Gå til innhold

Alvorlig depresjon, bipolar lidelse type 2, unipolar depresjon...?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk diagnosen unipolar depresjon/lidelse for noen år siden, men jeg finner omtrent null info om denne diagnosen på nettet. Ser at den har en god del fellestrekk med bipolar lidelse type 2, er dette de samme lidelsene...?

Jeg går for tiden på Wellbutrin 300mg og Lamictal 75mg. Jeg aner ikke om disse medisinene gir noen som helst effekt overhodet. Jeg svinger i humøret konstant, energien er fullstendig bortevekk, jeg har hallveis kommet ut av en dyp depresjon som har vart i omtrent en uke nå, jeg er altfor impulsiv, isolerer meg selv sosialt, tenker negativt om ALT, føler alt og alle hater meg og ser ned på meg og snakker om meg, tør ikke lenger sove med lyset av etter at noen ringte på døren om natten og nå tror jeg noen har lyst å ta meg. Jeg har aldri tenkt slik før, så det skremmer meg litt. Jeg greier ikke holde fast på rutiner, jeg roter til dagene mine og bruker nesten alt av energi jeg har til å fungere normalt i jobb, selv om jeg noen ganger ikke er like effektiv som jeg skulle ønske jeg kunne være (null energi, blir svimmel og rar i hodet, øynene går trill rundt osv, jeg har prøvd å spise næringsrik og sunn mat på jobb og ting som liksom skal gi bedre energi men hjelper overhodet ikke). Jeg har brukt store summer av sparepengene mine på dritt, spesielt sunn mat som bare har myglet i kjøleskapet. Dette med å legge om livsstilen og bli slank er et stort tema for meg, men det går jo til helvete hver eneste gang. På grunn av dette er jeg også redd for nye medisiner med tanke på vektøkning. Mister matlysten den ene timen, har ekstrem matlyst den andre timen..... Får lett hekta på ting, jeg har i et par måneder hatt en stor interesse for noe som jeg da har praktisert hver enste dag og brukt masse penger på - plutselig dabber interessen av og gleden over tingene blir ikke like stor. Vil ikke nevne hva i fare for å bli gjenkjent. Samme gjelder mat, jeg kan spise en type mat i flere dager, men dette er som oftest kjappe, enkle ting, og det er som oftest usunt. Når jeg har gode perioder har jeg et stabilt og sunt kosthold, men det hjelper aldri på den forbaska energien og stemningsleiet er ustabilt som bare pokker uansett.

Jeg har en viss anelse om hva som utløste depresjonen nå sist uke og hva som holder den gående, men jeg greier likevel ikke sette fingeren på det. Før der igjen var jeg inne i en god periode, MEN igjen før DER, så var jeg inne i en dyp depresjon i flere uker. Det har skjedd mye i livet mitt som har påvirket meg drastisk og som har hallveis ødelagt psyken min. Jeg er desperat etter sosial kontakt, samtidig som jeg overhodet ikke ønsker kontakt med mennesker, bare vil bure meg inne.....

Noen som kjenner seg igjen? Hvilken behandling får du og hvilke medisiner bruker du? Jeg skal til psykolog for første gang på flere måneder i dag og det kommer til å bli ufattelig mye på en gang, og jeg vil foreslå å kutte ut Lamictalen fortest mulig. Den hjelper meg ikke i det hele tatt, er dyr (jeg har 25mg pakke så blir 3 tabletter for dag, jeg har et stramt budsjett pga den forbaska impulsiviteten min) og smaker forferdelig..... :P Jeg har tidligere bare sluttet på den uten å trappe ned på egenhånd og jeg merker ingen forskjell. Aner ikke hvorfor jeg fortsatt svelger den, jeg begynte på den igjen for noen uker siden mens jeg var ufattelig deprimert, jeg begynte brått og merket ingen forskjell.. Har også vært veldig deprimert, kuttet den ut brått og ikke merket noen forskjell... Så da forstår jeg ikke vitsen med å ta den enda. Wellbutrinen tror jeg har effekt, på den måten at den holder meg glad lengre når jeg har en god periode. Aner faktisk ikke.

Jeg har prøvd Orfiril, fungerte ikke, men samtidig husker jeg lite av den også. Abilify ga meg fæle bivirkninger. Det er egentlig de andre stemningsstabiliserende medisinene jeg har prøvd, kan hende jeg har prøvd flere men husker ikke helt. Har prøvd Cipralex, Fontex osv og skal ALDRI bruke SSRI medikamenter igjen, fæle fæle greier. Cipralex ødela meg på sikt også... Vet ikke hva som er igjen jeg da. :(

Anonymous poster hash: dbd90...8bd
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selv bruker jeg Fontex og Orfiril og det har fungert for meg.

Lamictal nyttet ikke, smakte vondt og effekten for meg var ikke der.

Men med Orfiril er det viktig å bruke TrioBe i tillegg B-vitaminer, da Orfiril tapper kroppen for b-vitaminer og da kan det igjen gjøre en dårligere.

Jeg fant frem til mine medisiner i samarbeid med psykiater, han satte opp alternativene for meg og vi hadde en diskusjon rundt de.

Jeg godtar ikke medisiner uten at jeg har fått informasjon rundt det og kan ta en gjennomtenkt valg.

For meg var det ikke aktuelt med noe som vanligvis økte vekten, fordi jeg var overvektig og jobbet med å gå ned i vekt.

Men det viktigste du gjør er å ikke slutte brått med noen medisiner, si heller ifra til legen at dette fungerer ikke, nå må jeg slutte på dette og du får vite hvordan du skal trappe ned.

Sålenge du ikke har tvangsmedisinerinsgvedtak så bestemmer du selv hvilke medisiner som skal inn i din kropp.

Men det var endel prøving og feiling, alle medisiner hjelper ikke for alle. En som er super for en person, kan gi ubehagelige bivirkninger for andre.

Forskjellen på bipolar 2 og unipolar er vel at unipolar har stort sett en svingnigskurve mellom normalen og depresjoner. Bipolar to svinger mellom hypomani, normalen og depresjoner.(hypomani er en mildere mani uten psykoser blant annet)

Skrevet

Hei!

Jeg kjenner meg veldig igjen. Beundringsverdig at du klarer å jobbe! Jeg endte opp med psykotiske symptomer i tillegg til alvorlig depresjon, så jeg går på Seroquel 150 mg i tillegg til Cipralex 20mg. Seroquel reddet livet mitt, mens effekten av Cipralex er jeg veldig usikker på.

Kjenner meg spesielt godt igjen på ønsket om sosial kontakt samtidig som man er livredd mennesker. Jeg går til psykolog 2 ganger i uken, og nå skal jeg kanskje begynne med gruppeterapi slik at jeg får konktakt med mennesker som vet åssen det er å være syk sånn her :)

Husk at depresjon ikke alltid har en spesifikk årsak, så anbefaler å ikke bruke for mye energi på å dvele/gruble rundt dette.

Anonymous poster hash: 6d497...3ad

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...