Gå til innhold

Gynekologisk undersøkelse

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Først: beklager om dette er feil sted å legge temaet :oops:

Uansett, på onsdag skal jeg til min første time hos gynekologen. Fastlegen ba meg gjøre det ettersom jeg har gått på p-piller / p-ring ei god stund nå. Er 18 år og tenkte det er greit å sjekke alt og sjekke for kjønnssykdommer uansett.

Men hva foregår egentlig?

Hva slags spørsmål får jeg?

Pleier å barbere meg nedentil, er det greit å gjøre det før jeg drar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Legen vil nok spørre deg litt om helsen din, evt sykdommer, om menstruasjonen og om du har vært gravid noen gang. Så må du kle av deg på underkroppen og sette/legge deg i den berømte stolen. Legen setter inn et spekulum for å holde skjedeveggene fra hverandre og tar prøver fra livmorhalsen. Du må sannsynligvis be spesielt om at han tar prøver for kjønnssykdommer, ellers tar han bare vanlig celleprøve (livmorhalskreft). Så tar han ut spekulumet og fører inn to fingre og bruker den andre hånden til å klemme på magen slik at han kan kjenne livmoren og eggstokkene dine. Og så er du ferdig, det tar bare noen få minutter. Det gjør ingenting om du er barbert, han har garantert sett alle slags underliv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De GU'ene jeg har hatt er som regel fort gjort og ikke noe smertefulle eller ekle. Du blir tatt med inn på et eget rom for sånt og om fastlegen din er mann har han en sekretær eller annen kvinnelig medhjelper. Mannlige leger har ikke lov til å utføre sånne undersøkelser på egen hånd.

Du får sette deg i en GU stol med beina i bøyler og legen fører inn en dings som skal gi han lettere tilgang til livmortappen. Han tar som regel en celleprøve (skraper ut en liten bit med vev) og kjønnssykdomstester - sekret på en bomullspinne. Hele undersøkelsen er gjort på noen få minutter.

Husker ikke om de spurte om noe på min første GU, men det er isåfall ikke noe skummelt.

Du kan godt barbere deg nedentil før du drar, men legen min sa at vi kvinner ofte vasker oss for grundig før slike undersøkelser. Det kan være vanskelig å finne spor av sykdommer om man er for ren (noe som heller ikke er bra for bakteriefloraen).

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannlige leger har ikke lov til å utføre sånne undersøkelser på egen hånd.

Det har jeg aldri hørt om. Jeg har vært til flere mannlige leger og vi har alltid vært alene ved slike undersøkelser. Og jeg er forøvrig glad for det, kunne ikke tenke meg fremmede tilskuere tilstede, da hadde jeg spurt om hun kunne gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.. jeg har heller aldri hatt med noen kvinnlig "anstand" når jeg er hos min mannlige gynekolog... Ville vel heller ikke følt meg komfortabel med "tilskuere.

Men det kan jo være en måte for legen å gardere seg mot anklager om overgrep på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det praktiseres forskjellig? Fastlegen min sa at han ikke hadde lov til å være uten "anstand" da han forklarte hvorfor det kom en kvinnelig kollega inn sammen med han. Har aldri vært alene med meg på slike ting. Og da jeg var på innvendig ultralyd i forbindelse med graviditeten, på sykehuset, sa også den mannlige gynekologen der at de ikke kunne gjennomføre denne undersøkelsen uten en kvinnelig "anstand". Synes det er helt greit jeg, men det er sikkert fordi jeg ikke har opplevd det annerledes?!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har opplevd ekstraperson både ved mannlig og kvinnelig lege jeg. Og de holdt seg alle oppe ved hodet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tusjen

Det har jeg aldri hørt om. Jeg har vært til flere mannlige leger og vi har alltid vært alene ved slike undersøkelser. Og jeg er forøvrig glad for det, kunne ikke tenke meg fremmede tilskuere tilstede, da hadde jeg spurt om hun kunne gå.

Jeg har heller aldri hørt om det...

tusjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De GU'ene jeg har hatt er som regel fort gjort og ikke noe smertefulle eller ekle. Du blir tatt med inn på et eget rom for sånt og om fastlegen din er mann har han en sekretær eller annen kvinnelig medhjelper. Mannlige leger har ikke lov til å utføre sånne undersøkelser på egen hånd.

Jeg har vært til både mannlige og kvinnelige gynekologer/leger og de har aldri hatt behov for medhjelpere av noe slag, har alltid vært alene med legen ved GU.

Jeg ville nok følt det temmelig ubehagelig om legen skulle ha med seg en ekstraperson under GU.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller aldri hatt meg meg noen på GU. Synes det høres litt merkelig ut, jeg, for ikke å snakke om nedlatende mot legen. Skal han liksom være mer troende til å utføre overgrep fordi han er mann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått tilbud om å ha med legesekretæren inn hvis jeg ville det. Tror ikke de er pliktige, men det kan jo være noen steder at de har rutiner for det, for å unngå beskyldninger om misbruk osv. Det er klart at når legen stikker to fingre opp i vaginaen din og klemmer på magen din for å kjenne på livmor/eggstokker, så kan det virke rart for en kvinne som ikke har vært med på det. Helt normalt.

