Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Lurte bare litt kjapt hva vi kan forvente oss i boliglån.

Vi er et ungt kjærestepar, 22 år begge to.

EK 600 000

Inntekt; Mann; 380 000 i året

Kvinne; Jobbsøkende

Vi Har sett for oss Serielån hvor vi mest sannsynlig binder renten 10 år.

På forhånd tusen takk:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Send likelydende mail til et par banker.

Anonymous poster hash: cd2ac...3c6
Skrevet (endret)

Send likelydende mail til et par banker.

Skal jeg gjøre! Hvordan høres 1.800.000 ut? Er det helt usannsynlig med så lite inntekt, eller vil høy EK ha mye å si?

Vi driver å sikler på boliger til rundt 2.1 til 2.3...

Endret av roxz
Skrevet

Skal jeg gjøre! Hvordan høres 1.800.000 ut? Er det helt usannsynlig med så lite inntekt, eller vil høy EK ha mye å si?

Igjen. Dette vet banken.

Skrevet

Igjen. Dette vet banken.

Hehe, så sant så sant :)

Noen der ute som har tatt boliglån i 2014 som kunne fortalt meg hva de fikk i forhold til EK og inntekt?

Skrevet

Som personen over sier er det lureste å spørre banken - dette er den typen spørsmål de svarer på hele dagen lang.

Det finnes gjerne kalkulatorer på bankers hjemmesider som sier hvor mye de månedlige utgiftene kommer til å bli. Sett opp et budsjett og se om dette er noe dere tror dere kan takle (hvor mye leier dere for nå?)

Men hvor mye banken faktisk vil gi må dere nok i banken for å få vite.

Skrevet

Har dere råd til 10.000 kr i måneden i boligkostnader?

Anonymous poster hash: cd2f7...052

Skrevet

Som personen over sier er det lureste å spørre banken - dette er den typen spørsmål de svarer på hele dagen lang.

Det finnes gjerne kalkulatorer på bankers hjemmesider som sier hvor mye de månedlige utgiftene kommer til å bli. Sett opp et budsjett og se om dette er noe dere tror dere kan takle (hvor mye leier dere for nå?)

Men hvor mye banken faktisk vil gi må dere nok i banken for å få vite.

Ja har prøvd meg litt på kalkulatoren, og for meg virker det som vi ikke skulle hatt noe problem med å betale ned 1.8 i lån, men det er jo nesten 4 gr inntekt per idag så alikevel kanskje vanskelig å få :/

Per idag har begge bodd hjemme til nå så har ingen husleie.

Skrevet

Hei,

Dette varierer fra bank til bank og fra kunde til kunde. Har sett to kunder med nesten likt utgangspunkt få to ulike svar i samme bank. Måten dere prioriterer på, inntrykk dere har gjort på kundebehandleren under evt samtale og hvor forberedt dere er med budsjetter etc kan spille inn.

Jeg har god erfaring med å prate med banken direkte, og har nå en kundebehandler som strekker seg langt for å gi meg det jeg ønsker (jeg vet jeg har fått mer i lån enn andre i samme situasjon, fordi jeg har et godt kundeforhold å vise til, og h*n kjenner meg etterhvert ganske godt.).

Sett dere ned og lag et realistisk budsjett, ikke bare på hva dere kan klare, men hvordan ønsker dere å leve økonomisk fremover. Hva er dine utsikter til jobb? Hva er hans muligheter for lønnsøkning? Jeg fikk ca 4x inntekt i lån første gang jeg kjøpte (alene - før finanskrisa), og nå i våres kjøpte jeg ny bolig og kunne låne ca 4x inntekt (inkl. fellesgjeld - fremdeles alene).

Anonymous poster hash: 5591b...97c
Skrevet

Dere kan få ca 1 150 000 kr i lån og kjøpe noe til 1 750 000 kr med deres EK.

Skaff deg en jobb først og så søk om boliglånet. Da blir lånebeløpet mye høyere.

Anonymous poster hash: 4d10c...fab
  • Liker 2
Gjest Blondie65
Skrevet

Å binde renten i ti år får dere vel neppe tilbud om i dagens marked. Vet ikke om jeg vil anbefale det en gang.

Jeg forstår heller ikke hvorfor dere ikke kan vente med boligkjøpet til begge har inntekt - hvis begge da har ca samme inntekt vil dere uten problemer kunne mer enn det dere ser etter i dag. Uten to inntekter og uten at jeg aner hvor lett det er å få jobb er det vanskelig å svare på om dere kan få låne det dere trenger (ca 1.500.000). Burde gå an, dersom dere ikke har studielån eller forbrukslån.

Skrevet

Uten å gi forholdsråd så skal dere vite at det er endel omkostninger ved å kjøpe og selge.

Om ingen av dere har bodd hjemmefra og heller ikke bodd sammen med noen/hverandre kan overgangen være stor. Jeg viille vurdert å leie 6mnd for å teste det ut + at du kanskje får lønn på den tiden. Det vil utvide hvilke muligheter dere har for lån og hvilken bolig dere kan kjøpe.

• Liker 2
Gjest FuturePrimitive
Skrevet

Antakelig vil dere få lån på rundt 1,5.

Bankene hiver fortsatt ut penger til folk, og dere er langt unna rød sone, selv med 1,5. Og da har jeg regnet NULL inntekt på din kone. I oslo så driver bankene med 5x inntekt praksis.

Gjest FuturePrimitive
Skrevet (endret)

Å binde renten i ti år får dere vel neppe tilbud om i dagens marked. Vet ikke om jeg vil anbefale det en gang.

Jeg forstår heller ikke hvorfor dere ikke kan vente med boligkjøpet til begge har inntekt - hvis begge da har ca samme inntekt vil dere uten problemer kunne mer enn det dere ser etter i dag. Uten to inntekter og uten at jeg aner hvor lett det er å få jobb er det vanskelig å svare på om dere kan få låne det dere trenger (ca 1.500.000). Burde gå an, dersom dere ikke har studielån eller forbrukslån.

Lønner seg jo å kjøpe uansett da? Å leie koster 10.000, å eie koster 10.000. Da lønner det seg jo å eie. Så lenge EN har jobb, og den andre ikke har noen spesiell grunn til å ikke få seg en jobb..så klarer man seg jo uansett. Man må jo bo et sted.

Endret av FuturePrimitive
Gjest Blondie65
Skrevet

Ja, det lønner seg å kjøpe. Men hvis hun er en mnd unna å få jobb ville jeg heller venter.

Skrevet

Lønner seg jo å kjøpe uansett da? Å leie koster 10.000, å eie koster 10.000. Da lønner det seg jo å eie. Så lenge EN har jobb, og den andre ikke har noen spesiell grunn til å ikke få seg en jobb..så klarer man seg jo uansett. Man må jo bo et sted.

Men med begge i jobb kan man få mer i lån og større fleksibilitet til å kjøpe en lønnsom bolig.

Skrevet

Kanskje ikke poenget med innlegget, men:

Det er ganske sært å gå for serielån. De aller fleste velger annuitetslån, og betaler heller raskere ned om de har mulighet til det.

Med fast rente har du forutsigbarhet for utgiftene. Men du mister fleksibiliteten i å velge nedbetalingstempo selv. Og risikoen for å tape i forhold til flytende rente er stor.(Banken anslår rentebane og legger inn en ekstra sikkerhetsmargin. Men alt avhenger av tilbudet du får.)

Tviler på om dere får så mye lån som dere ønsker så lenge dere bare har en inntekt. Ekstra EK er bra å ha fordi dere kan kjøpe en dyrere bolig, men det er betalingsevnen banken ser på når de vurderer låneramme.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...