Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei lita ei på 1,5 år, hun er SÅ vanskelig å få i seng om kveldene, ennå jeg SER at hun er trøtt.

I kveld gadd jeg ikke mer av klatringa hennes ut av senga, så jeg festet på henne seler....Hun sovna med en gang. :sove:

Hun er vandt til seler i vogna, og d virket som hun syntes d var greit...

Er d noen som har erfaring med seler i senga? Jeg er jo litt redd for at hun skal vri seg og få selene rundt halsen da, men jeg vet ikke om d går an.

Har tenkt å løsne selene før jeg går å legger meg.

Er d greit å gjøre dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kjenner folk som bruker/brukte en slags pose som satt fast i senga. Det fungerte kjempegreit.

Posen sitter fast med stropper på sidene og ungen puttes oppi posen når h*n skal sove.

Skrevet

Takk for tipset, må ut å se om jeg finner noe sånnt i morgen da.

Skrevet

tror jeg ville fjernet selene med en gang hun hadde sovna. hørtes ikke så trygt ut.

Gjest Anonymous
Skrevet

Det ble brukt seler før i tida, men så ble det anbefalt å ikke bruke det pga. kvelningsfaren.

Jeg ville ikke brukt pose heller jeg da, tenk så fælt å ligge der fastspent og ikke ha noen kontroll!

Skrevet

Jeg skjønner godt at dere er skeptiske til både pose og seler...Er d selv på en måte. Men nå har d seg sånn at hun faktisk roer seg med selene...Hun er jo stup-trøtt når jeg legger henne, men likevel står hun opp og holder d gående i mange timer...Og d er slitsomt både for meg og henne.

Jeg tar av henne selene når hun har sovnet. Hun vrir seg som regel rundt på magen etter at hun er sovnet, og da blir d ukonfortabelt med seler, så da løsner jeg dem.

Håper selvsagt at jeg kan slutte å bruke dem snart, og at hun legger seg fint uten dem.

Gjest Gjesta
Skrevet
Det ble brukt seler før i tida, men så ble det anbefalt å ikke bruke det pga. kvelningsfaren.

Jeg ville ikke brukt pose heller jeg da, tenk så fælt å ligge der fastspent og ikke ha noen kontroll!

En jente jeg kjenner holdt på å bli kvelt når hun var liten, pga at hun ble lagt i sånn pose for så å bli fastspent. Hun hadde rullet seg rundt i søvne, og når foreldrene fant henne var det like før det gikk gale...

Så jeg hadde nok ikke brukt verken sele eller pose...

Clea

Skrevet

Mange bruker pose fordi ungen sparker av seg dyna og blir kald om natta. Pose er ikke ensbetydende med å ligge fastspent.

En venninne av meg bruker pose (babysafe) til sin lille sønn, men han er aldri fastspent.

Mamma brukte (for femten år siden) dyneklyper til min lillebror fordi han ble så kald om natta. De ble fort bytta ut med pose (ikke fastspent) fordi de klypene var mer til ulempe enn posen (havne under, varmt, panikk..).

Så bruk du seler med god samvittighet. Så lenge du fjerner dem når ungen har sovnet burde det ikke være noen fare forbundet med det.

Skrevet

Min lille tass hoppet ut av sengen bestandig hver eneste bidige kveld, så jeg satte tilslutt seler på han for at han skulle få sove....

Men så kom jeg på det lure trikset at jeg skulle sette hele senga inn i køyesenga til storesøster, altså flyttet jeg hele sprinkelsenga inn i første etasjen og hadde andre etasjen som tak, og det funka helt supert!

Han hadde full bevegelsesfrihet der inne, og jeg flyttet bare senga ned igjen når han hadde sovnet.....

Han syns det var gøy første gang, ikke så gøy andre og tredje gang, men så gikk det av seg selv... Etter et par tre uker kunne jeg slutte med det. Da hadde han fått et ok søvnmønster.....

Gjest Anonymous
Skrevet
Kjøp en babysafe :wink:

Enig! Det har jeg gjort nå, har akkurat samme problem som dere beskriver! Har ikke fått testet enda, må få satt på selen først. Gleder meg å bedre søvnen for både vesla og oss! :wink:

Skrevet

En jente jeg kjenner holdt på å bli kvelt når hun var liten, pga at hun ble lagt i sånn pose for så å bli fastspent. Hun hadde rullet seg rundt i søvne, og når foreldrene fant henne var det like før det gikk gale...

Så jeg hadde nok ikke brukt verken sele eller pose...

Clea

Heldigvis er patenten på posene blitt bedre. Så nå er ikke det lenger en reel fare med babysafe (posene).

Vi kjøpte netting som vi festet over senga en periode. Den fungerte på samme måte som Tex sitt konsept, bare at vi slapp å løfte senga ut og inn av ei køyeseng. Det var glidlås i den, slik at vi kunne åpne fra utsiden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...