Min gynekolog (kvinnelig) da jeg bodde i Tyskland sjekket alltid analrefleksen (stakk en finger opp i rumpa), og det var mildt sagt litt ekkelt, men har ikke opplevd det her i Norge. Hun sjekket alltid brystene først med hendene punktvis for å kontrollere for kuler. Det savner jeg faktisk her, for brystkreft er jo vanlig, og jeg tror jo at leger vet bedre hvordan en kul (det er jo millioner av dem i brystet) kjennes ut som ikke skal være der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gynekolog (kvinnelig) da jeg bodde i Tyskland sjekket alltid analrefleksen (stakk en finger opp i rumpa), og det var mildt sagt litt ekkelt, men har ikke opplevd det her i Norge.

Det gjorde legen min sist jeg var til GU, og jeg ble lettere sjokkert! Hun sa det var for å kjenne bedre...Skikkelig ekkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hulderjenta
Mannlige leger har ikke lov til å utføre sånne undersøkelser på egen hånd.

Joda det har de, finnes ingen regel om dette, heldigvis. Man har da fortsatt tillit til helsepersonell!

Men nå var jeg litt på sidelinjen her - sorry... :flau:

Tilbake til tema: En GU er en helt kurant sak, litt flaut første gangen - men det går fort og greit og er ikke vondt. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har vært hos flere forskjellige, mannlige gynekologer og har aldri vært med på å ha med kvinnelig anstand... har ikke hørt om det engang jeg.. :oops:

Han jeg bruker spør også gjerne om jeg har fast partner, og dersom ikke om jeg kan ha blitt utsatt for noen kjønnssykdommer.

jeg ber ham alltid sjekke, uansett om jeg er i forhold eller ikke, det skader liksom ikke å dobbeltsjekke.

Han jeg bruker bruker også to fingre i analen for å kjenne på eggstokkene, det er ikke akkurat behagelig, men det synes jeg ikke noe av undersøkelsen er. Heldigvis er det fort over, og da er det ett år-halvannet til neste gang!!

han pleier å flire litt av det da på slutten, at jeg ihvertfall er ferdig for halvannet års tid... han er ganske bevisst på at han ikke er spesiellt "populær" på legefronten... :ler: (bruker bare spesialist)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halvannet år? Er ikke det litt ofte? Jeg går bare hvert tredje år, det er det som er anbefalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halvannet år? Er ikke det litt ofte? Jeg går bare hvert tredje år' date= det er det som er anbefalt.

Vel, gynekologen min har alltid ment at to år er for lenge og at det beste er halvannet år. har vært borti to spesialister som mente det. Dessuten så har moren min hatt celledeling + noe celleforandringer hos andre i nær familie, ikke noe som har utarter seg, men jeg føler meg tryggest når jeg sjekker meg såpass ofte, da vet jeg at alt er som det skal der nede.

Legene sier så mye forskjellig også, mange gir jo ut p-piller uten å kontrollere i det hele tatt på flere år, det synes jeg bare er dritskummelt jeg!!! og bruker leger som er enige i at man burde kontrollere.

Heller safe than sorry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alle legene jeg har vært hos sier 3 år. Kreft er helt ukjent i min familie og jeg føler meg trygg på at 3 år er nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktige er jo at man følger det man mener er trygt for en selv, om man velger halvannet, to eller tre år imellom.

kreft i underlivet har forøvrig ikke forekommet i min familie heller, celledeling og forandring er ett mulig forstadie "bare".

jeg har hørt maks 2 år, så det er delte meninger om dette. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det anbefales hvert 3. år, fordi dette er samfunnsøkonomisk lønnsomt! Det koster alt for mye å ta celleprøver av alle kvinner hvert år. I USA anbefaler de hvert år, så det er viktig at vi som kvinner er obs på at samfunnsmedisin også består av regnskap: Hvor mye koster det å teste vs hvor mye koster sykdom/død?

Jeg KREVER celleprøve hvert år. Søsteren min døde av livmorhalskreft i en alder av 33 år, og hun hadde tatt celleprøve 1 1/2 år før sykdommen ble oppdaget (NB! Det er ikke påvist arvelighet ift denne sykdommen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det anbefales hvert 3. år' date=' fordi dette er samfunnsøkonomisk lønnsomt! Det koster alt for mye å ta celleprøver av alle kvinner hvert år. ..[/quote']

:sjokk::sjokk: Ja, det hjelper meg mye at samfunnet har spart penger den dagen jeg kommer for sent til sjekk og er syk!!

Nei, glad jeg har en lege som ikke hører på den anbefalingen!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...