..stjerne.. Skrevet 25. august 2014 #1 Skrevet 25. august 2014 Guttungen er nå 4 år. Far har vi ikke snakka med det siste året. Alt har bare vert helt stille. Før var vold, trusler, sinne og stoffbruk en del av bildet. Guttungen har ny stefar, som han kaller pappa, og han har gjort det siden han var 1,5 år. En stund hadde han to pappaer, pappa1 og pappa2, men siden nr 1 skled sakte men sikkert ut av bildet er nå pappa2 eneste pappa han kjenner til. Han husker knapt pappa1. Det jeg lurer litt på er om pappa1 på noen måte kan bli fradømt foreldreretten, sånn at jeg med bare mitt samtykke kan få utstedt pass og å endre etternavn på guttungen, som har etternavnet til pappa1, som han knapt kjenner til...
AnonymBruker Skrevet 25. august 2014 #2 Skrevet 25. august 2014 Pappa1 vil aldri bli fradømt farskapet sitt. Din mann kan derimot søke om å adoptere, men når barnefar har foreldreansvar så må han samtykke for at prosessen skal gå igang og det er ikke en enkel sak å få igjennom selvom barnefar samtykker. Hvis du tenker på foreldreansvaret så kan du nok gå til sak for å få 100% foreldreansvar, men den prosessen vet jeg lite om. Snakk med familievernkontoret. Anonymous poster hash: 33926...8a8 3
..stjerne.. Skrevet 25. august 2014 Forfatter #3 Skrevet 25. august 2014 Pappa1 vil aldri bli fradømt farskapet sitt. Din mann kan derimot søke om å adoptere, men når barnefar har foreldreansvar så må han samtykke for at prosessen skal gå igang og det er ikke en enkel sak å få igjennom selvom barnefar samtykker. Hvis du tenker på foreldreansvaret så kan du nok gå til sak for å få 100% foreldreansvar, men den prosessen vet jeg lite om. Snakk med familievernkontoret.Anonymous poster hash: 33926...8a8 Var vel foreldreansvar jeg mente
AnonymBruker Skrevet 25. august 2014 #4 Skrevet 25. august 2014 Med mindre pappa1 sier seg villig, eller misbruker sine rettigheter med foreldreansvaret så skal det masssse til å bli fradømt i retten. Jeg har hørt noe om at dersom bf f.eks nekter å signere pass så kan han bli fradømt med mindre han har gode grunner (kidnappingsfare etc) for å nekte. Dette er da ett eksempel på misbruk av sitt ansvar. Anonymous poster hash: 2d52d...166 2
AnonymBruker Skrevet 25. august 2014 #5 Skrevet 25. august 2014 Er vel bare når pappa har drept eller skadet mamma alvorlig at han kan bli fradømt foreldreansvar? Mener loven ble forandret etter saken om Olsvik-babyen. En 3 uker gammel baby ble trillet i vogn av mamma. Pappa kjørte på mamma og drepte henne babyen ble alvorlig skadet. Morfar syntes det var helt utenkelig at pappa skulle ha foreldreansvar samtidig som han satt i fengsel og barnet var i beredskapshjem. Tror det var morfoar som fikk endret loven og at det bare er i tilsvarende alvorlige saker det er mulig å vli fradømt foreldreansvar.Anonymous poster hash: 4513b...cb3 2
AnonymBruker Skrevet 25. august 2014 #6 Skrevet 25. august 2014 Nå ble jeg oppført med foreldreansvar alene siden jeg sto registrert på en annen adresse enn eksen min da barnet ble født, men gikk å pratet med en advokat fordi jeg var redd det kunne være noe feil. Hun sa alt var i orden men for min del satte hun opp en avtale der han stadfester at jeg er alene med foreldreansvaret og at han ikke for ha samvær med barnet uten tilsyn. Dette fikk jeg han til å skrive under på, og da skal jeg være 110 % sikker Da kan han ikke tulle med oss, uansett humør. Kan du få eksen din til å skrive under på noe lignende? Froklare han at han ikke tilfører barnet ditt noe positivt, prøve å snakke litt fornuft med mannen. Anonymous poster hash: 6a47d...8ed
AnonymBruker Skrevet 25. august 2014 #7 Skrevet 25. august 2014 Er vel bare når pappa har drept eller skadet mamma alvorlig at han kan bli fradømt foreldreansvar? Mener loven ble forandret etter saken om Olsvik-babyen. En 3 uker gammel baby ble trillet i vogn av mamma. Pappa kjørte på mamma og drepte henne babyen ble alvorlig skadet. Morfar syntes det var helt utenkelig at pappa skulle ha foreldreansvar samtidig som han satt i fengsel og barnet var i beredskapshjem. Tror det var morfoar som fikk endret loven og at det bare er i tilsvarende alvorlige saker det er mulig å vli fradømt foreldreansvar.Anonymous poster hash: 4513b...cb3 Det må heldigvis ikke såpass alvorlige tilfeller til for at en forelder kan fradømmes foreldreansvaret. Foreldreansvaret kan bli fradømt om forelderen ikke oppfyller de plikter den har som forelder. Dette kan være gjentatte ganger å trenere pass, medisinsk hjelp til barnet (her er vel reglene endret noe siste årene slik at bostedsforelder selv kan bestemme nødvendig hjelp), stikker kjepper i hjulene konstant for at hverdagen skal bli tung og vanskelig for barnet og bostedsforelder, mm. Eller at forelderen aldri er å få tak i slik (f.eks. ikke oppgi egen adresse) at alle avgjørelser som begge foreldre må ta stadig må utsettes eller aldri blir gjennomført. Men det må gjentatte brudd på dette for at man mister foreldreansvaret. Og det er kun retten som kan fradømmes foreldreansvaret. Om man kommer til enighet seg imellom er jo saken grei. Ellers er det advokat og rettsmekling neste. Samtidig er det heldigvis ikke vanskelig for far (er stort sett fedre det gjelder) å få del i foreldreansvaret om de ønsker det. Noen ganger må det til retten, men da er det kun i alvorlige tilfeller at foreldreansvar ikke blir idømt. Med foreldreansvaret følger en del plikter, og oppfyller man dem så er jo saken grei. Anonymous poster hash: 28338...fec 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2014 #8 Skrevet 26. august 2014 "Kan en forelder fradømmes foreldreansvaret ? Avgjørelser om foreldreansvar skal rette seg etter barnets beste. Hovedregelen er at begge foreldrene tar del i foreldreansvaret og det skal mye til for å fradømme den ene forelderen foreldreansvaret. Hvis konfliktnivået mellom foreldrene er vedvarende høyt, slik at delt foreldreansvar ut fra en samlet vurdering ikke vil være til barnets beste ser man likevel at domstolen kan fradømme den ene forelderen del i foreldreansvaret." http://www.advokatselbo.no/skilsmisse/foreldreansvar Anonymous poster hash: bcf70...fd3
..stjerne.. Skrevet 26. august 2014 Forfatter #9 Skrevet 26. august 2014 Ingen som har erfaringer? Har lest alt om at det er mye som skal til å bla bla bla
Helene Skrevet 26. august 2014 #10 Skrevet 26. august 2014 Mitt råd er at du tar kontakt med en advokat som kan noe om emnet. Det er vanskelig å slippe unna dette delte ansvaret i dag. Vet likevel at noen ganger er det nødvendig. Jeg har sluppet billig unna i mange år. Eksempel; åpnet bankkonto da hun ble født, der kom ikke spørsmål om far. Da gullet var 3 år skulle de plutselig ha fars underskrift for at jeg skulle kunne foreta transaksjoner. Jeg kranglet med banken så jeg ble "grønn". Jeg vant. Da vi skulle ordne pass ble det også vanskelig. Ikke første gang, men senere. Måtte hente ut papir fra Nav om at jeg var alene, på fulltid. Fikk pass "under tvil". Da trengte gullet pass for å besøke pappa'n som faktisk bodde i utlandet. Tror ikke veien å gå er adopsjon i første omgang. Men få gjerne biologisk far til å frasi seg foreldreansvar så det blir lettere for deg i hverdagen. Det er vanskelig, men mulig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå