Gå til innhold

Babyer og søvn

pumpkin

Anbefalte innlegg

Hvor mye sover din baby? Min gutt på snart 7 mnd. klarer ikke å være våken mere enn to timer i strekk på dagtid. Ofte sover han bare en halvtime. Max 1,5 time i strekk. Skulle ønske han kunne sove en laaaaang blund i stedet for alle disse smålurene sine...... Så er han ganske vanskelig å legge. Han skriker, snur seg på magen og holder på i lang tid før han er helt utslitt og sovner. Legger seg ca. kl 19 på kvelden og våkner mellom 05.30 - 06.30. Selvsagt må vi inn til han å gi han smokken en del ganger på natten. :babysmokk:

Kan jo legge til at han hadde en "mild" grad av kolikk, som helsesøster kalte det... Han måtte bæres i søvn de første 4 mnd, og skulle bare sove på armen hele dagen. Det å sovne har altså hele tiden vært et problem.... :sove: Ellers er han en herlig baby som ler en masse!!!

Hvordan har du det?

Pumpkin :hjerter:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min første lille jente sov to 1/2-timer i løpet av hele dagen frem til hun var omtrent ett år, trodde jeg skulle bli sprø :murvegg: Også voknet hun hundre ganger om natten fordi hun mistet smokken! Fra ett-års alder sov hun 2-3 timer midt på dagen.

Hun andre lille snuppa vår har sovet litt mer :-) . Hun sov to dupper på mellom 1/2 - 1 1/2 time frem til ca ett-års alder. Nå er hun 1 1/2 og sover 2-3 timer midt på dagen :-) . Hun legger seg ca. kl. 20 (- 20.30) og våkner mellom 8 og 9 så vi er nok litt bortskjemte der :-) .

Alle unger er jo forskjellige, men frem til i alle fall ett år sier de at søvn avler søvn. Jeg merket det spesielt godt på hun eldste; sov hun godt på dagen så sov hun også bedre og lenger på natten! Et annet søvn-råd er å ikke la barna ha dagens hoved-søvn (den lengste duppen) etter kl. 16.30. Det kan gå ut over nattesøvnen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som sliter med smokkemisting: har dere prøvd sånn smokkesmekke? Jeg husker ikke akkurat hva den heter, men tror det er noe sånt som nattesøvn eller noe. Den holder smokken rimelig på plass...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første gutt sov på lignende måte. (Han hadde kolikk også !! ) Han sov bare 1/2 timer hele dagen, og voknet *meget* ofte om natten. :sjokkert: Jeg leste "Healthy Sleep Habits, Happy Child" av Dr. Marc Weissbluth. Han skrivet at barn får en døsig periode 1-2 timer etter at de har våknet- de skulle gå til sove så. Jeg leste denne boka når første gutt var ~ 11mnd og denne boka forandret meg livet! :danse: På 11 mnd, jeg begynte setter seg å sove på ~18.00-18.30. Søvn alver søvn; tidligere sengetiden = lengere sov. Så snart han hadde en tidligere sengetiden, han søvte lengere (om natten og i dagen). :hoppe:

Meg annet barn sov mange bedre. Datteren min er 10 mnd nå og sov 2 ganger på dagen -- 1-3 time i strekk. Sønnen min er 2 år og sov godt også. Min barn gå til sove~ 19.00 og våkner ~6.30-7.30. Denne boka gjerne forandret meg livet :kysse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min datter sov hele natten fra hun var ca. 8 uker.

I begynnelsen sov hun ca. 3 x 1,5 t om dagen.

Etterhvert 2 x 1,5/2t.

Nå er hun 1 år, og sover 2 ganger om dagen enda. Først ca. 1,5 t, og deretter ca. 1 time.

Jeg har ingen råd å gi utenom de jeg har hørt fra mine venninner.

Aktivisèr barnet mye om du merker at det blir trøtt. Ikke legg barnet med en gang, men forsøk å drøye litt.

Legg barnet etter f.eks måltid og litt lek.

Legg barnet til å sove ute i friluft.

Om barnet våkner, forsøk å vugg videre i søvn (ikke løft opp barnet med en gang).

Kanskje barnet sover lenger enn 30 min da....

Veldig kjedelig at barnet sover så lite. Mor får jo ingen tid til andre ting :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet godt hvordan du har det.

Vesla sov 10min-30min av 2 ganger fra 2-10mnd på dagtid. Fra 10mnd kuttet hun ned til 1 soveperiode av maks 20min.. Legging om kvelden startet med 1-2t hylskriking, og så lys våken 3 ganger hver natt :murvegg:

På dagtid kan jeg si hva vi har prøvd: trille på tur, sette vogna ute, vugge i seng, mat før/etter soving også videre. Hos oss har ingeting hjulpet.

Kveld og natt fikk vi kontroll over da ho var 13-14mnd gammel. Da flyttet vi ho over i stor seng, og jenta sovna tvert og sov hele natta :P :o :P

Ellers kan du jo prøve noe av dette, har prøvd alt sammen med mer eller mindre hell :wink:

*tuteflaske med/uten vann Vesla brukte det som "puppe erstatter" og holdt hardt fast, men ho sov.

*Pledd over deler av sprinkelsenga så det blir mørkere, og lunere

*Legge 1 time senere, det gjorde underverker på skrikinga om kvelden Viste seg at ho ikke var sovetrøtt klokka 19

*Ikke roe ned før kveldsmat og tannpuss, la dette være nedroingen. Ho bare ladet opp batteriene for fullt om det ble roet ned før

*La pappa legge barnet, så sier du bare natta på badet/stua,-ikke på rommet fungert til en viss grad

*Trøste deg med at svært få 10-åringer våkner hver natt og vil opp i senga til foreldrene Fungert veldig bra i de verste periodene

Nå er Vesla straks 2 år, ho slutta å sove på dagtid da ho var 18mnd. Ho legger seg nå 20, og sovner 20-20:30 og våkner 06:45-07:15 hver dag. Etter at ho har lagt seg kan vi ofte høre ho le, synge og prate med bamsene og dokka si, men det er bare kose lyder, og det synes vi er greit.

Så vi måtte ikke vente til ho ble 10 år og heldigvis for det :wink:

LYKKE TIL !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!!!!

Jeg har også ett problem med min datter. Hun er 11 mnd snart. Hun sover ca 2 ganger om dagen. En om formiddagen da i ca 2 - 2.5 timer og en om ettermiddagen da i en 1/2 time. Legger henne også kl. 19.00. Så våkner hun på slaget halv 5. Ganske slitsomt. Noen som har forslag til hvordan vi kan få henne til å sove lenger.

Har du prøvd å legge sønnen din ut i vognen. Min datter sover bedre ute enn inne. Har han antydning til kolikk nå og???? Har hørt at akupunktur skal være veldig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta mi sov fra 19-08 fra hun var få mnd gammel. Et par dupper på dagtid også, ca 1 times tid hver. Kan ikke klage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...