Nåla-i-veggen Skrevet 25. august 2014 #1 Skrevet 25. august 2014 Se https://eika.no/formidlingsgebyr Det ser ut som Eika da fjerner cashback (bransjebonus) på sine kredittkort framover: Vivo, Gold, Twocards, Obos, Naf. Antar at andre kortselskap gjør det samme etter hvert. Ja, ja, jeg har da i hvert fall fått med meg litt over 30.000 på dette så lenge moroa varte....
Anglofil Skrevet 25. august 2014 #2 Skrevet 25. august 2014 (endret) Blir spennende å se. Jeg har både Obos og Gold-kredittkort, men uansett ikke de jeg bruker mest. Blir spennende å se hva som skjer med Bank Norwegian og TrumfVisa-kredittkortene siden det er de som til nå har gitt meg mest cashback/kickback. Mvh Yvonne Endret 25. august 2014 av Yvonne
AnonymBruker Skrevet 26. august 2014 #3 Skrevet 26. august 2014 Huff så trist. Og jeg som oppdaget Eika Gold først i februar, og har bare klart å spare litt over 1000 lettjente kroner. Det er vel tvilsomt at de kommer til å klare å opprette en ordning som er i nærheten av å være så gunstig, når man har valgt kategorien mat. Og så irriterende at vi ikke får vite om ny ordning før like før den innføres. Ja, man får vel bare kjøpe og hamstre, alt det som kjøpes og hamstres kan! Jeg bare spør: Er det noen gang kommet noe positivt ut til norske forbrukere fra EU? Bankinnskuddsgarantien forsøkes fjernes, støvsugere kan ikke lenger ha høy effekt, miljøUvennlige, tvangsinnføring av kvikksølvholdige sparepærer når man likevel trenger varme, osv.. Anonymous poster hash: 17a90...6e5 4
AnonymBruker Skrevet 26. august 2014 #4 Skrevet 26. august 2014 365 kortet blirvel ikke borte? Heller ikke Coop kortet, begge gir god rabatt ved kjøp av drivstoff.Anonymous poster hash: 64623...a52
AnonymBruker Skrevet 26. august 2014 #5 Skrevet 26. august 2014 Neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeei!!!!!!!!!!!!!!!!!Anonymous poster hash: e81fd...166
nojac Skrevet 26. august 2014 #6 Skrevet 26. august 2014 Jeg bare spør: Er det noen gang kommet noe positivt ut til norske forbrukere fra EU? Hvis jeg forstår det rett er EU-reformen et krav om at butikkens kostnader ved å akseptere kredittkort settes ned. For meg personlig er det jo trist at jeg ikke lengre får 4 % på matvarer fra 1/10. Likevel ser jeg at systemet vi hadde ikke fremmet fornuftig kortbruk og trengte en innstramming. Det har vært alt for dyrt for butikkene (og tilsvarende for billig for oss forbrukere) å bruke kredittkort. 2
Kickback.no Skrevet 3. september 2014 #7 Skrevet 3. september 2014 (endret) Du har forstått dette korrekt nojac. EU sine nye regler reduserer størrelsen på formidlingsgebyrene (også kalt interchange) som kredittkortselskapene kan ta for bruk av kort i butikker. Dette gebyret skal nå reduseres kraftig, noe som igjen betyr at kredittkortselskapene får mindre inntekter på bruk av kortet og dermed også reduserte muligheter for å gi cashback i utvalgte bransjer. Dette betyr ikke nødvendigvis at kredittkortselskapene må slutte med dette hvis de ser at det lønner seg for gjennomsnittskunden og noen av kortene med mye cashback har ganske så stive renter. Antageligvis vil de mest populære av disse kortene evaluere bruken og sette tak på hvor mye cashback man kan få i gitte perioder. Noen kort har også slike tak allerede. Endringene fra EU er egentlig positivt for forbrukere ettersom det bør bli rimeligere for både forbrukere og butikker å benytte kredittkort innen EU/EØS-området. Du har helt sikkert opplevd butikker som tar påslag i prisen når du handler med kredittkort? Brukere av cashback fra KickBack blir ikke påvirket av slike endringer ettersom dette ikke er knyttet opp til et kredittkort eller selve betalingstransaksjonen, men er fordeler som nettbutikkene gir medlemmer. Endret 3. september 2014 av Kickback.no
AndreasBR Skrevet 3. september 2014 #8 Skrevet 3. september 2014 Du har helt sikkert opplevd butikker som tar påslag i prisen når du handler med kredittkort? Det er meget uvanlig i Norge å gjøre dette. I mine 2 år innen betalingsterminalbransjen har jeg kun møtt på 1 kunde som gjør dette.
Kickback.no Skrevet 3. september 2014 #9 Skrevet 3. september 2014 Det er meget uvanlig i Norge å gjøre dette. I mine 2 år innen betalingsterminalbransjen har jeg kun møtt på 1 kunde som gjør dette. Helt enig. I Norge er det veldig uvanlig å gebyrlegge bruk av kredittkort i fysiske butikker, men i EU-området er dette mer vanlig. I nettbutikker er det dessverre mer normalt å gebyrlegge bruk av kredittkort. I Norge har fysiske butikker som regel tatt dette gebyret av egen lomme eller alternativt ikke tatt i mot kredittkort i det hele tatt.
AnonymBruker Skrevet 3. september 2014 #10 Skrevet 3. september 2014 Bra at dette forsvinner. Helvetes tull for oss som ikke bryr oss om det. Sett heller ned prisene til alle. Anonymous poster hash: 5301b...cbb 3
AndreasBR Skrevet 3. september 2014 #11 Skrevet 3. september 2014 Bra at dette forsvinner. Helvetes tull for oss som ikke bryr oss om det. Sett heller ned prisene til alle. Anonymous poster hash: 5301b...cbb Makan til tull, selvfølgelig skal man ha % om man har riktig kort.. Jeg har NAF X-tra kort, og får 30 øre + 3%, det er helt knall. Har forøvrig ikke fått en eneste melding om at dette fjernes.
Anglofil Skrevet 3. september 2014 #12 Skrevet 3. september 2014 Bra at dette forsvinner. Helvetes tull for oss som ikke bryr oss om det. Sett heller ned prisene til alle. Anonymous poster hash: 5301b...cbb Så fordi du ikke bryr deg om det så skal det gå utover oss som bryr oss? Merkelig logikk. Mvh Yvonne 2
AnonymBruker Skrevet 3. september 2014 #13 Skrevet 3. september 2014 Så fordi du ikke bryr deg om det så skal det gå utover oss som bryr oss? Merkelig logikk. Mvh Yvonne Jeg mener, hvorfor alt dette kortstyret for at noen skal få igjen penger ved å dra et kort?? Hvorfor ikke bare senke prisene, så blir det likt for alle? Anonymous poster hash: 5301b...cbb 3
Anglofil Skrevet 3. september 2014 #14 Skrevet 3. september 2014 (endret) Jeg mener, hvorfor alt dette kortstyret for at noen skal få igjen penger ved å dra et kort?? Hvorfor ikke bare senke prisene, så blir det likt for alle? Anonymous poster hash: 5301b...cbb Senke prisene på hva? Som regel koster ikke kredittkortene noe særlig å ha, om i det hele tatt noe. Og hvilket kortstyr? Det er da ikke noe mer styrete enn å bare å dra kortet? Mvh Yvonne Endret 3. september 2014 av Yvonne 1
nojac Skrevet 3. september 2014 #15 Skrevet 3. september 2014 (endret) Så fordi du ikke bryr deg om det så skal det gå utover oss som bryr oss? Merkelig logikk. Mvh Yvonne Senke prisene på hva? Som regel koster ikke kredittkortene noe særlig å ha, om i det hele tatt noe. Og hvilket kortstyr? Det er da ikke noe mer styrete enn å bare å dra kortet? Mvh Yvonne Du har jo gått glipp av hele poenget. Det har vært alt for dyrt for butikkene (og tilsvarende for billig for oss forbrukere) å bruke kredittkort. Derfor kan kortutstederne gi rabatter som butikkene indirekte må finansiere gjennom transaksjonsgebyrene. Personlig er en ivrig kredittkortbruker og taper på denne reformen. Likevel støtter jeg den. Dette handler om å kunne se lengre enn til sin egen lommebok. Endret 3. september 2014 av nojac 3
Anglofil Skrevet 3. september 2014 #16 Skrevet 3. september 2014 (endret) Du har jo gått glipp av hele poenget. Det har vært alt for dyrt for butikkene (og tilsvarende for billig for oss forbrukere) å bruke kredittkort. Derfor kan kortutstederne gi rabatter som butikkene indirekte må finansiere gjennom transaksjonsgebyrene. Personlig er en ivrig kredittkortbruker og taper på denne reformen. Likevel støtter jeg den. Dette handler om å kunne se lengre enn til sin egen lommebok. Joda, selvsagt skjønner jeg det, all den tid jeg tross alt jobber i bransjen. Men uansett, så lenge denne reformen kun gjelder noen kredittkort vil den sånn sett ha lite å si, da må så fall alle kredittkort tilslutte seg ordningen. Jeg er verken for eller mot ordningen, men jeg tviler vel sterkt på at butikkene slipper å betale for å kunne ta i mot kredittkort på sine betalingsterminaler. Det vil de nok måtte gjøre uansett. Det betyr bare at kredittkortselskapene tjener mer og vi mindre, det er ikke butikkene som tjener på dette in the long run (tviler jeg sterkt på ihvertfall). Mvh Yvonne Endret 3. september 2014 av Yvonne
nojac Skrevet 3. september 2014 #17 Skrevet 3. september 2014 Joda, selvsagt skjønner jeg det, all den tid jeg tross alt jobber i bransjen. Men uansett, så lenge denne reformen kun gjelder noen kredittkort vil den sånn sett ha lite å si, da må så fall alle kredittkort tilslutte seg ordningen. Jeg er verken for eller mot ordningen, men jeg tviler vel sterkt på at butikkene slipper å betale for å kunne ta i mot kredittkort på sine betalingsterminaler. Det vil de nok måtte gjøre uansett. Det betyr bare at kredittkortselskapene tjener mer og vi mindre, det er ikke butikkene som tjener på dette in the long run (tviler jeg sterkt på ihvertfall). Mvh Yvonne Hvor har du det fra at reformen gjelder bare noen kredittkort? Er det frivillig å slutte seg til ordningen? Som kickback sier lengre oppe:"EU sine nye regler reduserer størrelsen på formidlingsgebyrene (også kalt interchange) som kredittkortselskapene kan ta for bruk av kort i butikker. Dette gebyret skal nå reduseres kraftig, noe som igjen betyr at kredittkortselskapene får mindre inntekter på bruk av kortet og dermed også reduserte muligheter for å gi cashback i utvalgte bransjer. " 1
Anglofil Skrevet 3. september 2014 #18 Skrevet 3. september 2014 Hvor har du det fra at reformen gjelder bare noen kredittkort? Er det frivillig å slutte seg til ordningen? Som kickback sier lengre oppe:"EU sine nye regler reduserer størrelsen på formidlingsgebyrene (også kalt interchange) som kredittkortselskapene kan ta for bruk av kort i butikker. Dette gebyret skal nå reduseres kraftig, noe som igjen betyr at kredittkortselskapene får mindre inntekter på bruk av kortet og dermed også reduserte muligheter for å gi cashback i utvalgte bransjer. " Ja, det forstår jeg, men det jeg mente var at endringen har ikke ført til at en del kredittkort med cashback har sluttet med det, men vi får se hva som skjer videre. Og så får vi se hva som skjer ift gebyrene som tas. Selve endringen som sådan, at det blir billigere for butikkene er jeg enig i er bra, men det spørs vel om de finner andre måter å tjene det inn på. Og jeg er vel skeptisk til at det blir så mye billigere for oss forbrukere uansett, men vi får se. Mvh Yvonne
Kickback.no Skrevet 4. september 2014 #19 Skrevet 4. september 2014 Dere har begge rett For å oppklare: Det er en ny EU-reform som reduserer størrelsen på formidlingsgebyrene (også kalt interchange) som kredittkortselskapene kan ta for bruk av kort i butikker. Disse gebyrene har vært lukrative for kredittkortselskapene og har gjort det mulig å for forskjellige kredittkortleverandører å tilby cashback på kortet for å øke antallet transaksjoner. Jo fler transaksjoner, jo større inntekter. Alle kredittkortleverandører må forholde seg til EU-reformen og redusere gebyrene på transaksjoner, men det er ingen ny EU-reform som tilsier at cashback på kredittkort ikke er mulig. Dette blir et regnestykke for kredittkortleverandøren. Hvis cashback øker bruken og gjennomsnittskunden ikke betaler ned alt utestående umiddelbart, vil det kunne være lønnsomt for kredittkortselskapet. Oppsumert - alle kredittkortleverandører må forholde seg til lavere inntekter på transaksjoner og for å kunne fortsatt gi cashback må de få inn disse inntektene på en annen måte. Noen kredittkort kommer til å slutte med cashback, mens andre kommer helt sikkert til å fortsette hvis de ser at dette er lønnsomt. Det vil tiden vise. Cashback på KickBack.no er upåvirket av dette ettersom det er nettbutikkene som betaler cashbacken og man står fritt til å bruke hvilket som helst betalingsmiddel. Var det oppklarende?
AndreasBR Skrevet 4. september 2014 #20 Skrevet 4. september 2014 Hvorfor må de det når vi ikke engang er en del av EU? 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå