Gå til innhold

for sen leggetid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min mann og jeg har tre barn sammen. De er 3, 5 og 8 år. Vi har ikke bil da vi ikke har råd til det for øyeblikket. Isteden går dagene i kollektiv trafikk til og fra barnehage. vi jobber heltid begge to. Vi jobber begge fra 08 00 til 1600.

Heldigvis har vi guttene i samme barnehage og vi leverer de ca 0715 hver morgen og henter de 1630 ca. Den av foreldrene som ikke henter barna lager middag som blir servert ca 1730. Og etter det er det gjerne lek en time før 2 åringen skal bade. I den timen hjelper vi jenta med lekser. Prøver å legge de to minste kl 1900 til 1930 ca men føler at selv det er sent. Men hva skal man gjøre når vi ikke får spist før 1730 noen av oss? Mat og så seng blir litt feil. 8 åringen legger seg 2030 ca. Alle barna står opp kl 0600 til 0615.

Noen flere som opplever at tiden ikke strekker til?

Anonymous poster hash: c7594...2dd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spar penger til bil. Vanvittig lange dager det blir på både barna og dere.

Anonymous poster hash: 6e3e9...637

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor blir det feil å legge barnet rett etter mat? Jeg skjønner jo at det er kjipt å få lite tid sammen i hverdagen, men det må være viktigere å få nok søvn, da dette er essensielt for utvikling osv. Min 4-åring spiser middag 17.30 ca og legger 18.30.

Skrevet

Synes heller åtteåringen legger seg sent jeg. Den minste sover vel kanskje også litt på dagen ennå?

Fra de var ca 2 og ut barnehageeier la mine seg kl 19. Deretter et kvarter senere for hvert skoleår. Altså 1915 i førsteklasse.

Er barna trøtte på morgenen da?

Anonymous poster hash: e333c...fff

Skrevet

Stakkars barn med over 9 timer i barnehagen hver dag. Kan dere ikke heller omprioritere noe ift bolig eller lignende... Vurder om dere kan skifte jobb til noe nærmere.

Anonymous poster hash: 179d5...263

• Liker 1
Skrevet

Kl 7 for en 2-åring er vel langt ifra sent?

Selv har vi en 1-åring som legger seg kl 19.30 hver dag. Står opp kl 5.30 av egen vilje.

Anonymous poster hash: 58365...dea
Skrevet

Ts her.

Årsaken til at vi ikke har bil er at vi prioriterer heller å ha penger til uforutsette utgifter. For ca 2 år siden mistet min mann jobben. Han fikk ny jobb ettervært men tjener mindre på denne jobben. Til sammen får vi utbetalt 38000 netto ca og vi har bolig lån som vi betaler ned 11000 på hver mnd. Leie av bolig blir langt dyrere for oss med 3 barn. Så for å senke utgiftene kvittet vi oss med bilen.

Har vurdert å se etter jobb med større inntekt ja men da blir det enda lenger reisevei for oss og vi må da levere barna enda tidligere.

Anonymous poster hash: c7594...2dd

Skrevet (endret)

Angående bil, så er det jo slett ikke sikkert at det ville spart TS for så mye tid- det kommer an på hvor man bor og avstander mellom jobb, barnehage osv. Mange steder står man jo like lenge i kø med bil som det tar å gå til/fra bussen, så om det er verdt å sette inn mye penger på å få seg en bil er det vel TS som vet best.

Jeg synes umiddelbart at 20:30 er litt sent for en åtteåring, mer enn for de yngre barna. Men alfa og omega er jo hvordan barna selv reagerer på det. Noen barn er trøttere enn andre, noen barn trenger ikke fullt så mye søvn. Hvis barna trives med den leggetiden dere har, er enkle å få opp om morgenen og ikke lider under det på dagtid, så er vel løsningen deres grei for dere. Men hvis det virker som om de får for lite søvn, så ville jeg tenkt at behovet for søvn trumfer det meste så lenge de er såpass små.

Tillegg: ser jo nå at TS forklarte det med bilen. Og har man ikke råd, så har man ikke råd. Billige biler er gjerne billige i innkjøp, og så følger det med en haug ekstrautgifter som har det med å komme på verst tenkelige tidspunkt (been there, done that), så å prioritere bort bilen kan være et veldig fornuftig tiltak for familieøkonomien i trange perioder.

Endret av Mafalda

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...