Gjest Gjesta Skrevet 4. juli 2004 #1 Del Skrevet 4. juli 2004 Her er et spørsmål fra min samboer: Hva kan man bruke grønnkål til? Han har satt masser av grønnkål i grønnsakshagen sin, og nå vil han vite hva han (eller helst jeg! ) kan bruke denne til når den er ferdig! Noen som har tips/oppskrifter? K Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 4. juli 2004 #2 Del Skrevet 4. juli 2004 Grønnkålsuppe er veldig godt. Ellers pleier jeg bare å dampe den og spise som tilbehør eller ha den i gryteretter (skåret i båter). Grønnkålstuing er også godt (lettkokt grønnkål blandet med hvit saus). Grønnkålsuppe (4 pers.) 150 g grønnkålblader uten grove stilker 1 ss smør 1 ½ ss hvetemel 1 liter vann + 2 hønsebuljongterninger salt/pepper 1 knivsodd cayennepepper 2 hardkokte egg Skyll grønnkålbladene godt og damp dem møre i det vannet som henger igjen, evt tilsatt litt ekstra vann, 5-10 minutter. Hakk den fint. Smelt smøret, rør inn mel og spe med buljong. Rør inn kålen, smak til med salt, pepper og cayennepepper og la suppen småkoke 4-5 minutter. Server den med et halvt hardkokt egg i hver porsjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 1111 Skrevet 4. juli 2004 #3 Del Skrevet 4. juli 2004 Damp eller kok grønnkålen og server med spekeskinke og ostesaus. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 4. juli 2004 #4 Del Skrevet 4. juli 2004 Takk for tips og oppskrift! K Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest may ellewsen Skrevet 19. november 2008 #5 Del Skrevet 19. november 2008 Her er et spørsmål fra min samboer: Hva kan man bruke grønnkål til? Han har satt masser av grønnkål i grønnsakshagen sin, og nå vil han vite hva han (eller helst jeg! ) kan bruke denne til når den er ferdig! Noen som har tips/oppskrifter? K Her er en oppskrift som er deilig! Hollandsk grønnkålstappe med røkt pølse 400 gram finklippet grønnkål (fjern grove stilker) 1200 gram melne poteter 2 ss margarin 2,5 dl varm melk 1 ts salt røkte pølser (1/2 pølse per person) evt. 100 gram stekte baconbiter (fransk) sennep Kok potetene, damp dem godt og lag potetstappe av poteter, margarin og melk med håndmikser. I mellomtiden kokes grønnkålen i ca. 5 minutter i lite vann, deretter siles vannet fra og grønnkålen får dryppe ut i et dørslag før den blandes godt i potetstappen. Denne stappen er god med røkt pølse til, de stekte baconbitene blandes i stappen før servering og setter en ekstra spiss på smaken. Ifølge hollandsk tradisjon er det grønnkålstappen som er hovedingredienten av måltidet, ikke pølsene. Serveres med sennep til. Enkelte bruker også brun sjy som "smørøye" i stappen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 19. november 2008 #6 Del Skrevet 19. november 2008 boerenkool er godt ja! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosenrød Skrevet 19. november 2008 #7 Del Skrevet 19. november 2008 Nammi! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 19. november 2008 #8 Del Skrevet 19. november 2008 Gammel tråd, men grønnkål kan brukes omtrent som spinat, den bare er litt grovere/blir ikke fullt så myk som spinaten. Klassiker er caldo verde - nam! Fin grønnsak. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå