er en del av min daglige kost. En sjelden gang spiser jeg også frukt, men da som "dessert". De første ukene var trening ganske tungt, da kroppen måtte innstille seg på å bruke fett som drivstoff. Tidligere spiste jeg ganske mye karbohydrater, så det var litt av en omstilling for kroppen. Så lenge jeg fikk i meg nok mat og vann, klarte jeg meg likevel ganske bra. I dag (etter over 1,5 år med karboredusert kosthold) trener jeg både styrke og kondisjon. I løpet av en vanlig uke trener jeg 3-5 ganger, noen ganger mer. Og det er ingen problem i det hele tatt Nå er ikke målet mitt å løpe et maraton, hvem vet om jeg hadde klart det. Men det finnes jo de som har gjort det også!
AnonymBruker Skrevet 26. august 2014 #5 Skrevet 26. august 2014 Takk for svar folkens! Eg vil ned 5 kilo. Men hva om eg spise karbo bare rundt treninga? f. eks. mager vaniljekesam med bær før trening, en halv banan under trening, en halv banan etter trening og resten av kesamen med bær? Og ellers som eg pleier med moderat lavkarbo? Anonymous poster hash: 46449...849
AnonymBruker Skrevet 26. august 2014 #6 Skrevet 26. august 2014 Kesam inneholder jo sukker. Viss du går på moderat lavkarbo kan jeg heller anbefale gresk naturell yoghurt. Jeg spiser som regel havregrøt med nøtter og bær til frokost før lange utholdenhetsøkter, dvs 4-5timer i fjell før sulten melder seg igjen. Synes det er billigste og beste maten før trening ivertfall.Anonymous poster hash: 6f36b...0ad
Supraspinatus Skrevet 26. august 2014 #7 Skrevet 26. august 2014 Jeg tror mange motstandere av lavkarbo misforstår poenget. Man hører stadig at det ikke går an eller er lurt med lavkarbo og utholdenhetstrening. Det er bare vås. Først og fremst må vil skille mellom et par ting: - Trening for velvære og for å sikre kroppens evne til å ta vare på seg selv. - Trening for ytelse på toppidrettsnivå. Så må man se på begrepet lavkarbo, hva innebærerer det? - Mindre karbohydrater enn hva som tidligere har blitt anbefalt for idrettsutøvere - Timing av karbohydratinntak - Ketogene dietter/fettadapsjon? - Nullkarbo I tillegg kan man snakke om begreper som metabolsk fleksibilietet, terskelfart osv. Se blant annet disse to sidene: http://espenrostrup.com/2012/12/29/metabolsk-fleksibilitet-del-1/ http://eatingacademy.com/ Jeg vil også nevne et par ting jeg ser går igjen i denne debatten: Du kan fint ha store glykogenlagre når du spiser lavkarbo. Det handler bare om å tilpasse karbohydratinntaket til det reelle behovet. For fremgang i trening krever det uansett at du er i energioverskudd. Så lenge du har nok glykogen, nok protein og nok energi totalt (les: fett) så vil du ha fremgang. Du kan sikkert få samme fremgangen med karbohydratrikt kosthold også. Skal man derimot ned i vekt så er maksimal ytelse utopi. Da må man tilpasse kostholdet etter primærbehovet. Og da er proteiner alltid førsteprioritet. Velger man en lavkarbo-rettet diett så velger man gjerne noe fett over karbohydrater. Mengden karbohydrater tilpasser man sitt ønske og behov. 2
sullå Skrevet 26. august 2014 #8 Skrevet 26. august 2014 Takk for svar folkens! Eg vil ned 5 kilo. Men hva om eg spise karbo bare rundt treninga? f. eks. mager vaniljekesam med bær før trening, en halv banan under trening, en halv banan etter trening og resten av kesamen med bær? Og ellers som eg pleier med moderat lavkarbo?Anonymous poster hash: 46449...849 En banan går nok bra, du får prøve deg frem. Jeg klarer meg helt fint uten. Men hvorfor spiser du mager kesam? Du bør ikke være redd for fett dersom du vil at lavkarbo skal fungere. Husk at kroppen din trenger energi, da kandu ikke kutte både karbohydrater og fett! Velg heller skikkelig yoghurt, som Lindahls sine - tyrkisk, gresk eller russisk. 2
Popc0rn Skrevet 26. august 2014 #9 Skrevet 26. august 2014 En normalvektig mann på 70 kg har 100.000 kcal lagret som fett, 24.000 kcal som protein, 600 kcal som glykogen og 40 kcal som glukose (blodsukker). Er det virkelig logisk å trene på sukker (altså glykogen og glukose) i stedet for å lære kroppen til å bli bedre til å jobbe på fett som vi gjør på lavkarbo?
Wiggins Skrevet 26. august 2014 #10 Skrevet 26. august 2014 En normalvektig mann på 70 kg har 100.000 kcal lagret som fett, 24.000 kcal som protein, 600 kcal som glykogen og 40 kcal som glukose (blodsukker). Er det virkelig logisk å trene på sukker (altså glykogen og glukose) i stedet for å lære kroppen til å bli bedre til å jobbe på fett som vi gjør på lavkarbo? Kroppen bruker fett som primær energikilde, selv om man har fullt glykogenlager. Så lenge intensiteten er under syreterskel vil kroppen for det meste hente energien fra fett. Utholdenhetsutøvere på middels og høyt nivå spiser ofte mye karbohydrater, men det er ikke noen motsetning mellom det og hovedmålet, nemlig å flytte syreterskelen. Da kan man ligge på en høyere intensitet og fremdeles hente mesteparten av energien fra fett, og spare glykogenlageret til de rykk og angrep som måtte komme, f. eks. i et sykkelritt med fellesstart.
AnonymBruker Skrevet 26. august 2014 #11 Skrevet 26. august 2014 Da leser jeg det som at som en vanlig "mosjonist" kan jeg helt greit trene utholdenhet på moderat lavkarbo...? Hvis jeg kanskje spiser litt mer karbo rundt treningen kansje? Anonymous poster hash: 46449...849
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå