Gå til innhold

Stjele mat i Kollektiv

Anbefalte innlegg

Skrevet

Flyttet inn i et nytt kollektiv med 4 andre og merker allerede at mat forsvinner..! Er det vanlig i et kollektiv at syltetøyet forsvinner eller at skinkepakka minker på mystisk vis eller er jeg bare uheldig med kollektivet? da jeg kom hjem i ettermiddag hadde noen åpnet en uåpnet pakke med 6 polarbrød og tatt 2 av de, og lukket posen som at jeg ikke skulle ha merket det? Valgte å late som ingenting men er ganske kjipt som fattig student samtidig som alle i kollektivet JOBBER!!mens jeg har null inntekt for tiden.

Det første jeg gjorde når jeg flyttet inn var å kjøpe inn fellesutstyr som dopapir, kjøkkenklut og vaskeartikler.. Virker jo som ingen her bryr seg -.-

Tenker å la det ligge å se om det fortsetter. Hva burde jeg gjøre i såfall?

Anonymous poster hash: e66bf...d1a

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan dere ha et slags kollektiv-møte? Bli enig om husregler og sett om en plan for hvem som skal handle fellesartiklene og hvem som har ansvar for vasking av ditt og datt. Da kan du jo samtidig ta opp at du har merket at noen har forsynt seg av din mat og fortelle at du ikke har noe inntekt for tiden så det er ganske kjipt når mat forsvinner på den måten.

Hvis de fremdeles stjeler mat, så får du oppbevare alt som er mulig å oppbevare tørt, inne på rommet ditt.

Synes det er utrolig frekt å gjøre noe slikt!

Skrevet

Man får visst kjøpt sånne kjøleskaps-safer, om de velger å fortsette å være sånn så kan du jo vurdere å kjøpe en. Evt putte avføringsmiddel i maten du har der, og fjerne alle dorullene i leiligheten, så finner du fort ut hvem som er synderen :D

• Liker 4
Skrevet

Ja, et godt råd :)

utrolig frekt.. er jo faktisk tyveri.

ser forresten at jeg har lagt tråden under feil emne, så vet noen hvordan jeg får flyttet den?

Skrevet

Sett navn på maten din. Fungerer ikke det så kjøp en boks du kan ha inni kjøleskapet, med lås.

Skrevet

Har vurdert å kjøpe et minikjøleskap å ha på soverommet men tror ikke det er plass. Hittil har jeg hatt maten i en lukket plastpose jeg knyter igjen men det hjelper jo tydeligvis ikke! Virker bare litt sært å oppbevare mat på rommet, eller kanskje ikke? :P

jeg er i tillegg den yngste her så sier vell også en god del om den som stjeler fra en student når man er i voksen alder og i fullt arbeid...? Heheh

Skrevet (endret)

Har vurdert å kjøpe et minikjøleskap å ha på soverommet men tror ikke det er plass. Hittil har jeg hatt maten i en lukket plastpose jeg knyter igjen men det hjelper jo tydeligvis ikke! Virker bare litt sært å oppbevare mat på rommet, eller kanskje ikke? :P

jeg er i tillegg den yngste her så sier vell også en god del om den som stjeler fra en student når man er i voksen alder og i fullt arbeid...? Heheh

Da jeg var student kjøpte jeg et billig kjøleskap på kjøpe-selge-bytte siden på facebook. Betalte 100 kroner. :P

Endret av Pottepalme
Skrevet

Prøv først med direkte meldinger. Sett post-it-lapper på maten din, ikke gjem den. Skriv "Ikke spis" på polarbrødene og "Denne har Lotte kjøpt til seg selv" på melka, etc.

Anonymous poster hash: a93b9...7bd
Skrevet

Opplevde heldigvis det bare en gang, da var jeg reist på ferie, og 2 karer ble igjen på hybelkollektivet. De ribba både tørrmat og kjøleskap. Vedder på de sleika veggene i fryseren. Og hvordan det så ut da jeg kom tilbake etter at de hadde flyttet er en annen historie... (hint: utleier senda meg på hotell)

Anyways; ta et møte med alle sammen, og nytter ikke det, kjøp en sånn kjøleskap-safe. Men har du plass kan du jo ha kjøleskapet på rommet, men vær obs på at du kan bli sprø når det begynner å dure på natta:P

Og om du vil være slem; sett opp skjult kamera, ta vedkomne på fersken, lag screenshots og heng dem opp på kollektivet:P

Anonymous poster hash: 2bbc9...061
Skrevet

Det finnes små bokser man kan ha i kjøleskapet med hengelås på. Så det i en annen tråd. Boksen er stor nok til å oppbevare, pålegg, egg, litt kjøtt osv.

Syns det er så utrolig frekt, en ting er hvis man spør pent om man kan ta litt syltetøy men å bare gå å forsyne seg av andes mat er hinsides.

Skrevet

Her har jeg fått mange gode ideer, så kom

med flere innspill!

Har en veldig sterk mistanke på hvem synderen er men man kan jo aldri være helt sikker, og prøver å ikke være fordomsfull ;)

• Liker 1
Skrevet

Alltid en eller annen slamp som ikke skjønner konseptet mitt og ditt. Jeg løste det ved å legge igjen et ark på kjøkkenbordet hvor det i bunn og grunn sto "Jeg ser deg, det går ikke ubemerket hen og jeg kommer til å ta det direkte opp med den jeg mistenker står bak om dette ikke slutter umiddelbart. Det er helt OK og låne hvis du spør, er jeg ikke hjemme, så har jeg en mobiltelefon".

Skrevet

Hvis det ikke fungerer å merke ting med navn, så selges det flytende avføringsmiddel på apoteket... Stygt gjort, men akk så effektivt!

Anonymous poster hash: 57366...eb7
Gjest lillelarve
Skrevet

Helt vanlig..... Jeg ville tatt det opp med dem! Jeg gjorde det nemlig ikke,så maten min forsvant hele tiden.

Skrevet (endret)

Er vel greit å si ifra før du begynner med safe i kjøleskapet.. Si til dem (eller heng opp lapp om det er litt mer upersonlig kollektiv) og si at du gjerne vil ha maten din i fred pga stramt budsjett, og at om noen ønsker å låne kan de spørre først. Merk maten med navn så kan de ikke skylde på at de tok feil (eller samle den i en plastboks med navnet ditt på)

I mitt kollektiv hadde vi hver vår hylle i kjøleskapet. Det var innafor å låne av hverandre da, men det var det enighet om, og det skjedde uannsett veldig sjeldent.

Endret av SoftKitty
Skrevet

Er vel greit å si ifra før du begynner med safe i kjøleskapet.. Si til dem (eller heng opp lapp om det er litt mer upersonlig kollektiv) og si at du gjerne vil ha maten din i fred pga stramt budsjett, og at om noen ønsker å låne kan de spørre først. Merk maten med navn så kan de ikke skylde på at de tok feil (eller samle den i en plastboks med navnet ditt på)

I mitt kollektiv hadde vi hver vår hylle i kjøleskapet. Det var innafor å låne av hverandre da, men det var det enighet om, og det skjedde uannsett veldig sjeldent.

Hvorfor skal hun si fra? Det er hennes mat og om hun velger å låse den inn er det ingen som har noe med det.

Skrevet

Nei, det er ikke normalt! Vi spurte alltid i mitt kollektiv, så kjøpte vi tilbake om vi tok noe. Kalles folkeskikk!

Anonymous poster hash: 00a2d...b11

Skrevet

Hvorfor skal hun si fra? Det er hennes mat og om hun velger å låse den inn er det ingen som har noe med det.

Jeg tenker at det er naturlig å starte med å snakke med folk før man går til mer drastiske skritt. Hadde syntes det var skikkelig sært om noen som akkurat hadde flyttet inn i et kollektiv jeg bodde i startet med låsbare bokser i kjøleskapet uten å en gang først ta opp at det finnes et problem :P Men så har jeg bare bodd i lite kollektiv der vi alle pratet sammen og delte stue osv, så mulig større kollektiv/studentboliger er annerledes.

Skrevet

du har nok vært veldig uheldig. jeg håper folk flest eier litt folkeskikk og ikke stjeler andres mat! jeg har bodd i to forskjellige kollektiv og har aldri opplevd at noen har tatt noe fra meg. jeg hadde ikke klart å bo med folk som bare forsynte seg av mine ting... nei, da må du nesten låse det inn...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...