Euphemia Skrevet 25. august 2014 #1 Skrevet 25. august 2014 Kjære KG, Jeg har i sommer tenkt tanken at det nå fra høsten av ville hjulpet veldig på morgenstresset om barna kunne smøre matpakken selv. De er åtte og ti år gamle, går i fjerde og femte klasse. De er flinke på kjøkkenet, så det er ikke ferdigheter det står på, men mannen min mener de er for trege til at det kan lønne seg. At de er for somlete. Han vil altså at vi skal gjøre det fordi det går fortere. Slik jeg ser saken, vil det frigjøre tid for oss til andre ting som må gjøres om morgenen. Barna får også mer kontroll over hva som er i matpakken (hadde før sommeren økende klaging og tilfeller av at de ikke spiste maten de fikk). I tillegg ser jeg på det som en stor bonus at de lærer seg mer ansvar. Jeg tenker ikke at de skal overlates helt til seg selv her, men at vi legger til rette ved å ha egnet mat tilgjengelig og legger føringer for hvordan en sunn matpakke må være. Kanskje også at vi tilnærmer oss dette gradvis ved at vi lar dem lage matpakke en gang i blant i begynnelsen og så trapper opp. Men kanskje jeg er helt på vidda her? Er de for unge? Når er det vanlig å begynne å smøre matpakke selv? (Jeg bør kanskje legge til at de er ikke mine biologiske barn, de er min manns fra tidligere forhold. De bor sammen med oss annenhver uke.) Tusen takk for alle innspill!
Gjest M1A Skrevet 25. august 2014 #2 Skrevet 25. august 2014 Vi smørte matpakke selv fra vi begynte i 3 klasse. Da var vi vel 9-10 år gamle. Så jeg syns det høres passende ut at de venner seg til å gjøre det selv nå :-) 1
*Mocca* Skrevet 25. august 2014 #3 Skrevet 25. august 2014 Mine klarer det utmerket og gjør det stort sett daglig selv nå 8 og 11 år.... minste begynte å gjøre det så smått da hun var 6 år.... Kan jo begynne med å skjære brødskiver til barna til å begynne med dersom de ikke klarer det ennå(og øve på det når dere har bedre tid), stort sett så smører jo også de største barna i bhg mat selv også. Og for å få enda bedre tid kan det gjøres på kvelden når kveldsmaten lages, dersom dere er bekymret for at det skal bli somling osv...
Mayami Skrevet 25. august 2014 #4 Skrevet 25. august 2014 Våre to er like gamle som dine, men de er altfor trege. Eldste har nå begynt å smøre matpakken sin kvelden før, og det virker greit. Yngste har nok med å få på seg klær og spise frokost i tide før avreise. Kommer jo an på barna, men om det tar litt tid i begynnelsen, kan det jo være at det går raskere etterhvert!
AnonymBruker Skrevet 25. august 2014 #5 Skrevet 25. august 2014 Altså, selvsagt kan et barn på ti år lage matpakke selv! Om de har vokst opp med at foreldre gjør alt, så tar det nok litt tid i starten, men et sted må man starte. Curling, curling.. Anonymous poster hash: 02d8c...331 6
AnonymBruker Skrevet 25. august 2014 #6 Skrevet 25. august 2014 Jeg har en femteklassing som fint klarer å smøre et par skiver selv, men jeg synes det er koselig å gjøre det, så kjenner jeg meg rett så gjør jeg nok det til han er ferdig med videregående Men, hvis han spør om en skive sånn ellers så ber jeg han smøre selv. Han lager seg ofte eggerøre og salat på egen hånd, men ting tar tid ja Anonymous poster hash: 1b82e...d87 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2014 #7 Skrevet 25. august 2014 Vår gutt begynte i første klasse nå og han smører selv. Det er kjempestas. Jeg skjærer brød (evt kjøper oppskjært) og resten ordner han. Så lenge de klarer å smøre på smør bør de da klare å smøre matpakka. Om de cer trege om morgen, smør kvelden i forveien. Anonymous poster hash: e5e96...54a 7
AnonymBruker Skrevet 25. august 2014 #8 Skrevet 25. august 2014 Min sønn går i 2. Klasse og smører maten selv ( jeg må minne han om det da) vi kjøper ferdig oppskåret brød, så er det bare for han å ordne det han vil ha Anonymous poster hash: d8521...f09
Leanne Skrevet 25. august 2014 #9 Skrevet 25. august 2014 Det vil jo ikke gå noe raskere av at dere fortsetter å smøre.. De trenger øvelse for å få opp tempo Her har mine smørt frokost selv fra 3års alder (hadde ikke matpakke i bhg), og matpakke fra 1. Klasse. Nå går de i 2 og 5 klasse. Vi vekker barna 7, de går 7.45. Da har de kledd på seg, spist og laget matpakke. Og ryddet pålegg inn i kjøleskap og tallerkene i oppvaskmaskina 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2014 #10 Skrevet 25. august 2014 Jeg smurte matpakke selv fra jeg begynte på førskolen... Mine foreldre skar opp brød til meg da jeg var veldig liten, men en elleveåring bør da fint klare skjære brød selv. Og det tar virkelig ikke så lang tid å klesse en ostebit på en skive, eller gnikke utover litt leverpostei. Dette bør de klare. Og dere bør la dem få muligheten til å klare det. Det er en uting med store unger som ikke kan noe som helst selv fordi foreldrene aldri lar dem få prøve. Ja, det tar kanskje litt tid de første gangene, men om de aldri får prøve så blir dere jo stående og lage matpakke til de er studenter. Anonymous poster hash: 229c2...553 1
Euphemia Skrevet 25. august 2014 Forfatter #11 Skrevet 25. august 2014 Tusen takk for svar alle sammen. Jeg ser at det er varierende praksis her. Det er vel også naturlig ettersom barn er forskjellige. Selv har jeg vel tenkt tanken noen ganger at mannen min har en del curling-trekk. Kanskje er det fordi han er skilt og føler at han derfor må stille opp så mye mer for å veie opp. Jeg aner ikke. Samtidig ser jeg jo at det er koselig å smøre matpakke til barnet - så lenge det ikke fører til at man blir stressa og sur om morgenen. Da forsvinner jo det hyggelige. Jeg skal foreslå at vi kan la dem begynne så vidt å smøre selv, uten at det må bli en fast greie med en gang, nødvendigvis. (Så får både de og pappaen en myk start ) Hva tror dere? Og er det noen skilte med ny partner (eller omvendt: ny partner av skilt forelder) som har tips til hvordan jeg bør tilnærme meg dette overfor mannen min? Ettersom han hadde de innvendingene han hadde sist jeg tok det opp...
Kristina123 Skrevet 25. august 2014 #12 Skrevet 25. august 2014 Jeg gjør det for mine unger og de er 13 og 15år 4
Steele Skrevet 25. august 2014 #13 Skrevet 25. august 2014 Tja si det. I en nabobarnehage, heldigvis ikke den vi bruker, har de funnet ut at alle barna skal kunne lage/smøre brødskiver til seg selv, før de startet på storbarnsavdelingen. Syntes det var litt tidlig å forvente at alle 2-åringer skal smøre sin egen mat. Eller tar jeg feil her?
AnonymBruker Skrevet 25. august 2014 #14 Skrevet 25. august 2014 Våre har gjort det fra slutten av 2. og 5. klasse. En del ekstra i begynnelsen, men så lettet det veldig når vi kom inn i rutinene. Nå er de 11 og 14 og klarer alt fint selv, jeg har bare overoppsyn og passer på at de har maten i sekken:-)Anonymous poster hash: fc20f...e91
Caelyn Skrevet 25. august 2014 #15 Skrevet 25. august 2014 Min 2. klassing smører matpakken sin selv. Han gjør det på kvelden samtidig som han lager seg kveldsmat. Står i matboks i kjøleskapet. Det samme gjorde jeg da det var min oppgave å smøre matpakken hans.
AnonymBruker Skrevet 25. august 2014 #16 Skrevet 25. august 2014 Har ikke barn selv, men vi lagde egne matpakker helt fra vi begynte på skolen, dvs mamma eller pappa skar skiver til oss før vi lærte oss det selv, men vi tok på pålegg og passet på å få med oss matboksen selv... Anonymous poster hash: 7af62...f49
Jolene Skrevet 25. august 2014 #17 Skrevet 25. august 2014 Mamma og pappa smurte alltid våre matpakker, helt til vi flyttet ut. Hvorfor? Fordi man blir voksen fort nok uansett Har heller aldri hatt noen problemer med å gjøre det selv 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2014 #18 Skrevet 25. august 2014 Jeg begynte å ordne min egen matpakke i slutten av barnehagen. De voksne så riktig nok til at jeg hadde med nok mat og fikk med litt ekstra frukt som de skar opp. Men mange av de jeg gikk i klasse med fikk ferdigsmurt niste eller penger til lunsj helt til de flyttet hjemmefra. De jeg var mest misunnelig på, var de ungene som fikk nister hvor moren/faren hadde tegnet noe på, skrevet en vits, et dikt, eller klistret på et fint klistremerke. Anonymous poster hash: b7db6...e3f
AnonymBruker Skrevet 25. august 2014 #19 Skrevet 25. august 2014 Ungene har smurt egne matpakker nå og da siden de var 2 år. Men stort sett er det jeg som gjør det. Tar meg ett minutt ekstra, og så slipper jeg å minne dem på det. Til du som lurer på smøring av mat i barnehagen: Dette er helt normal praksis i barnehagene. Ungene må jo lære seg deg. Og de får garantert hjelp om de ikke klarer det, de sulter nok ikke om de ikke får smurt seg en brødskive da smører personalet. Skjønner også hvorfor det er slik. Tar tid å smøre brødskiver til 16-20 unger på en storebarnsavdeling. Og det er også en del av læringen de har i barnehagen. Hvorfor mener du det er så rart? Mine har fått "smøre" mat selv siden de kunne holde i en kniv når de var rundt året.Anonymous poster hash: 1fc19...edc 3
Bettina82 Skrevet 25. august 2014 #20 Skrevet 25. august 2014 Mine har smurt selv fra 1 klasse. Dvs førstemann fikk nok litt ekstra hjelp. Etter dette har de eldre barna hjulpet til Vi voksne har stort sett alltid skjært opp brød, og pålegg som skinke, ost, brunost, smør++ er alltid tilgjengelig. I tillegg bruker vi stort sett ha ett fruktfat som ungene tar med seg fra.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå