Gå til innhold

Et lite tips til dere 1.klasseforeldre som snart skal ha første foreldremøte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Med sønn som nå har startet i 2 klasse så er det noe jeg angrer veldig på i det første foreldremøte. Mange av foreldrene i klassen var "erfarne" skoleforeldre, med både 2 og 3 barn allerede i høyere klasser. For meg som førstegangs så var det ikke alt jeg hadde tatt stilling til som skolekasser, innsamling osv. Men det er nå ikke noe stort, men en ting irriterer meg. Lærer spurte oss om vi ønsket å ha lekegrupper i starten, altså at man ble fordelt i en gruppe av gutter og jenter som skulle ha noen lekedates en ettermiddag hver. De "erfarne" foreldrene sukket og stønnet, dette hadde de absolutt ikke tid til og alle var vel med noen? Og tenk på fotballtreninger og annen trening, det ble jo altfor travelt?

Jeg tenkte ikke så mye over det, tenkte at det nok løste seg selv så sa ikke dem i mot. Men nå ser jeg at med en gutt som ikke spiller fotball og som bor litt borte fra de andre så har han ikke så mange å være med. Med slike lekegrupper så blir man jo "tvunget" til å leke litt med andre man gjerne ikke kjenner fra barnehage osv. Nå merker jeg at han er litt ensom og da er terskelen kanskje høyere for å ut av det blå ta kontakt med barn som aldri har vært på besøk hos oss tidligere. Jeg tror også det er sunt for klassemiljøet at man får litt flere kontaktpunkt, at det ikke bare blir de man spiller fotball med, bor i nabolag m osv. Venner får man aldri nok av. Bare et lite tips hvis dere møter travle foreldre som absolutt ikke ønsker mer inn i på kalenderen. Kanskje trenger ikke ditt barn det, men for noen andre kan det være svært viktig!

Anonymous poster hash: a4742...381

• Liker 12
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg må innrømme at jeg stønner over lekegrupper selv, men bare innvendig ;)

Min erfaring er at disse gruppene ikke gjør stort fra eller til, og så fort foreldrene slutter å organisere det er det uansett de som ville hatt kontakt som fortsetter å ha det, resten fisler fort ut i ingenting. Så jeg har ennå til gode å se noen langtidseffekter av slike vennegrupper, og synes helt ærlig at det er mer stress enn nytte. Men, jeg stiller jo opp dersom det er et stort ønske hos andre foreldre.

Men å ta kontakt "ut av det blå" synes jeg ikke du skal være redd for å gjøre, uansett. Selv med lekegrupper er det mange i en klasse som ikke kjenner hverandre, særlig foreldre, og å få en telefon eller lapp med spørsmål om Petter vil være med Anders hjem en dag er da bare hyggelig, og noe mange gjør :) Så hvis du føler at sønnen din har litt for lite kontakt med andre elever på fritiden, synes jeg du skal høre hvem han leker best med og tar initiativ til at de møtes utenom skolen. Som sagt, jeg har inntrykk av at nesten alle gjør det- og det er slik de blir godt kjent og bygger vennskap også utenom skolen. De er jo små ennå i 1. og 2. klasse, så de behøver nok ofte litt hjelp til å organisere samvær etter skoletid.

• Liker 1
Skrevet

Ja, vi skal ta initiativ til noen egne lekemøter, men tror det kunne vært greit hvis de f.eks hadde vært hos oss tidligere. Jeg forstår godt stønningen altså, det er ikke bare bare å invitere til lekegrupper men jeg tror neppe at han er den eneste som hadde hatt godt av det. Evt. kunne man jo meldt seg på for de som ønsket...ikke vet jeg men jeg liker uansett å bli bedre kjente med klassekameratene. Et bursdagsbesøk i året er ikke helt det samme.

Skrevet

Her har vi hatt slike lekegrupper med begge barna, eldste begynner i 5 klasse nå men hadde lekegrupper også i 2,3 og 4 klasse. Synes det er supert. Lærene satt opp grupper med 4-5 barn, som skulle være med hverandre hjem etter tur.

Noe som gjorde det ekstra hyggelig var at foreldrene ble invitert på kaffe når vi henta. Slik ble man kjent med de andre foreldrene i klassen også :)

Det at foreldrene blir bedre kjent tror jeg er med på å skape et godt klassemiljø.

• Liker 3
Skrevet

Lekegrupper fungerer for noen og ikke for andre.

For min del så var lekegrupper et svare styr. Jeg var alene med to barn, bodde et stykke unna skolen og hadde ikke mulighet til å få med meg mine to barn og tre andre med hjem.

Samtidig jobbet jeg heltid og hentet sjelden før 1620 på SFO. Da skulle jeg få med meg fem unger, få dem i bilen, gjøre lekser med alle og servere middag. Meningen var jo at de skulle få lekt sammen, men der skjedde aldri. Det var lekserbog middag før de ble hentet. Enkelte dager måtte jeg også dytte alle i bilen for å få det andre barnet på trening. Kun stress!

Heldigvis var jeg ikke alene om å føle det slik, så det ble fort slutt på disse gruppene. Men som foreldre ble vi enige om å inkludere alle i klassen. Så vi ba hjem en eller to barn innimellom, også de som barnet normalt ikke lekte med. Det ble noe helt annet og kos i stedet for stress. Ungene var jo også på SFO så de lekte sammen der flere timer hver dag.

Anonymous poster hash: a17d5...b5e

• Liker 2
Skrevet

TS: kan du ikke arrangere aking, fotballkamp, stå på skøyter osv. På eller i nærheten av skolen. Hele klassen (kanskje også parallellklassen) innviteres. Foreldrene får servert kaffe, barna boller og saft. Så slipper dere å styre med å ha alle hjemme, og så kan de som vil møte opp.

Anonymous poster hash: d52d6...a57

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...