Arkana Skrevet 5. juli 2004 #21 Del Skrevet 5. juli 2004 Livmorhalskreft er svært sjelden blandt kvinner under 40 år, jeg anser det derfor som unødvendig å sjekke med hvert år. Men hvis dere føler dere bedre av å gjøre det, så er vel ikke det noe problem. Jeg tviler ærlig talt sterkt på at det hovedsaklig er økonomiske årsaker til at det anbefales kun 3 år. Sjekker dere alle mulige andre krefttyper og sykdommer hvert år eller? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Imax Skrevet 5. juli 2004 #22 Del Skrevet 5. juli 2004 My point exactly, Aline. :cry: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 5. juli 2004 #23 Del Skrevet 5. juli 2004 Jeg sjekker hvert 3 år. Når jeg blir eldre skal jeg sjekke oftere. JA, vi kan alle bli syke. Slikt sett burde vi kanskje gå til gynekolog hver uke, for å være på den sikre siden. Og vi burde kanskej tatt mammografi en gang eller to i året fra fylte 18 år, selv om det er lite vanlig at unge kvinner får brystkreft. For ikke å snakke om lungerøntgen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 5. juli 2004 #24 Del Skrevet 5. juli 2004 .... Sjekker dere alle mulige andre krefttyper og sykdommer hvert år eller? Sjekker ikke alle mulige andre krefttyper og sykdommer hver år nei, men går til bedrifthelsetjenesten hvert år og sjekker helsa, tar da hver år med sjekk av øyne for evt stær, selv om det ikke er vanlig før i eldre alder, så er det også noe flere i familien min har, så heller safe than sorry der også. grunnen til at jeg ikke tar mammografi hvert år er vel mer pga at jeg er dritredd for å gjøre det og er overbevist om at det er vondt. Dessuten så ligger det ikke noen god mulighet tilrette for meg til å gjøre det uten at det koster sinnsykt, hadde det vært like enkelt og greit som årlig helsekontroll og gynekolog, så hadde jeg kanskje gjort det også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diva Skrevet 5. juli 2004 #25 Del Skrevet 5. juli 2004 Livmorhalskreft er svært sjelden blandt kvinner under 40 år' date= jeg anser det derfor som unødvendig å sjekke med hvert år. Men hvis dere føler dere bedre av å gjøre det, så er vel ikke det noe problem. Jeg tviler ærlig talt sterkt på at det hovedsaklig er økonomiske årsaker til at det anbefales kun 3 år. Sjekker dere alle mulige andre krefttyper og sykdommer hvert år eller? Jøss, her var det mye øyerulling ;-) Livmorhalskreft blandt unge kvinner er riktignok sjelden, men det forekommer nok oftere enn du tror. Jeg ser i allefall disse kvinnene på jobben, og ser hva det kan føre til om en oppdager ting litt for sent. Tro meg - det er ikke noen picnic :o JEG foretrekker g.u med celleprøve HVERT år. Jeg betaler skatt og gladelig prisen på legekonsultasjon, og jeg gir også egentlig blaffen i samfunnsøkonomi i denne sammenhengen. Å være krass fordi vi ytrer at vi vil undersøke oss ofte, for å være på den sikre siden, synes jeg er litt rart. Greit at du tar dine valg, men vi tar også våre. Jeg sjekker ikke om jeg kan ha forstadier til alle krefttyper, men jeg er nøye med min egen kropp og søker lege om jeg merker forandringer jeg ser på som uvanlige. Uten å være hysterisk av den grunn. Det koster ikke mye tid og krefter å følge litt med på sin egen kropp. Dessuten er det flere tilfeller av ulike kreftsykdommer + hjerte/kar lidelser i familien. Greit å følge med. Hvor ofte en bør gå til g.u. er det svært mange forskjellige svar på. De lærde strides. Jeg mener at om man har kreft i familien og føler det riktig selv, så bør man gå så hver år om man vil. Det er uansett ikke alltid noen indikator for å undersøkes ofte med krefttilfeller i familien, det trenger ikke ha noe å si. Vil folk gå hver tredje år, eller hvert tiende om de vil, så er det helt i orden for meg. Men jeg hadde ikke sjanset på det. Men som sagt MEG om det. Men .....sånn tilbake til temaet :oops: Jeg har ikke hørt at det ikke er LOV for mannlige gynekologer/leger å undersøke en pasient alene. Det jeg vet er tilfelle mange steder og har erfart selv, er at pasienter ofte blir tilbudt at en kvinnelig person, ofte helsesekretæren kan bli med inn og stå ved hodeenden av pasienten og evt. holde i handen/gjøre det "trygt" for pasienten. Kan jo skjønne det at mange vegrer seg, det er jo veldig intimt og sikkert ganske fælt spes. for førstegangs pasienter i forhold til g.u. Men som en sa tidligere her, så er det fremdeles tillit til helsepersonell, og jeg tror ikke det er så stor sjanse for å bli antastet hos legen. Psyko folk er det overalt, men det bør ærlig talt ikke hindre mannlige leger i å utføre g.u, hvis dere skjønner poenget mitt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Imax Skrevet 6. juli 2004 #26 Del Skrevet 6. juli 2004 Jeg sjekker ikke alle kreftformer/sykdommer, men celleprøve er en relativt enkel/billig måte å sjekke for livmorhalskreft. Rundt 100 kvinner dør av dette årlig, og jeg akter ikke å være blant dem. Prøver også å huske å klemme på brystene hver måned også, for å oppdage evnt. brystkreft. Noen forhåndsregler er greie å ta. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå