Gå til innhold

Hvordan kan jeg få min mor til å forstå at jeg IKKE vil på lavkarbo?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min mor er en som slanker seg av og til... først så gikk hun på lavkarbo, så gjorde hun ikke det mer og sa "jeg leste at det var vist ikke så bra likevel", og nå er hun på lavkarbo igjen.

Jeg er litt overvektig, men etter jeg flyttet for meg selv har jeg gått ned i vekt fordi jeg lager middag selv og jeg bruker mye grønnsaker. Jeg får i meg et balangsert kosthold. Jeg får i meg kjøtt, grønnsaker, frukt, og litt karbohydrater.

Min mor har gått ned 8 kg i de siste ukene og jeg har gått ned 2 kg... men jeg prøver ikke å slanke meg! Jeg spiser sundt og jeg prøver å være aktiv.

Det er liksom sånn... "To kilo? Jeg har gått ned åtte. Hvis du begynner på lavkarbo så går du sikker mye mer ned enn det du gjør nå..."

Først så må jeg gå ned i vekt... så gjør jeg det, og da er det plutselig ikke bra nok fordi jeg ikke går det i vekt like fort som henne! Men jeg har ikke lyst å gomle i meg bacon og brie hele tiden. Jeg vil ha et variert kosthold som inneholder karbohydrater. Jeg spiser ikke sukker og bolle bare fordi jeg får i meg karbohydrater. :(

Anonymous poster hash: 799c7...7be
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vis henne dette innlegget. Eventuelt les det for henne.

Forøvrig er du nok fin som du er. :klem:

• Liker 1
Gjest Herr Heftig
Skrevet

Mødre er teite. Sånn er livet.

Skrevet

Du kan fortelle henne at hun må slutte å projisere sine spiseforstyrrede tanker over på deg, det er nemlig ikke helt uvanlig at barn/ungdom arver foreldrenes tankegang på dette.

Og hun gjør det helt bevisst, ganske forkastelig og elendig forbilde.

Vis henne tråden, du kommer nok til å få endel råd om å fortelle henne hvor dårlig forelder hun er.

Anonymous poster hash: 7b98a...02c
  • Liker 5
Skrevet

Slik jeg forstår deg, så ønsker du først og fremst å være sunn - ikke nødvendigvis tynn. Det i seg selv er et sunnhetstegn for meg. Hvis det stemmer, så fortell henne nettopp det. At målet ditt er å være sunn og frisk i en kropp som skal vare i mange år. Da er det ikke nødvendigvis hvor fort man går ned som viser hvor flink du er. Faktisk er det bedre å gå ned i sakte tempo hvis det skal holde over lang tid. Og hvis moren din gomler brie og bacon dagen lang ;-) så er ikke det så sunt selv om hun går ned i vekt. Du kan jo be henne google begrepet "innfeit"...

Uansett om hun gir seg med maset eller ikke, så ønsker jeg deg lykke til i ny leilighet og med det som høres ut som begynnelsen på en fin livsstil :-)

• Liker 1
Skrevet

Du kan fortelle henne at hun må slutte å projisere sine spiseforstyrrede tanker over på deg, det er nemlig ikke helt uvanlig at barn/ungdom arver foreldrenes tankegang på dette.

Og hun gjør det helt bevisst, ganske forkastelig og elendig forbilde.

Vis henne tråden, du kommer nok til å få endel råd om å fortelle henne hvor dårlig forelder hun er.

Anonymous poster hash: 7b98a...02c

Jeg har ikke lyst å si at hun er en dårlig forelder. :(

Jeg har bare alltid hatt et sånt kropps press fra henne... og det er veldig slitsomt når jeg ikke kan gjøre det riktig selv når jeg går ned i vekt.

Jeg kan jo si neste gang at jeg blir veldig lei meg når hun klager over vekten min når jeg faktisk har vært veldig flink å spiser sundt og går ned i vekt. Bare fordi jeg ikke gjør det på samme måte.

Jeg syns ikke at lavkarbo virker sundt, selv om det virker. Kameraten min går på sykepleie og han er enig med meg om det.

Skrevet

Slik jeg forstår deg, så ønsker du først og fremst å være sunn - ikke nødvendigvis tynn. Det i seg selv er et sunnhetstegn for meg. Hvis det stemmer, så fortell henne nettopp det. At målet ditt er å være sunn og frisk i en kropp som skal vare i mange år. Da er det ikke nødvendigvis hvor fort man går ned som viser hvor flink du er. Faktisk er det bedre å gå ned i sakte tempo hvis det skal holde over lang tid. Og hvis moren din gomler brie og bacon dagen lang ;-) så er ikke det så sunt selv om hun går ned i vekt. Du kan jo be henne google begrepet "innfeit"...

Uansett om hun gir seg med maset eller ikke, så ønsker jeg deg lykke til i ny leilighet og med det som høres ut som begynnelsen på en fin livsstil :-)

Takk for det. :)

Ja, jeg vil helst være sunn. Før når jeg var yngre så ønsket jeg å gå ned i vekt sånn at jeg skulle være "vakker", men nå vil jeg bare ha et sunt forhold til kroppen min. Jeg har lyst å føle meg bra og bli flink til å være aktiv.

Jeg har ikke noe ønske om å være en supermodell, jeg vil bare behandle kroppen min slik den fortjener å blir behandlet og føle meg bra meg meg selv.

Skrevet

Den sunneste måten å gå ned i vekt er jo din, ved å legge om kostholdet og være aktiv får du varig vaktnedgang så lenge du ikke endrer levevaner. Går man ned fort i vekt kommer kiloene fortere tilbake ved bare en liten endring i levemåte.

Anonymous poster hash: 0d07d...bd5
  • Liker 1
Skrevet

Den sunneste måten å gå ned i vekt er jo din, ved å legge om kostholdet og være aktiv får du varig vaktnedgang så lenge du ikke endrer levevaner. Går man ned fort i vekt kommer kiloene fortere tilbake ved bare en liten endring i levemåte.

Det var det jeg sa til henne. Jeg sa at når hun sluttet på lavkarbo så kom kiloene tilbake... og hun sa "Ja, men jeg har gått ned åtte kilo." Da gav jeg opp. Hun ser bare på tallene. Åtte kilo ned og hun tror hun er MEGA sunn.

Det varer ikke evig. Jeg kjenner min mor og hun liker ting som inneholder karbohydrater. Når hun slutter på lavkarbo så kommer hun til å slite med å holde den vekten.

Skrevet (endret)

Takk for det. :)

Ja, jeg vil helst være sunn. Før når jeg var yngre så ønsket jeg å gå ned i vekt sånn at jeg skulle være "vakker", men nå vil jeg bare ha et sunt forhold til kroppen min. Jeg har lyst å føle meg bra og bli flink til å være aktiv.

Jeg har ikke noe ønske om å være en supermodell, jeg vil bare behandle kroppen min slik den fortjener å blir behandlet og føle meg bra meg meg selv.

Kanskje du skal snakke med henne om det uten at det har kommet noen flere kommentarer eller mas. Hvis du tar det opp på den måten, så kanskje hun skjønner at dette er noe som er viktig for deg. Og du har lov til å si at det er sårende og at det påvirker både selvtilliten din + ditt forhold til henne. Si at du gjerne vil fortsette å ha et fint forhold til henne, men at hvis maset fortsetter så vil det etterhvert påvirke relasjonen dere imellom.

Sender deg en klem

Endret av Semydfe
Skrevet

Si: "Mamma, jeg kommer ikke til å gå på lavkarbo fordi jeg ikke har lyst. Det er min kropp så jeg bestemmer selv hva jeg vil putte i den."

Anonymous poster hash: 4371f...112
  • Liker 3
Skrevet

Kanskje du skal snakke med henne om det uten at det har kommet noen flere kommentarer eller mas. Hvis du tar det opp på den måten, så kanskje hun skjønner at dette er noe som er viktig for deg. Og du har lov til å si at det er sårende og at det påvirker både selvtilliten din + ditt forhold til henne. Si at du gjerne vil fortsette å ha et fint forhold til henne, men at hvis maset fortsetter så vil det etterhvert påvirke relasjonen dere imellom.

Sender deg en klem

Takk. :klem:

Skrevet

Si til henne at hun får ikke lov til å kritisere utseendet ditt og mase om slanking, du gjør det på din måte og hun på sin. Nå skal vi snakke om noe annet. Nekt å diskutere temaet med henne i fremtiden, si at vi skal ikke snakke om dette. Slikt snakk er ikke bra for selvfølelsen din, derfor kutt.

Skrevet

Min mor er en som slanker seg av og til...

Denne setningen sier egentlig alt. Din mor må stadig slanke seg, sikkert fordi hun går opp igjen de kiloene som forsvinner under en slankekur.

Du har funnet ditt kosthold og hvordan du liker å spise. At du også går ned i vekt er et pluss om du ønsker det. Men målet er som jeg skjønner å leve sunt. Og da har du funnet din måte å leve på.

Det moren din tydeligvis ikke skjønner er at slanking i seg selv ikke er tingen. Man målbinde en livsstil som passer til en selv, både med tanke på mat og trening. Det hjelper fint lite å gå ned 8 kilo, når det kommer på 10 kilo når kuren avsluttes.

Du har fått gode råd om hvordan du skal si i fra til din mor. Men det er ikke enkelt. Samtidig som slikt er både irriterende og sårende, så vil vi jo sjelden såre våre foreldre.

Jeg lever med et kosthold som ligner lavkarbo. Men det gjør jeg fordi dette er et kosthold jeg trives med, og har gjort der i snart 10 år. Gikk også noe ned i vekt, men det var ikke hovedårsaken til at jeg la om kostholdet. Men jeg spiser IKKE bacon og brie hver dag ;-)

Anonymous poster hash: 9aeb6...5e5

Skrevet

Jeg har en mamma som stadig (hver gang jeg var med henne) kommenterte vekten min, hva jeg spiste og som prakket på meg nye ukeblader med mirakelkurer. Til slutt fikk jeg nok og sa at det er min kropp, jeg velger selv hva jeg gjør og hva jeg putter i meg. Jeg sa også at det er henne jeg har lært mine dårlige vaner av, som å spise sjelden og så store måltider at man velter overende på sofaen med mageknip. Så gjorde jeg det klart at jeg ville ikke lengre finne meg i kommentarer fra hennes side, hvis jeg ville snakke om vekt så tar jeg det opp selv, og hvis hun ikke respekterte det kom jeg kun til å besøke pappa heretter mens hun var på jobb.

Skal si det ble slutt på masingen. Hun har kanskje nevnt det to ganger siste året, og da sier jeg bare nei, dette vil jeg ikke snakke om. Så er det over.

Har nå klart å legge om livsstilen og spiser ofte, lite og variert. Grovt, sunt og mye grønt. Har gått ned 10 kg hittil. Så si ifra til moren din at dette finner du deg ikke i. Lykke til :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...