She_Leiva Skrevet 25. august 2014 #1 Skrevet 25. august 2014 Heisann! Som overskriften sier, så leter jeg etter inspirasjon og forslag til hva jeg kan spise nå i denne perioden der sommerkiloene skal bekjempes. Jeg er IKKE ute etter å sulte. Jeg trener 3-4 ganger i uken samt at jeg er i endel bevegelse på jobb. Spiser masse bra mat (nå i sommer har det blitt litt for lite faktisk, men VELDIG mye drit-mat og godis...), men jeg klarer liksom ikke å komme helt inn i det for å gjøre det om til en livsstil. Jeg leter nå etter noen forslag til hvordan din "matdag" ser ut dersom du prøver å holde ett relativt sunt kosthold. Gjerne også hvor mange kalorier du ligger på med dette kostholdet. Om du har lyst til å hjelpe meg med å sette opp en form for plan, så kan du godt gjøre det, om så bare ett forslag til hvordan en dag kan se ut. Jeg spiser det meste.
Pringle Skrevet 25. august 2014 #2 Skrevet 25. august 2014 (endret) Hei, jeg ligger til vanlig på ca 1500 kcal, noen dager litt over, andre dager litt under. Jeg spiser det meste, men legger opp til at minst 80% av kaloriene skal være fra sunn og nærende mat, og resten kan være det jeg føler for der og da. Siden det er en glidende overgang mellom sunt og usunt og utallige definisjoner på samme, er jeg fleksibel, men jeg vet at jeg fungerer best om jeg spiser bra, så jeg prøver så godt jeg kan. Det er også viktig for meg at alt jeg spiser skal smake godt, og at det er variert, enkelt å tilberede, og hovedsakelig lages fra billige råvarer som kan skaffes i vanlige butikker og som tåler oppbevaring - av grønnsaker kjøper jeg derfor mest gulrot, blomkål, brokkoli og agurk, sjelden salat, og knekkebrød istedenfor vanlig brød. Jeg unngår lettprodukter og typisk "slankemat". Drikker kaffe, farris og vann, kjøper så å si aldri juice, brus eller saft, men drikker det om jeg blir budt. Strukturen på matplanen min er sånn: Fem måltider om dagen. Tre porsjoner frukt og tre porsjoner grønt. (En porsjon er enten en hel frukt eller så mye som jeg får i en hånd, 50-100 gram. Tilsammen minst seks forskjellige sorter, men gjerne grønnsaker til hvert måltid.) En liten porsjon nøtter eller nøttesmør. Ofte fet fisk til pålegg eller middag. Frokost er for tiden et knekkebrød med leverpostei, et lite glass melk, en frukt og grønnsak. Lunsj kan være reprise av frokosten, men med en annen type knekkebrød og/eller annet pålegg (gul-/brun-/smøreost eller hjemmelagd tunfisk-/skinkesalat); smoothie på melk, yoghurt, banan/mango og en annen type frukt/bær; polenta-/tapiokapudding/havre-/hirsegrøt og litt kjøttpålegg; eple/appelsin og peanøttsmør; en maiskolbe (ovnsstekt med salt) og en artisjokk (koker den og river av bladene og dypper dem i smør) sammen med kokt skinke; 10-12 kastanjer når de er i sesong; yoghurt med nøtter eller nøttesmør og evt honning eller lønnesirup + en grønnsak. Kan også lage salat med ost/skinke/skinkestek/linser/løk, men det er sjelden fordi salat er så lett bedervelig. Mellommåltid hentes fra samme liste som lunsjen, men er alltid noe annet enn det jeg har spist til lunsj. Middag følger vanligvis denne "tredelingen": 50 gram ris/pasta/byggryn (kokes) eller 200-250 gram potet/søtpotet (kokes og moses eller ovnsbakes), 125-200 gram kjøtt eller fisk (stekes i ovnen), og 70 gram fryste, tinte erter eller grønne bønner (varmes på ettervarmen). Eller jeg lager gryterett eller suppe for to eller flere dager. Eller cheese on toast (2x2 skiver brød, sennep, ketchup, gulost, sylteagurk, finhakket løk, stekt i panne). Kvelds er ofte frukt (pære, druer, fiken, klementin) og ost (brie, port salut), evt nøtter (om jeg ikke har spist det allerede), og grønnsak (om jeg ikke har rukket alle). Ved spesielle anledninger (på kafé/restaurant, besøk, bursdager) spiser jeg det jeg får, spiser når det er mat å få, gjør bare overslag på hva jeg har spist, og prøver å ikke overspise. Om jeg får en trang til noe søtt når jeg er hjemme, prøver jeg å begrense det til én porsjon, feks 25 gram sjokolade (150 kcal). Det er en mengde som tilfredstiller suget men ikke trigger overspising. Jeg drikker ganske mye vann, men anbefalingen om 8 glass om dagen er bare veiledende, behovet varierer sterkt etter temperatur og aktivitetsnivå. Endret 26. august 2014 av Pringle
Thorn Skrevet 26. august 2014 #3 Skrevet 26. august 2014 Du kan gjerne få et par av mine matdager Jeg teller kalorier og veier alt, men det er normale mengder jeg spiser, så jeg tar ikke med grammene her. Jeg spiser mye karbohydrater, siden det funker veldig greit for meg, men til vanlig forsøker jeg å begrense inntaket av brød til to, maks tre skiver om dagen. Den siste tiden har vært et unntak pga studiestart og helt ny timeplan å venne seg til! Dag 1 - 1528 kcal Frokost: To skiver ekstra grovt brød med kokt skinke og hvitost, masse agurk. Et eple. Mellommåltid: En Activia-yoghurt, 10 mandler Lunsj: To skiver ekstra grovt brød, en med makrell i tomat og en med salat, majones, kyllingskinke og agurk. En halv paprika. Et glass skummet melk. Middag: Lapskaus med flatbrød (fire stk) Kvelds: En grovbrødskive med mager leverpostei og agurk, et glass skummet melk, en klementin og en liten skål cottage cheese med jordbærsyltetøy Dag to - 1626 kcal Frokost: Overnattet havregrøt av en dl havregryn, en dl skummet melk og en ts peanøttsmør, toppet med en halv banan og litt jordbærsyltetøy. En gulrot Lunsj: Et eple, to grovbrødskiver, en med mager leverpostei og en med salat, majones og kyllingskinke, mye agurk på begge. Et glass skummet melk Mellommåltid: Liten skål med cottage cheese og syltetøy, en klementin Middag: En stk Kapteinens fylte torsk med hollandaise, en potet, en stor porsjon grønnsaker. Kvelds: En grovbrødskive med eggerøre og røkelaks, et glass skummet melk, en halv paprika.
AnonymBruker Skrevet 26. august 2014 #4 Skrevet 26. august 2014 Jeg spiser mellom 1500-2000 kcal daglig. Minst de dagene jeg ikke trener styrke, mer de dagene jeg har trent styrke. Hverdager: Spiser 3 måltider for dagen, som følger: Lunsj: Stooor salat. Masse grønnsaker, bønner, cottage cheese, og så varierer jeg med egg/tunfisk/laks/torsk. Middag: Spiser stort sett vegetarmat eller fisk. Vegetarmåltidene består av minst 200g bønner/linser, og masse grønnsaker. Spiser minst 3 forskjellige grønnsaker til middag. Jeg spiser ikke så mye ris/pasta, jeg får mesteparten av karbohydratene fra bønner og linser. Jeg bruker mye krydder og urter til å smaksette maten. Kvelds: To brødskiver med proteinrikt pålegg, eller havregrøt (smaksatt med enten frukt, kakao, kanel, kardemomme, peanøttsmør, osv), eller cottage cheese/kesam med frukt. Noen ganger litt av alt (én skive og liten skål kesam og frukt, f.eks). Helg: Spiser to måltider, middag og kvelds. Lørdagsmiddag som vanlig hverdagsmiddag, og så hva jeg enn har lyst på til kvelds, som pizza, taco, driter i om det er sunt . Lørdagsgodt må jeg også ha. Sjokolade, smågodt, is, whatnot. Søndagsmiddag er gjerne litt voldsommere enn hverdagsmiddagene, spiser ofte hos mine foreldre. Da blir det dessert også. Kvelds som vanlig hverdag. Jeg fokuserer på å spise masse grønnsaker. Jeg synes de fleste oppskrifter har for lite, og legger som regel til en god del grønt. Anonymous poster hash: bae99...1e4
Gjest Nanne70 Skrevet 26. august 2014 #5 Skrevet 26. august 2014 Jeg spiser rundt 1500-1600 kcal/daglig (har jeg funnet ut, trodde jeg spiste mer), og en dag kan se sånn ut: Frokost: Havregrøt kokt på 1 dl store havregryn, 1,5 dl vann og 0,5 dl melk, noen saltkorn og evt 1 ss knuste linfrø eller to-tre hakkede valnøttkjerner, kanel og en god ts smør. Drikker vann eller te til. Lunsj: Kyllingsalat, omelett med skinke, løk, paprika, middagsrester etc. Middag: Alltid mye grønnsaker og hovedsakelig rent kjøtt eller fisk (150-200 g) og gjerne en god, hjemmelaget saus. En sjelden gang litt fullkornsris eller -pasta. Spiser vanligvis ikke mellommåltider eller kveldsmat, men dersom jeg føler behov for det, er det f.eks. enten en skyr, en banan, et hjemmebakt knekkebrød med f.eks. leverpostei og agurk eller litt ost og grønnsaker osv.
AnonymBruker Skrevet 26. august 2014 #6 Skrevet 26. august 2014 Jeg spiser ca 1500 kalorier og spiser følgende: Til frokost lager jeg omelett av 2 egg og 2 store ss med cottage cheese, fem skinkeskiver som jeg hakker opp og purreløk og spinat. Steker i en ts meierismør. Spiser halve omeletten til frokost sammen med en tynn skive rugbrød med litt smør. I tillegg drikker jeg ett lite glass smoothie Tar resten av omeletten med på jobb og spiser den sammen med masse salat og grønnsaker og en brødskiver med skinke Spiser en frukt til dessert Mellommåltid er ett knekkebrød med makrell i tomat Også er det normal porsjon middag men sunn mat laget fra bunn av, spiser halv porsjon karbohydrater Anonymous poster hash: 1e393...3be
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå