Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått to tilbud om boliglån.

1. Danske Bank tilbyr nominell rente på 3,30% (effektiv 3,39%), forutsatt at jeg blir med i kundeprogrammet Danske 24/7.

2. Nordea tilbyr nominell rente på 3,29% (effektiv 3,34%), forutsatt at jeg blir med i kundeprogrammet Nordea Fordel Pluss.

Hvilket av disse tilbudene er best? Må ta hensyn til gebyrer og slikt, og jeg finner ingen oversikt over det.

Anonymous poster hash: 9c23f...85b
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Effektiv rente er inkludert gebyrer på lånet, så da er det evt andre gebyr du må ta hensyn til eller kostnader ved å bli med på disse pakkene.

0,05% rente er ikke mye, det er 500 kr året (før skatt) per million i lån. Og om en av bankene kan finne på å justere renten sin litt så er den forskjellen gjerne plutselig borte. Jeg hadde ikke lagt ned allverdens energi i å finregne på det, ta den banken du likte best eller hvor du likte saksbehandleren din best, den som har nærmeste filial, etc.

Skrevet

Er det noen grunn til å tro at den ene fremfor den andre vil øke renten?

Skrevet

Nei. Skulle jeg gjettet på at en øker renten så ville det være den med lavest rente, men det er bare fordi de har minst marginer akkurat da. Slike ting er ganske umulig å vite noe om som forbruker.

Skrevet

Er det bedre med aksjeleilighet enn selveier? Slipper vel dokumentavgift da?

Skrevet

Hva er det vanlig at man setter som nedbetalingstid?

Skrevet

Vanlig nedbetalingstid er 25 år. Mange velger avdragsfrihet de første årene.

Begge de to tilbudene du har fått er svært gunstige i dagens marked. Nordea har mindre forskjell mellom nominell og effektiv rente, altså lavere gebyrer.

Selv foretrekker jeg alternativer som ikke krever totalkundeforhold, og som ikke har etablerings- og termingebyrer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...