AnonymBruker Skrevet 25. august 2014 #1 Skrevet 25. august 2014 Noen som vet ca hva utgiftene i en barnefordelingssak pleie ligge på ? Anonymous poster hash: e0fb2...17b
ysil Skrevet 25. august 2014 #2 Skrevet 25. august 2014 (endret) Dette kommer ann på sakens vidde.Advokater rekner ca 650,- pr samtale eller pr mail dei leser og pr som besvares.+ utgifter til evt rettspsykriatere selve rettsaken. kommer fort opp i 25-150 tusen . Man må ikke ha advokat,du kan selv kontakte en dommer i tingretten å få svar på formalitetene.Å snakke med en dmmer er gratis,men dommere gir ikke råd,kunn formaliteter. Det er egentlig kun det en trenger i en rettsal også.Hvis retten utnevner en sakkyndig er dette som regel en fordel. Endret 25. august 2014 av ysil
AnonymBruker Skrevet 25. august 2014 #3 Skrevet 25. august 2014 Er et stort sprang mellom 25 000 og 150 000kr da. Noen som har et mer konkret tall? Anonymous poster hash: e0fb2...17b
Gjest Missfixit Skrevet 25. august 2014 #4 Skrevet 25. august 2014 Hei, familievernkontoret kan snakke med dere en og en, eller begge sammen om barnefordeling også. Det er gratis. Men er omfanget stort, og uenighet strid så stor at den ikke kan løses her er det nok best med advokat ja.
AnonymBruker Skrevet 25. august 2014 #5 Skrevet 25. august 2014 Den ene parten gir blaffen i anbefalinger fra både barnepsykolog og andre, så å komme til enighet utenom rettsak tror jeg ikke går i denne sakenAnonymous poster hash: e0fb2...17b
AnonymBruker Skrevet 25. august 2014 #6 Skrevet 25. august 2014 Før rettssak (bedre kjent som hovedforhandlinger), settes det inn en eller flere 'saksforberende møter'. Dette for å se om partene kan komme til enighet uten å måtte gå hele veien til selve rettssaken. Det er mer uformelt, men dommeren har fremdeles sin rolle. Dersom det skal bli oppnevnt en sakkyndig i saken, kommer denne personen alene på ca 50 000. Som oftest er det den som krever dette som bærer disse kostnadene. Antall saksforberende møter varierer alltid og fra dommer til dommer. Men minst 40 000 må du regne med, det tar litt jobb før man kommer til det skrittet at man kommer til tingretten. En liten digresjon: For mange vil det lønne seg å si opp jobben mens man har slike saker gående, for det er dyyyrt. Dersom du kommer inn under fri rettshjelp, får du utgiftene dine dekket. Utenom en liten egenandel Anonymous poster hash: 53faa...238
AnonymBruker Skrevet 26. august 2014 #7 Skrevet 26. august 2014 Fri rettshjelp får vi dessverre ikke da min nåværende samboer tjener godt, og oppsigelse av jobb er uaktuelt. Men rundt 100 000kr totalt er vanlig altså ? Og vinner vi så må den andre parten betale ? Anonymous poster hash: e0fb2...17b
AnonymBruker Skrevet 26. august 2014 #8 Skrevet 26. august 2014 Jeg er midt i en barnefordeling rettsak. Har hatt 2 rettsmøter og nå er det hovedforhandling igjen. Det spørs hvor mye kontakt har du med advokaten din og hvor komplisert saken er. Vi regner med at det ender opp rund ca 150 000-200 000. Mye penger, men barnefaren gir seg ikke. Hvis du er saksøker og vinner deles alt på 2. Hvis han vinner betaler du. Anonymous poster hash: 12aee...62a
AnonymBruker Skrevet 26. august 2014 #9 Skrevet 26. august 2014 Jeg har en venninne som blakket seg helt og vant saken om barnet. Barnefar gikk på sosialen og hadde ikke et øre i utgifter (var derfor han benyttet seg av muligheten til å be om rettssak, siden han ikke tapte noe på det økonomisk likevel). Min venninne som vant saken, fikk ikke dekket et rødt øre, så hun tapte mange penger. Når man fra før har vært eneforsørger for et lite barn og så vidt fått det til å gå rundt, tåler man ikke en stor økonomisk smell. Så hun og barnet måtte selge huset sitt og leie en liten leilighet i stedet. Hun fikk vite at vanligvis er det slik at de som vinner en rettssak får dekket noe av utgiftene . Men barnefordelingssaker er annerledes, der er det ikke slik. Dette er noen år siden nå, så kanskje er det blitt endret. Anonymous poster hash: abd45...37c
AnonymBruker Skrevet 26. august 2014 #10 Skrevet 26. august 2014 TS Takk for svar Anonymous poster hash: e0fb2...17b
AnonymBruker Skrevet 26. august 2014 #11 Skrevet 26. august 2014 Dette kommer ann på sakens vidde.Advokater rekner ca 650,- pr samtale eller pr mail dei leser og pr som besvares.+ utgifter til evt rettspsykriatere selve rettsaken. kommer fort opp i 25-150 tusen . Man må ikke ha advokat,du kan selv kontakte en dommer i tingretten å få svar på formalitetene.Å snakke med en dmmer er gratis,men dommere gir ikke råd,kunn formaliteter. Det er egentlig kun det en trenger i en rettsal også.Hvis retten utnevner en sakkyndig er dette som regel en fordel. Disse advokatutgiftene er ikke reelle. En advokat skriver faktura i forhold til medgått tid. Timeprisen for fri rettshjelp er på kr. 946,i følge ett raskt googlesøk. Ingen advokater jeg kjenner tar mindre timebetaling enn fri rettshjelpssats. Noen har timepris, når det ikke er snakk om minstesatsen på over kr. To tusen, pluss moms. Hvor mye tid advokaten vil komme til å bruke på din sak er helt avhengig av hvor mye det er å gjøre med saken dvs. Antall arbeidstimer medgått med saken, noen tar et tillegg for egen kompetanse dersom de f.eks. ikke trenger å undersøke så mye i loverket, leite etter sakkyndige fordi de har dette inne grunnet erfaring med type sak. Hvor mange ganger klienten ringer, sender mail, hvor mye motpartens advokat skriver og diskuterer påvirker selvsagt utgiftene. I tillegg kommer kontorutgifter, som kopiering. Når der blir tatt ut stevning betales der og gebyrer til retten avhengig av hvor mange dager saken går over, betaling til sakkyndige som møter opp osv. Så pris på en rettssak er umulig å forutsi. Anonymous poster hash: 6892a...7d7
AnonymBruker Skrevet 26. august 2014 #12 Skrevet 26. august 2014 Jeg er midt i en barnefordeling rettsak. Har hatt 2 rettsmøter og nå er det hovedforhandling igjen. Det spørs hvor mye kontakt har du med advokaten din og hvor komplisert saken er. Vi regner med at det ender opp rund ca 150 000-200 000. Mye penger, men barnefaren gir seg ikke. Hvis du er saksøker og vinner deles alt på 2. Hvis han vinner betaler du. Anonymous poster hash: 12aee...62a I teorien er det slik, i praksis er det veldig skjelden det ender opp slik. Fordi dette er noe dommeren bestemmer utifra saken og hvor nødvendig det har vært å få saken prøvd rettslig. Hun under her som mener man ikke trenger advokat er ganske naiv. Å få enrettsoppnevnt sakyndig er som bingo, det er alltid en fordel å stille med egne sakkyndige og dette koster. Her er og en som skriver om en som gikk på sosialen og derfor ville ha rettsak fordi han ikke hadde noe å tape på det. Man får ikke fri sakførsel til hvilke som helst saker, og man slipper ikke inn i Tingretten med en hvilken som helst sak. Anonymous poster hash: 6892a...7d7
Lettkverulerende Skrevet 26. august 2014 #13 Skrevet 26. august 2014 Noen som vet ca hva utgiftene i en barnefordelingssak pleie ligge på ?Anonymous poster hash: e0fb2...17b Hva kostnaden totalt vil komme på, kommer helt an på hvor "voksne" dere som foreldre er. Klarer dere å snakke sammen, og tenke barnas beste, skulle ikke regningen trenge å komme på mer enn et par tusen kroner. Er dere egoister, som heller tenker egen lommebok, fremfor barna; ingen problem å få presset regningen opp mot en halv million kroner. Ønsker dere dessverre ikke lykke til i det hele tatt. Føler med barna deres. 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2014 #14 Skrevet 26. august 2014 Ønsker dere dessverre ikke lykke til i det hele tatt. Føler med barna deres. TS Hvordan kan du si dette når du ikke engang aner hva saken dreier seg om ? Anonymous poster hash: e0fb2...17b 2
AnonymBruker Skrevet 26. august 2014 #15 Skrevet 26. august 2014 Her er og en som skriver om en som gikk på sosialen og derfor ville ha rettsak fordi han ikke hadde noe å tape på det. Man får ikke fri sakførsel til hvilke som helst saker, og man slipper ikke inn i Tingretten med en hvilken som helst sak.Anonymous poster hash: 6892a...7d7 Det er mulig at det i teorien er slik, men i praksis var det fritt frem for sosialklienten som ennå truer min venninne med at hvis hun ikke er snill med ham ("låner" ham bilen, penger etc) så kan han bare få ny rettssak, han er jo fremdeles ikke i jobb, så han har ingenting å tape. Til tross for at mor hadde ALLE vitner på sin side både før og under rettssaken (barnehagepersonell, helsesøster, alle offentlige instanser som var involverte i familien) så var det ikke noe problem for far å få en advokat på statens kostnader til å kjøre en sak han umulig kunne vinne... Anonymous poster hash: abd45...37c 1
Lettkverulerende Skrevet 26. august 2014 #16 Skrevet 26. august 2014 TS Hvordan kan du si dette når du ikke engang aner hva saken dreier seg om ?Anonymous poster hash: e0fb2...17b Bare det at innlegget ditt utelukkende handlet om kostnader, ga den ekle følelsen i kroppen. Har vert gjennom en barnefordelingssak selv, og det er det siste et barn bør utsettes for. Jeg regner med at barnet pr i dag bor hos en av dere foreldre, og da er mitt tips (bønn) at dere tar en pause i "kampen" på noen uker, og heller konsentrerer dere om å respektere hverandre som foreldre, fremfor å bruke all disponibel energi på å fore en advokat med dritt om det mennesket du faktisk valgte å få et barn sammen med. En ryddig prosess under "oppgjøret", vil betale seg tilbake 1000 ganger i fremtiden (om enn ikke i kroner og øre.) Tenk barnet/barnas beste!
AnonymBruker Skrevet 26. august 2014 #17 Skrevet 26. august 2014 Bare det at innlegget ditt utelukkende handlet om kostnader, ga den ekle følelsen i kroppen. Har vert gjennom en barnefordelingssak selv, og det er det siste et barn bør utsettes for. Jeg regner med at barnet pr i dag bor hos en av dere foreldre, og da er mitt tips (bønn) at dere tar en pause i "kampen" på noen uker, og heller konsentrerer dere om å respektere hverandre som foreldre, fremfor å bruke all disponibel energi på å fore en advokat med dritt om det mennesket du faktisk valgte å få et barn sammen med. En ryddig prosess under "oppgjøret", vil betale seg tilbake 1000 ganger i fremtiden (om enn ikke i kroner og øre.) Tenk barnet/barnas beste! Innlegget handlet om kostnader fordi alt annet fant jeg en del info om på nett. Barnet bor og har bodd litt her og der de siste 4 årene, litt hos mor, litt hos far, litt hos fars nye partner, litt hos tante og litt hos bestemor. Noe kamp er ikke startet, men nå synst jeg det er på tide å ta kampen så barnet slipper å være en kasteball mellom 5 ulike bosteder og ingen stabilitet. Anonymous poster hash: e0fb2...17b
Lettkverulerende Skrevet 26. august 2014 #18 Skrevet 26. august 2014 Innlegget handlet om kostnader fordi alt annet fant jeg en del info om på nett. Barnet bor og har bodd litt her og der de siste 4 årene, litt hos mor, litt hos far, litt hos fars nye partner, litt hos tante og litt hos bestemor. Noe kamp er ikke startet, men nå synst jeg det er på tide å ta kampen så barnet slipper å være en kasteball mellom 5 ulike bosteder og ingen stabilitet.Anonymous poster hash: e0fb2...17b Det snur jo litt på saken. Da ønsker jeg i alle fall barnet all lykke til. H*n fortjener det beste! 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2014 #19 Skrevet 26. august 2014 Det snur jo litt på saken. Da ønsker jeg i alle fall barnet all lykke til. H*n fortjener det beste! Nettop. Så vær forsiktig med å uttale deg om ting du ikke vet noe omAnonymous poster hash: e0fb2...17b 4
Lettkverulerende Skrevet 26. august 2014 #20 Skrevet 26. august 2014 Nettop. Så vær forsiktig med å uttale deg om ting du ikke vet noe omAnonymous poster hash: e0fb2...17b Jeg uttaler meg om absolutt hva jeg vil, jeg. Det er det som er så fint med bo i et land med ytringsfrihet. Når det er sagt; Det finnes jo muligheter for å søke om fri rettshjelp. Er du ikke berettiget dette, vil jeg anbefale at du kontakter en gruppe jus-studenter. Er mange av dem som liker å utøve litt praksis under studiene. Det aller viktigste når du skal inn i en slik sak, er at du er godt forberedt. Samle sammen alt(!) du har/finner av informasjon, og få hjelp til å sortere dette. Bruk også god tid til å lage en profil på motparten(e). Dette er uhyre viktig den dagen du evt skal sitte i rettsalen og svare på motpartens advokat sine spørsmål/anklager. Advokaten du skal bruke under rettsmøte og evt forhandlinger bør ikke være en amatør. Her bør du bruke en med lang erfaring og "merittliste". Disse er ikke billige, og du må regne med en timesats på mellom 1.500,- - 2,500,- pr time. Det er fremtiden til barnet verd! Summert: Ha is i magen, og bruk god tid på forberedelser (ikke informer motparten om dette!). Bruk alle kanaler for å samle relevant informasjon, og få hjelp til å sortere denne etter relevans. Ok, da: Lykke til! 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå