AnonymBruker Skrevet 25. august 2014 #1 Skrevet 25. august 2014 Jeg lurer på hvordan de fleste ordner kostnad og forbruk når de bor med andre. Slike ting kan sikkert skape irritasjon da folk har ulike vaner. Jeg bor med en kvinne som eier leiligheten vi bor i. Jeg betaler leie hver måned med et fast tillegg for regninger. Hun reiser mye med jobben og jeg er her langt mer, men jeg handler også langt oftere forbruksting som såpe, oppvaskmiddel osv. Det er jo rimelig at hvis hun er borte i to uker og jeg bruker opp toalettpapir så er det jeg som skaffer nytt. Noen ganger tar jeg initiativ til det selv når hun er hjemme, så jeg samler på alle kvitteringer for det jeg handler til husholdning (kun hvis det skulle bli en diskusjon så vet jeg hvor mye jeg har lagt ut). Hun har noen ganger bemerket ting som at vi f.eks. skal bruke et spareprogram på oppvaskmaskinen. Den har en hurtiginnstilling vi ofte bruker, men iblant skrur jeg på det lengre programmet. Rett og slett fordi jeg ser at ting ikke blir ordentlig rent med hurtigprogrammet (selv om ting er skylt allerede og det ikke er mye matrester på). Hun har en gang sagt at jeg må skru av lyset i stuen - dette til tross for at det var kveld og det ble mørkt uten taklampe. Jeg så derimot en dag hun hadde dratt på jobbreise at alt lyset stod på inne på hennes eget rom. Synes utvilsomt at hun har andre standarder for meg enn henne selv. En annen ting er bruk av tørketrommel. Vi har et tørkestativ men også en liten leilighet. Dersom det skal flere vask i blir det ikke plass til alt, noen ganger trenger jeg også treningstøyet tørt ganske raskt da jeg ikke har mange sett. Jeg har ikke plass til tørkestativ på mitt lille soverom og dersom dusjen skal brukes eller hun (uten advarsel) har invitert folk hjem så kan det heller ikke henge i stuen. Som resultat bruker jeg tørketrommelen oftere enn henne. Jeg lurer på hvordan de fleste ordner slikt? Har dere "regler" for bruk av ting eller hva? Jeg dusjer også noe lengre enn henne da jeg har langt og veldig tykt hår som tar litt tid og hun ofte dusjer på treningssenteret. Jeg lurer på om man, dersom man har ulike vaner, bare kan legge til litt ekstra på leien og si det er fordi man bruker litt mer strøm f.eks.? Anonymous poster hash: 50469...fb2
Gjest HappyWaffle Skrevet 25. august 2014 #2 Skrevet 25. august 2014 der jeg bor deler vi strømregninga helt likt selv om vi kanskje bruker ymse maskiner forskjellig. jeg er den som som regel ser på tv, mens de andre bruker vaskemaskina mer enn meg. så vi gidder ikke bry oss om kroner og øre. det bryr oss heller ikke når det kommer til toalettpapir osv, vi kjøper når det er tomt, ferdig med det.
AnonymBruker Skrevet 25. august 2014 #3 Skrevet 25. august 2014 Synes det er unødvendig å være sinnsykt nøye på det med økonomien, så lenge de som bor sammen ikke er lutfattige liksom. Her i huset deler vi strømregningen likt, og kjøper toalettpapir og vaskepulver når det trengs. Vi prøver riktignok å fordele det litt, så ikke en må kjøpe hver gang. Og da spør man bare - husker du lyspærer neste gang du er på butikken, jeg fylte akkurat opp med vaskemidler. Jeg bryr meg ikke så veldig dersom jeg en måned skulle ha brukt en del mer enn de andre - det er aldri de store summene, og totalt sett jevner det seg nok greit ut. Anonymous poster hash: b95ee...c65
Anglofil Skrevet 25. august 2014 #4 Skrevet 25. august 2014 Vi har ingen regler så lenge det ikke er utstrakt sløseri (altså, hvis en av oss har på lyset steder hvor det ikke er nødvendig så sier bare en av oss "slår du av på .."), men ellers så deler vi bare alt i to. Å gå rundt og finberegne slik orker verken min samboer eller jeg. Vi betaler etter evne uansett, derfor er dette ikke noe uansett henger oss opp i. Mvh Yvonne
AnonymBruker Skrevet 25. august 2014 #5 Skrevet 25. august 2014 Synes det er unødvendig å være sinnsykt nøye på det med økonomien, så lenge de som bor sammen ikke er lutfattige liksom. Her i huset deler vi strømregningen likt, og kjøper toalettpapir og vaskepulver når det trengs. Vi prøver riktignok å fordele det litt, så ikke en må kjøpe hver gang. Og da spør man bare - husker du lyspærer neste gang du er på butikken, jeg fylte akkurat opp med vaskemidler. Jeg bryr meg ikke så veldig dersom jeg en måned skulle ha brukt en del mer enn de andre - det er aldri de store summene, og totalt sett jevner det seg nok greit ut. Anonymous poster hash: b95ee...c65 Min tankegang er den samme. Grunnen til at jeg lurte er at hun er en litt klagete type. Jeg har fått kjeft for smuler på benken tidligere og noen ganger har hun blitt så irritabel at jeg har begynt å se på leiligheter andre steder til leie. Men enn så lenge bor jeg her så det er greit å beholde husfreden om det så koster meg litt ekstra. Litt romslighet går lang vei med roommates (spesielt når vi ikke er venninner i utgangspunktet). Jeg synes det er tullete med diskusjoner om at jeg fyller på vaskemiddel hvis hun kritiserer at jeg ikke har slått av lyset, men det er jo slik det blir hvis hun klager og jeg ikke synes hun har rett til det. Jeg pleier å bare "suck it up" og si ok. En gang tok hun ut mine våte sokker og la dem på benken, demonstrativt for at de skulle henges opp og ikke gå i trommelen. Det er et dyrt område og jeg betaler en del i leie, så slike ting blir småpenger i forhold. Jeg tenkte at siden hun eier stedet har hun også god råd men jeg tror hele leien min går til boliglån. Lånet står til forfall samme dag som leien min skal betales og derfor må det jeg betaler stå på hennes konto den morgenen fordi det skal trekkes av banken.. Anonymous poster hash: 50469...fb2
Gjest Snuppi Skrevet 25. august 2014 #6 Skrevet 25. august 2014 Min tankegang er den samme. Grunnen til at jeg lurte er at hun er en litt klagete type. Jeg har fått kjeft for smuler på benken tidligere og noen ganger har hun blitt så irritabel at jeg har begynt å se på leiligheter andre steder til leie.Men enn så lenge bor jeg her så det er greit å beholde husfreden om det så koster meg litt ekstra. Litt romslighet går lang vei med roommates (spesielt når vi ikke er venninner i utgangspunktet). Jeg synes det er tullete med diskusjoner om at jeg fyller på vaskemiddel hvis hun kritiserer at jeg ikke har slått av lyset, men det er jo slik det blir hvis hun klager og jeg ikke synes hun har rett til det. Jeg pleier å bare "suck it up" og si ok. En gang tok hun ut mine våte sokker og la dem på benken, demonstrativt for at de skulle henges opp og ikke gå i trommelen. Det er et dyrt område og jeg betaler en del i leie, så slike ting blir småpenger i forhold. Jeg tenkte at siden hun eier stedet har hun også god råd men jeg tror hele leien min går til boliglån. Lånet står til forfall samme dag som leien min skal betales og derfor må det jeg betaler stå på hennes konto den morgenen fordi det skal trekkes av banken..Anonymous poster hash: 50469...fb2 Det høres slitsomt ut! Har du mulighet til å finne en annen plass å bo?
Gjest Kritt Skrevet 25. august 2014 #7 Skrevet 25. august 2014 (endret) Det høres slitsomt ut med slik millimeterrettferdighet mellom to voksne mennesker. Å dele leilighet krever jo fleksibilitet fra begge parter, men greit med noen grunnregler. Kanskje dere kunne sette dere ned og snakke om det? En må slippe å tenke på sparing hver gang man tar en dusj,setter på en oppvaskmaskin eller tenner lyset. Om den ene (du) virkelig bruker mer enn den andre (og det er enighet om det), får man heller betale litt mer fast, og slippe å tenke på det hele tiden. Kanskje bør dere også avtale hvem som kjøper hva av lyspærer, vaskemidler etc., for å unngå stadig irritasjon. Endret 25. august 2014 av Kritt
AnonymBruker Skrevet 25. august 2014 #8 Skrevet 25. august 2014 Det høres slitsomt ut! Har du mulighet til å finne en annen plass å bo? Ganske vanskelig dessverre. Jeg har flyttet endel allerede så jeg vil evt. finne et nytt sted jeg blir en stund. Men jeg er på utkikk. Anonymous poster hash: 50469...fb2
Gjest Snuppi Skrevet 25. august 2014 #9 Skrevet 25. august 2014 Ganske vanskelig dessverre. Jeg har flyttet endel allerede så jeg vil evt. finne et nytt sted jeg blir en stund.Men jeg er på utkikk. Anonymous poster hash: 50469...fb2 Ser den. Det er virkelig slitsomt å flytte, men å bo slik som du gjør nå er ikke noe hyggelig affære heller. Hvor lang oppsigelsetid har du på leiligheten?
AnonymBruker Skrevet 25. august 2014 #10 Skrevet 25. august 2014 De gangene jeg har bodd i kollektiv, så har vi delt felles utgifter på alle som bor der. Uansett hvor mye folk har vært hjemme eller ikke, hvem som er flinkest til å slå av lyset, bruker en tørketrommel mest, vasker mest klær etc. Forbruksvarer har vi løst med å bare kjøpe hver vår gang, uten å krangle om noen kjøper et litt billigere eller dyrere merke enn den andre. Andre steder har vi hatt hvert vårt av eksempel vaskepulver, i bokser med navn på. Også en veldig enkel måte å dele det på. Men sikkert tungvindt å dele på toalettpapir. Dersom en part overhode ikke hadde ville bidratt til elles forbruksting og bare skal snylte, så hadde jeg kunne blitt så sær med å ha alle slike ting på rommet mitt, og tatt med meg dassrullen fram og tilbake bare for å være vrang. Anonymous poster hash: b1ff0...a47
AnonymBruker Skrevet 25. august 2014 #11 Skrevet 25. august 2014 Synes dere skal sette dere ned og bli enige om hvem som kjøper hva, hvem vasker hva osv. Hva om dere måler hvor mye strøm dere bruker en vanlig uke, og hvor mye strøm du bruker en uke hun ikke er hjemme og så regner dere utifra det? Hvis hun er borte to uker hver måned skjønner jeg at hun synes det blir litt skjev fordeling. Anonymous poster hash: ae8a6...3c2 1
Bao Skrevet 25. august 2014 #12 Skrevet 25. august 2014 (endret) Bor selv i kollektiv med tre andre, og vi deler husleie, strømregning, tv og internettregning på fire. Vi som drikker melk bytter på å kjøpe melk etc. I tillegg har vi hver vår dag der vi lager middag. Det skal dog nevnes at vi var venner før vi bestemte oss for å flytte i kollektiv. Men jeg synes at du bør sette deg ned med hun du bor med, TS, slik at dere kan bli enige om hvordan dette skal løses. Endret 25. august 2014 av Bao
AnonymBruker Skrevet 25. august 2014 #13 Skrevet 25. august 2014 Hva om dere måler hvor mye strøm dere bruker en vanlig uke, og hvor mye strøm du bruker en uke hun ikke er hjemme og så regner dere utifra det? Hvis hun er borte to uker hver måned skjønner jeg at hun synes det blir litt skjev fordeling.Anonymous poster hash: ae8a6...3c2 Det er jo også mulig, men det blir heller ikke helt riktig. Det er jo slik at det er dyrere å betale for en enn halvparten av to - på samme måte som at det er dyrere som singel enn samboer. Man bruker ikke mye mer elektrisitet med to i hus enn en - kanskje ift. enkelte ting, men lysene står jo på i flere rom når det er flere hjemme samtidig så forbruket taklys i stuen er det samme uansett. Jeg visste ikke at hun kom til å reise så mye da jeg flyttet inn, og var jo forberedt på å betale halvparten av en normal regning per måned, ikke for hele leiligheten alene når jeg er alene. Anonymous poster hash: 50469...fb2
AnonymBruker Skrevet 25. august 2014 #14 Skrevet 25. august 2014 Hvis hun bare dusjer hjemme to-tre ganger i måneden og ellers dusjer på trening og på hotell, mens du dusjer hver dag bruker jo du en god del mer strøm enn henne.Anonymous poster hash: ae8a6...3c2 1
mara2012 Skrevet 25. august 2014 #15 Skrevet 25. august 2014 Synes alt bør deles likt. Strømregninger/tv/internett osv. Herregud, det er skikkelig teit hvis f.eks en av dere nesten ikke har sett på tv en måned og dermed nekter å betale tv-regninga, det går jo ikke. Og det er jo greit å være litt sparsom på strøm, mrn hvor mye ekstra i månedrn koster det EGENTLIG å kjøre det lange programmet fremfor hurtigprogrammet, så lenge det ikke er hver dag? Det er egentlig sånne ting man bør finne ut av før man flytter sammen, hvis man selv et en sånn person som snur på hver krone.. Utrolig slitsomt for deg å ikke kunne vaske klær når du vil osv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå