AnonymBruker Skrevet 25. august 2014 #1 Skrevet 25. august 2014 Hvis man har opplevd mange nederlag(jobb, venner, motsatte kjønn osv) opp igjennom oppveksten,hvordan skal man da klare å få opp selvbilde eller selvtilliten igjen? Ser stadig vekk tråder om personer som sliter psykisk, siden de stadig vekk blir avvist,har få venner osv, og får derfor råd om å øke selvbilde sitt. MEN hvordan skal man få til det, når det bare baller seg på med nederlag etter nederlag? Til slutt så gir man jo bare opp og gir "faen" i alt. Anonymous poster hash: 14485...e61
Gjest _LilleMy Skrevet 25. august 2014 #2 Skrevet 25. august 2014 For meg har det hjulpet å late som jeg har selvtillit, da har jeg fått det etter hvert, og det har hjulpet på selvbildet. Ellers hjelper det å ta til seg de komplimentene man får. For noen hjelper det også å skrive dem ned og lese de på en dårlig dag. Du kan prøve å si til deg selv i speilet at "i dag ser jeg bra ut" eller "jeg er bra nok" og lignende. Høres veldig dumt ut, og det er rart i begynnelsen, men når man blir vant til det hjelper det og man begynner å tro på det. Ikke sammenlign deg selv med andre. Lettere sagt enn gjort, men dette er veldig viktig å unngå.
AnonymBruker Skrevet 25. august 2014 #3 Skrevet 25. august 2014 Jeg har gitt litt opp og begynt å gi faen, spesielt når det gjelder menn og kjæreste. Etter en stund så fikk jeg det faktisk bedre. Alt er ikke rosenrødt og jeg har fremdeles dårlige dager. Men klumpen i magen er borte og jeg syns faktisk ikke det er mitt tap at jeg er singel lenger Ellers er mitt best tips å behandle seg selv som man ville behandlet sin beste venn og det kjæreste man eier. Snakk til deg i beste mening, fremhev dine gode sider og ta til deg ros (også den du gir deg selv). Spis sunt, tren og forvalt deg selv på en god måte. Etterhvert vil du få det bedre, lover Anonymous poster hash: 3036a...c39 1
Egutt Skrevet 25. august 2014 #4 Skrevet 25. august 2014 Ta utfordringer, beveg deg utenfor komfortsonen, lær deg noe nytt, dyrk det du er flink til, vær aktiv, snu negativt til positivt, smil og le (selv om du ikke alltid føler for det) - og vips vil du komme til å se hvor bra du er 1
Egutt Skrevet 25. august 2014 #5 Skrevet 25. august 2014 Med andre ord - ikke la andre bestemme hvordan du ser på deg selv, alt sitter i hodet ditt og du er fullt i stand til å snu et negativt tankesett
AnonymBruker Skrevet 25. august 2014 #6 Skrevet 25. august 2014 Ta vare på deg selv. Spis noenlunde sunt, vær litt fysisk aktiv, få litt dagslys. Mange rakker ned på seg selv/er ikke snill med seg selv ubevisst. Kos deg! Gjør ting du liker å gjøre.. Ikke si "jeg er så håpløs, jeg kommer aldri til å få til dette" etc. Hvordan ville du behandlet personen du liker best av alle? Behandle deg selv sånn også! Anonymous poster hash: 2456e...90f
AnonymBruker Skrevet 25. august 2014 #7 Skrevet 25. august 2014 Med andre ord - ikke la andre bestemme hvordan du ser på deg selv, alt sitter i hodet ditt og du er fullt i stand til å snu et negativt tankesett ....men hvis man er en veldig selvkritisk person og føler selv at man ikke er bra nok, hvordan skal man da klare å snu denne tankegangen og ikke minst forvente at andre skal respektere og like deg ? Jeg sitter stadig vekk med følelsen av at alle er bedre en meg selv og det har også i mange tilfeller vist seg å være sant(i jobb sammenheng, kurs osv).Dette har bare gjort det enda vanskeligere å ha tro på meg selv Jeg litt av en realist forstår dere og jeg vet at jeg har en del svake sider, kanskje flere en den normale person. Sliter litt med å akseptere disse svake siden og det gjør det ikke akkurat lettere. Siden jeg går utifra at noen kommer til å spørre, så kan jeg jo like godt nevne noen av de svake sidene mine. Jeg er blant annet verken veldig veltalende eller "intelligent". Jeg er også ekstremt utålmodig og kommer lett i konflikt med andre og kanskje også derfor litt missforstått innimellom. Jeg er heller ikke noe "glad person" og har et veldig kritisk(eller realistisk?) syn på ting. Jeg synes verden er ett urettferdig sted hvor alt handler om penger og jeg føler de aller fleste i samfunnet har mange usunne verdier. Noen ganger så føler jeg meg rett og slett ubrukelig i dette samfunnet, jeg passer ikke så godt inn med andre ord. Så hvordan kan jeg da bidra og leve i dette samfunnet med god samvittighet? Anonymous poster hash: 14485...e61
Egutt Skrevet 26. august 2014 #8 Skrevet 26. august 2014 ....men hvis man er en veldig selvkritisk person og føler selv at man ikke er bra nok, hvordan skal man da klare å snu denne tankegangen og ikke minst forvente at andre skal respektere og like deg ? Jeg sitter stadig vekk med følelsen av at alle er bedre en meg selv og det har også i mange tilfeller vist seg å være sant(i jobb sammenheng, kurs osv).Dette har bare gjort det enda vanskeligere å ha tro på meg selv Jeg litt av en realist forstår dere og jeg vet at jeg har en del svake sider, kanskje flere en den normale person. Sliter litt med å akseptere disse svake siden og det gjør det ikke akkurat lettere. Siden jeg går utifra at noen kommer til å spørre, så kan jeg jo like godt nevne noen av de svake sidene mine. Jeg er blant annet verken veldig veltalende eller "intelligent". Jeg er også ekstremt utålmodig og kommer lett i konflikt med andre og kanskje også derfor litt missforstått innimellom. Jeg er heller ikke noe "glad person" og har et veldig kritisk(eller realistisk?) syn på ting. Jeg synes verden er ett urettferdig sted hvor alt handler om penger og jeg føler de aller fleste i samfunnet har mange usunne verdier. Noen ganger så føler jeg meg rett og slett ubrukelig i dette samfunnet, jeg passer ikke så godt inn med andre ord. Så hvordan kan jeg da bidra og leve i dette samfunnet med god samvittighet? Anonymous poster hash: 14485...e61 Du kan ikke forvente at noen skal like deg - men du kan forlange å bli behandlet med respekt. Du må også slutte å betegne deg som realist - for dette er du tydeligvis ikke med tanken på at du tror alle andre er bedre enn deg…. Det kan høres rart ut, men du blir nødt til å begynne med helt grunnleggende øvelser. Øvelser du allerede praktiserer, bare at du forteller deg selv de helt feile tingene. Det er ingen andre èn er mer kritisk til enn seg selv. Dette er fordi man forventer så mye av seg selv, og når man forventer FOR mye av seg selv så når man gjerne ikke helt opp. De aller aller fleste av oss er helt midt på treet, selv om vi gjerne skulle ønske å være eksepsjonelle Det du kan begynne med er å sette lys på hva du faktisk er flink til - hva enn det måtte være, smått som stort. Fokuser på deg og dine verdier og ikke heng deg for mye opp i andres verdier. På jorden er vi for mange mennesker til at en skal sitte hjemme og være opptatt av alle andre og hva de gjør/ikke gjør. Fokuser heller på deg, for akkurat som deg så prøver vi alle andre å leve etter hva vi mener/tror er riktig. Det kan derfor hende at ikke alle er enig med deg og dine verdier lik som du gjerne er uenig med dem. Du bør heller være på jakt etter mennesker som deler mer av dine verdier og syn enn å henge deg opp i alle andre som ikke gjør det, like barn leker best. Du må prøve å gi deg selv komplementer hver dag, og gjerne til andre også. Husk at alt som er negativt kan snus positivt, og alt som er positivt kan snus negativt - det er altså mye fælt i dette samfunnet, men det er også så utrolig mye bra. Du KAN gjøre noe med dette, men da må du altså slutte å fokusere på alle andre og heller bruke tiden på deg selv. 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2014 #9 Skrevet 26. august 2014 Noe som er viktig for å få respekt av andre, er å respektere seg selv. Selvrespekt er utrolig viktig! Har man den på plass, går mye av seg selv. Anonymous poster hash: 2456e...90f 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2014 #10 Skrevet 26. august 2014 Finn noe du er god til og gjør mer av det. Den selvtillitsboosten du får av å gjøre det vil også spre seg til andre områder av livet ditt. Jeg er for eksempel frivillig ved en lokal organisasjon hvor utlendinger og etniske nordmenn møtes for å snakke sammen, slik at de kan bli flinkere i norsk. Ettersom jeg både liker å lære bort og er flink i norsk (det er tross alt morsmålet mitt), så er det noe jeg virkelig mestrer og trives med å gjøre. Det gir meg en skikkelig selvtillitsboost og etter hvert møte er jeg alltid full av tiltaktslyst til å gjøre andre ting. Når jeg da gjør disse andre tingene, opplever jeg enda mer mestringsfølelse og da er jeg inne i en positiv sirkel. Anonymous poster hash: a9d70...32a
AnonymBruker Skrevet 26. august 2014 #11 Skrevet 26. august 2014 ....men hvis man er en veldig selvkritisk person og føler selv at man ikke er bra nok, hvordan skal man da klare å snu denne tankegangen og ikke minst forvente at andre skal respektere og like deg ? Jeg sitter stadig vekk med følelsen av at alle er bedre en meg selv og det har også i mange tilfeller vist seg å være sant(i jobb sammenheng, kurs osv).Dette har bare gjort det enda vanskeligere å ha tro på meg selv Jeg litt av en realist forstår dere og jeg vet at jeg har en del svake sider, kanskje flere en den normale person. Sliter litt med å akseptere disse svake siden og det gjør det ikke akkurat lettere. Siden jeg går utifra at noen kommer til å spørre, så kan jeg jo like godt nevne noen av de svake sidene mine. Jeg er blant annet verken veldig veltalende eller "intelligent". Jeg er også ekstremt utålmodig og kommer lett i konflikt med andre og kanskje også derfor litt missforstått innimellom. Jeg er heller ikke noe "glad person" og har et veldig kritisk(eller realistisk?) syn på ting. Jeg synes verden er ett urettferdig sted hvor alt handler om penger og jeg føler de aller fleste i samfunnet har mange usunne verdier. Noen ganger så føler jeg meg rett og slett ubrukelig i dette samfunnet, jeg passer ikke så godt inn med andre ord. Så hvordan kan jeg da bidra og leve i dette samfunnet med god samvittighet? Anonymous poster hash: 14485...e61 Nå som du har listet opp åtte negative egenskaper ved deg selv, kan du liste opp ti positive? Anonymous poster hash: a9d70...32a
plix Skrevet 26. august 2014 #12 Skrevet 26. august 2014 Jeg leste dette over her, men det kan ikke nevnes for skjeldent! Ikke sammenlign deg med andre. I begynnelsen trodde jeg at det handlet om at alle andre er bedre, og derfor skulle jeg ikke sammenligne meg med andre. Men det handler om at alle har en egenverdi som ikke kan sammenlignes, og alle kan bidra med sitt. For en person som kun ser det negative hos seg selv, vil sammenligning av andres positive ytre brukes som bekreftelse på sine egne tanker om seg selv. For så å snu sitt syn på seg selv finnes det mange småting som kan gjøres, og noe virker kanskje kunstig. Da tenker jeg på det å fortelle seg selv at en duger, er bra osv. Du må arbeide for å fremheve det du er fornøyd med og det som definerer deg som person. De negative sidene er ikke nødvendigvis så dårlig, men å få de til å bidra må du vente med frem til du er sikker på deg selv. Hobby, et mål, selvutvikling. Hva som helst som du liker å gjøre, som bidrar til at du utfordrer deg selv og gir mestring. Veldig viktig. Ikke bruk så mye tid på ting du egentlig ikke får noe igjen for (bruker du uendelig med timer hver dag foran en skjerm på fritiden, f.eks?). Ikke nok søvn, for lite ordentlig mat, overforbruk av penger, kroppen tas ikke vare på- dette påvirker hvordan du har det. Det kan virke veldig mye inn på deg selv om du tillater deg selv å klage unødig, eller snakke negativt om deg selv og andre. Vær din egen venn, med andre ord.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå