Kebabmamma Skrevet 25. august 2014 #1 Skrevet 25. august 2014 Hvor mange kaker tenker dere det er greit å beregne til gjestene? Her skal vi "ansette" familiemedlemmer og venner til kakebaking, eller skal bryllupskaken bestilles. Gi gjerne også tips til div kaker, tenker det er greit med litt variert utvalg. Lurte også på om noen har link til noen fine nettsider der man kan kjøpe div pynt ++.
Strandloppa Skrevet 25. august 2014 #2 Skrevet 25. august 2014 Vi er 70 stykker, og i tillegg til bryllupskaken har vi 8 forskjellige kaker.
Luckiness Skrevet 25. august 2014 #4 Skrevet 25. august 2014 Hvor mange blir dere? Vet du om de fleste gjestene er kakeglade eller er flere av gjestene slik som bare plukker i et kakestykke? Om mange er kakeglade, så ville jeg beregnet to kakestykker til hver utenom bryllupskaken. Mens om flertallet ikke er søtmomser så holder det gjerne med ett kakestykke + bryllupskake til hver. Ut i fra hva jeg har lest i tråder tidligere så pleier man å regne 10 personer per kake. Her er forslag til hva jeg ville likt å hatt på et kakebord: En saftig sjokoladekake, f.eks. kladdkake eller konfektkake En saftig gulrotkake eller eplekake Pavlova med friske bær Kransekake Ostekake Og i tillegg til kaker ville jeg hatt et fruktfat
AnonymBruker Skrevet 25. august 2014 #5 Skrevet 25. august 2014 Kommer veldig an på det der med kaker. - hvor lenge er det mellom middag og kaker? - hvor "tung" er middagsmaten? - hvor sent serveres kakene? - er det mange kakespisere i familien/vennene? Anonymous poster hash: c907d...06c
lillemeg90 Skrevet 25. august 2014 #6 Skrevet 25. august 2014 Her var det 70 gjester og vi hadde 13 kaker. Var ikke så veldig mye igjen.. Men kommer litt an på hvor kakeglade gjestene er(her elsker de kake..) og hvor lang tid det er mellom middag og kake. Jeg kjøpte meste pynten på etsy:) 2
KatK Skrevet 25. august 2014 #7 Skrevet 25. august 2014 Hmm, nå begynner jeg å lure på om vi har litt lite kaker her. Vi er 70 gjester. Bryllupskaken er ganske mektig og består av 6 stk 22 cm kaker. I tillegg har vi 2 pavolova og 70 store cupcakes. Er det altfor lite? Vi vil ikke at folk skal havne helt i matkoma før festen
lillemeg90 Skrevet 25. august 2014 #8 Skrevet 25. august 2014 Hmm, nå begynner jeg å lure på om vi har litt lite kaker her. Vi er 70 gjester. Bryllupskaken er ganske mektig og består av 6 stk 22 cm kaker. I tillegg har vi 2 pavolova og 70 store cupcakes. Er det altfor lite? Vi vil ikke at folk skal havne helt i matkoma før festen Er det kakeglade mennesker? Hvor mange timer mellom mat og kake? Mye alkohol?
Thorn Skrevet 25. august 2014 #9 Skrevet 25. august 2014 Hmm, nå begynner jeg å lure på om vi har litt lite kaker her. Vi er 70 gjester. Bryllupskaken er ganske mektig og består av 6 stk 22 cm kaker. I tillegg har vi 2 pavolova og 70 store cupcakes. Er det altfor lite? Vi vil ikke at folk skal havne helt i matkoma før festen Det kommer nok an på gjestene. I min familie og vennekrets ville vi fort hatt 6 kaker i et vanlig bursdagsselskap for nærmeste familie, og det pleier ikke bli noe særlig igjen likevel. I mitt hode blir det helt feil å regne kun to kakestykker per person og tenke at det holder. Sistemann til kakebordet vil ikke ha mye å velge i da... Jeg ville heller hatt mye kakerester (det meste kan fryses, ellers er det alltid noen som gjerne tar kake med hjem!), enn at det skulle være lite kake/for lite å velge i for gjestene. Jeg ville i hvert fall hatt 12-15 kaker på 70 gjester, og kanskje enda flere også. Spesielt hvis kakene skal stå fremme en stund, sånn at det blir naturlig å forsyne seg flere ganger. Men som sagt, det er ut i fra min omgangskrets. 5
AnonymBruker Skrevet 25. august 2014 #10 Skrevet 25. august 2014 Jeg ville også foretrukket å ha mange kakerester enn å gå tom for kaker. Her er listen vi vurderer (70 stk) Kakelisten vår: Prinsessekake Sjokoladekake m/sukkerpasta Sjokolademousse m/vaniljesaus Hjemmelaget karamellpudding x2 Makroner Cupcakes Marsipankake Oreokake Gulrotkake Nøttekake m/gul krem Ostekake med hvit sjokolade Marengskake m/vaniljekrem og frukt Verdens Beste Ostekake Snøkake Bløtkake Kransekake Blir sikkert for 1/3 del for mye. Anonymous poster hash: 8139a...34a 3
AuroraB Skrevet 25. august 2014 #11 Skrevet 25. august 2014 Hmm, nå begynner jeg å lure på om vi har litt lite kaker her. Vi er 70 gjester. Bryllupskaken er ganske mektig og består av 6 stk 22 cm kaker. I tillegg har vi 2 pavolova og 70 store cupcakes. Er det altfor lite? Vi vil ikke at folk skal havne helt i matkoma før festen Det hørtes stusslig ut. Ikke bare høres det ut som lite kake, men det var ikke mange slag å velge i heller. Åssen tenker du at kakebordet ser ut når nummer 70 kommer for å ta seg stykke nummer to? Om de to pavlovaene er av vanlig langpannestørrelse, så er det ikke et stykke til hver en gang. Sist jeg lagde en slik pavlova, så be fatet skrapet, og da var det 15 mennesker og 4 andre kaker i tillegg. Jeg ville hatt ihvertfall 10 kaker til! 2
KatK Skrevet 25. august 2014 #12 Skrevet 25. august 2014 Vi skal ha en litt avslappet fest hvor vi ikke så lenge etter kakene skal ha liveband med dansing. tror frykten vår rett og slett er at folk skal bli for mette og tunge. Og er ikke en spesiell kakeglad gjeng heller. Kakene skal bæres bort ganske fort etter at alle har forsynt seg, det blir satt frem snacks og sjokolade i stedet. Men jeg hører hva dere sier, og spørs om vi ikke må slenge på et par til
Ladycat Skrevet 25. august 2014 #13 Skrevet 25. august 2014 Det er jo fryktelig trist å gå tomt for kaker da (det har skjedd i 2 av bryllupene jeg har vært i). Jeg ville definitivt regnet minst 4 kakestykker per person, og ville hatt flere kaker så alle finner noe de liker (og tåler, om det er noen med allergier). 2
Frøken Mitzi Skrevet 25. august 2014 #14 Skrevet 25. august 2014 Vi var 110 gjestar og hadde 45 kaker. Akkurat slik vi er vant til på Sunnmøre Vi hadde ein del restar, men hadde då etterlag eit par dagar etterpå, og fraus ned litt. Einaste kaka som var kjøpt, var bryllaupskaka. Resten kom frå vennar og familie. 4
augustbrud2014 Skrevet 25. august 2014 #15 Skrevet 25. august 2014 Vi blir 115 , og har 17 kaker+ bryllupskake og to kransekaker...trudde det var mer enn nok, men blir litt usikker nå....
SiMa Skrevet 25. august 2014 #16 Skrevet 25. august 2014 (endret) Hmm, nå begynner jeg å lure på om vi har litt lite kaker her. Vi er 70 gjester. Bryllupskaken er ganske mektig og består av 6 stk 22 cm kaker. I tillegg har vi 2 pavolova og 70 store cupcakes. Er det altfor lite? Vi vil ikke at folk skal havne helt i matkoma før festen 2 pavlova er lite til 70 mennesker, særlig når det ikke er så mye annet å velge i. Store cupcakes tror jeg ikke er noen god idè, har prøvd det selv en gang, og de aller fleste syntes de ble for store, endte med at vi fant frem en kniv og delte dem. Det går fint an å ha et større utvalg/flere kaker uten at gjestene havner i "matkoma" før dansen, velg kaker som ikke er så mektige. Edit: 6 kaker på 22 cm som bryllupskake? Da regner dere mer enn 11 på hver av kakene, 8 er vel mer vanlig når kakene er på den størrelsen. Selvfølgelig helt greit, særlig når det er en mektig kake, men det gjør at jeg synes det er enda viktigere å ha noen flere kaker å velge mellom. Det er kjedelig med et magert kakebord så gjestene ikke tør å forsyne seg med det de egentlig vil av frykt for at det skal gå tomt. Eller at det faktisk blir ganske tomt. Da er det bedre med mye rester. Men selvfølgelig, du kjenner dine gjester, noen er veldig kakemomser, andre spiser så vidt en liten bit. Endret 25. august 2014 av SiMa 2
masekopp Skrevet 25. august 2014 #17 Skrevet 25. august 2014 Vi kommer bare til å ha bryllupskake, eplekake, sjokoladekake og ostekake. Muligens muffins i tillegg. Beregner et stykke til hver gjest ca av hver. Vi har tung middag og kakene kommer rett etterpå, så håper det holder. Tenker at for mye kaker + en del alkohol ikke blir så bra?
AnonymBruker Skrevet 25. august 2014 #18 Skrevet 25. august 2014 Skrantne kakebord er litt stusselig. Det er noe med at person nr 70 som skal forsyne seg kanskje også har lyst til å ha noe å velge i, ikke bare ta til takke med de restene som (kanskje) er igjen. Og husk alternativer for allergikere o.l!Anonymous poster hash: c907d...06c 3
HoppsyDaisy Skrevet 27. august 2014 #19 Skrevet 27. august 2014 Kakebordet er faktisk ganske viktig. Jeg var i et bryllup, hvor kakebordet bestod av bryllupskaken. Det var et utrolig kjedelig og skuffende kakebord.
AnonymBruker Skrevet 27. august 2014 #20 Skrevet 27. august 2014 Hmm, nå begynner jeg å lure på om vi har litt lite kaker her. Vi er 70 gjester. Bryllupskaken er ganske mektig og består av 6 stk 22 cm kaker. I tillegg har vi 2 pavolova og 70 store cupcakes. Er det altfor lite? Vi vil ikke at folk skal havne helt i matkoma før festen Noe så stusselig! Rett og slett usselt! Som andre har nevnt, hvor mye tror du det er igjen til siste gjest? Og "matkoma"?? Skal du rasjonere kakene i et bryllup og "bestemme" hvor mye folk skal spise? En skam i mine øyne. Håper aldri at jeg må gå i et slikt bryllup. Til 70 gjester ville jeg ikke beregnet mindre enn 15-20 kaker. Gjerne 2 stk av de mest populære. Restene kan fryses eller tas med på jobben, restefest, gi bort til gjester eller naboer.... Et bryllup der det går tomt for kaker er tragisk, og det vil gå gjetord om i lang tid etterpå.Anonymous poster hash: 6086b...e0d 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå