Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg kjøpte en pc hos Netonnet for 1.5 år siden. Den er nå helt ubrukelig, mye feil med den. Sendte en mail til dem om at jeg ville ha det reparert. Fikk til svar at 'garantien' er gått og ut og at de ikke kan hjelpe meg. Jeg trodde at man hadde garanti min 2 år, og mer om produktet burde vare lengre:O? Her mener hun at garantien på selve produktet var ett år...

Helt sjokkert jeg, jeg har aldri klaget på noe før så usikker på hvordan jeg burde gå frem... Trodde Netonnet var norsk og fulgte norsk lovgivning?

Noen råd anyone?

Anonymous poster hash: f8941...661
Skrevet

Ta kontakt med forbrukererådet hvis du er usikker på slike ting:)

Skrevet

Du har fem års reklamasjonsrett på PC, som er kjøpt private.

Flere PC-produsenter krangler på dette. Valgte derfor for noen år siden å gå over til Mac, da Apple følger norsk forbrukerkjøpslovgivning uten å mukke.

Fikk selv fikset en 4.5 år gammel iMac gratis, uten problemer.

Hjelper deg jo ikke denne gangen, men noe å tenke på fremover?

Anonymous poster hash: cf4d9...a38
Skrevet

Reklamasjonsrett heter det, har ingenting med garanti å gjøre.

Så godt mulig at garantien har gått ut, men du har uansett reklamasjonsrett på feil som ikke skyldes normal slitasje (burde ikke forekomme på pc ila 5 år) eller feil bruk (støt, vann, fukt osv).

Jeg fikk nettopp byttet vifte på en 4 år gammel laptop på reklamasjon, uten kostnad.

Det er forventet at delene skal holde i minst 5 år. Ihht til norsk lov. Ihht til produsentene av pc er det nok ikke slik, de vil gjerne at du kjøper deg ny mye tidligere. Derfor ryker så mangt etter en stund. Men da er det bare å bruke reklamasjonsretten.

• Liker 1
Skrevet

Du har fem års reklamasjonsrett på PC, som er kjøpt private.

Flere PC-produsenter krangler på dette. Valgte derfor for noen år siden å gå over til Mac, da Apple følger norsk forbrukerkjøpslovgivning uten å mukke.

Fikk selv fikset en 4.5 år gammel iMac gratis, uten problemer.

Hjelper deg jo ikke denne gangen, men noe å tenke på fremover?

Nå er det stikk motsatt, hvis vi skal tro på det som står i media. Apple er den desidert verste produsenten når det kommer til reklamasjon og hvilke frister som gjelder (de følger sjelden de norske på 2 eller 5 år).

Men si at du reklamerer på produktet, du bryr deg ingenting om garanti. Det er mange kundebehandlere som ikke kan forskjellen her. Blir de kranglete så hint til forbrukerkjøpsloven paragraf 27 andre del. PC går i kategorien vare vesentlig lengre, og har reklamasjonstid på 5 år.

Skrevet

Nå er det stikk motsatt, hvis vi skal tro på det som står i media. Apple er den desidert verste produsenten når det kommer til reklamasjon og hvilke frister som gjelder (de følger sjelden de norske på 2 eller 5 år).

Her må jeg nesten be om link.

Har hatt Apple-produkter i ti år, og har aldri hatt problemer med reklamsjonssaker. Kan heller ikke huske å ha sett at Apple er fremstilt som en kjøpslovversting i media?

Jobber selv hos en forhandler hos en av verdens største saus... eh jeg mener PC-produsenter, og kan med hånden på hjertet si at det er himmelvid kvalitetssforskjell på kundeservicen til Apple og min indirekte arbeidsgiver.

Skrevet

Her må jeg nesten be om link.

Har hatt Apple-produkter i ti år, og har aldri hatt problemer med reklamsjonssaker. Kan heller ikke huske å ha sett at Apple er fremstilt som en kjøpslovversting i media?

Jobber selv hos en forhandler hos en av verdens største saus... eh jeg mener PC-produsenter, og kan med hånden på hjertet si at det er himmelvid kvalitetssforskjell på kundeservicen til Apple og min indirekte arbeidsgiver.

Litt gammel, kan hende de har bedret seg: http://www.itavisen.no/nyheter/apple-verst-p%C3%A5-nesten-alt-6678

Denne er jo fin for TS også, der står det svart på hvitt hvilke krav vi forbrukere har.

Og så har man denne tillitsvekkende saken, som tydeligvis ikke er en engangshendelse: http://www.dinside.no/905095/apple-tvinger-nordmenn-til-stillhet

Kan jeg be om link til at Apple følger lovene uten å mukke.

Skrevet

Jeg har ikke lest alle innleggene under, så mulig jeg repeterer noe. Hva slags pc er det? Laptop, stasjonær? Det kan ha noe å si på hvorfor de ikke vil ta den inn.

Når det kommer til garanti så er det forskjellig fra bedrift til bedrift, noen har 1 år andre 2-3 år. Man har også noe som heter reklamasjonsrett. Denne retten kan du bruke opp mot 5 år. Dette gjelder skade via evt defekte deler/ produksjonsfeil som forkorter levetiden. Det må med andre ord ikke være du eller dine som har påført skadene at den nå er ubrukelig.

Uansett hadde jeg vært deg ville jeg sagt til netonnet at du kommer til å levere den under reklamasjonsretten. De MÅ ta den inn å sjekke den. De har ikke lov å nekte deg det.

MEN den som solgte deg pc'n ( i dette tilfelle netonnet) har lov til å velge hva de vil gjøre med den "defekte" pc'n (dersom det er produsentens feil) enten reparere den eller gi deg ny. De har enten 2 eller 3 sjanser til å reparere den før du kan kreve ny eller pengene tilbake. (Jeg TROR det er 2 sjanser på en og samme feil, før du kan kreve ny eller pengene tilbake, og 3 sjanser dersom det er forskjellig feil). Men husk, reklamasjonsretten gjelder KUN dersom det ikke er din feil at pc'n er ubrukelig.

Skrevet

Jeg har ikke lest alle innleggene under, så mulig jeg repeterer noe. Hva slags pc er det? Laptop, stasjonær? Det kan ha noe å si på hvorfor de ikke vil ta den inn.

Når det kommer til garanti så er det forskjellig fra bedrift til bedrift, noen har 1 år andre 2-3 år. Man har også noe som heter reklamasjonsrett. Denne retten kan du bruke opp mot 5 år. Dette gjelder skade via evt defekte deler/ produksjonsfeil som forkorter levetiden. Det må med andre ord ikke være du eller dine som har påført skadene at den nå er ubrukelig.

Uansett hadde jeg vært deg ville jeg sagt til netonnet at du kommer til å levere den under reklamasjonsretten. De MÅ ta den inn å sjekke den. De har ikke lov å nekte deg det.

MEN den som solgte deg pc'n ( i dette tilfelle netonnet) har lov til å velge hva de vil gjøre med den "defekte" pc'n (dersom det er produsentens feil) enten reparere den eller gi deg ny. De har enten 2 eller 3 sjanser til å reparere den før du kan kreve ny eller pengene tilbake. (Jeg TROR det er 2 sjanser på en og samme feil, før du kan kreve ny eller pengene tilbake, og 3 sjanser dersom det er forskjellig feil). Men husk, reklamasjonsretten gjelder KUN dersom det ikke er din feil at pc'n er ubrukelig.

Tar utgangspunktet i denne , for den var relativt rett : NetonNet har 3 sjangser på å reparere før du kan kreve å heve kjøpet. Det gjelder uansett om det er samme feilen eller ulike feil.

Garanti og reklamasjon har samme virkeområde,men er ellers to vidt forskjellige ting.

Reklamasjon er regulert igjennom forbrukerkjøpsloven og gjelder derfor alle produkter solgt i Norge mot forbrukere. Garanti kan dekke mer enn det loven sier og gjelde over lengre tid enn reklamasjon. Det er fordi det er den enkelte leverandøren som bestemmer hva en garanti skal innholde.

For produktet du snakker om, er reklamasjonstiden 5 år.

Trikset er at du i kommunikasjon mot leverandøren MÅ si at det gjelder reklamasjon. og at du reklamerer på produktet. Derifra kan ikke NetonNet nekte behandling. Mange leverandører bruker trikset med å hevde at garantien har gått ut for å lure deg til tro at du ikke har rettigheter, siden mange forbrukere ikke vet forskjellen på garanti og reklamasjon.

Skrevet

Garanti og reklamasjon er to forskjellige ting. Det er fem års reklamasjonsrett på tekniske produkter i Norge. Forbrukjerkjøpsloven er ufravikelig oglaget for å beskytte forbrukeren, og det betyr at bedrifter ikke selv kan bestemme om de vil gi kortere reklamasjonstid. Så her har du rett til å få PCen enten reparert eller erstattet!

Anonymous poster hash: ad795...5f5
Skrevet

http://lovdata.no/dokument/NL/lov/2002-06-21-34/KAPITTEL_6

Les litt i denne loven. Særlig fra par. 27 til 30.

Selger kan foreta 2 rettinger, eller omlevering. Dersom omlevering ikke har funnet sted innen 2 forsøk har du krav på heving etter par. 30 dersom vare ikke fungerer etter 2 forsøk på å avhelpe mangelen.

Men som med alt annet, det er veldig enkelt å avvise noen på telefon. Du kan heller ikke dokumentere at du har prøvd å reklamere, og ikke hva som ahar blitt snakket om.

Generelt, en pc er ment å skulle vare vesentlig mer enn 2 år, og har derfor 2 års garanti og 5 års reklamasjonsfrist.

REKLAMASJON = ALLTID SKRIFTLIG.

Anonymous poster hash: 92d38...08e

Skrevet

Tusen takk for mange gode svar! Da gjorde jeg feil ved å ikke bruke ordet 'reklamere' @altså.. Skal sende ny mail hvor jeg står på krava. Det er nettbrett med tastatur. Skal oppdatere dere:)

Skrevet

Når du sender mailen kan du gjerne vise til paragrafen i forbrukerkjøpsloven også. Bare lim inn de relevante avsnittene om reklamasjon og tid, retting, omlevering og alt det, og så en link til lovdata!

Anonymous poster hash: ad795...5f5
Skrevet

Hei!

Jeg kjøpte en pc hos Netonnet for 1.5 år siden. Den er nå helt ubrukelig, mye feil med den. Sendte en mail til dem om at jeg ville ha det reparert. Fikk til svar at 'garantien' er gått og ut og at de ikke kan hjelpe meg. Jeg trodde at man hadde garanti min 2 år, og mer om produktet burde vare lengre:O? Her mener hun at garantien på selve produktet var ett år...

Helt sjokkert jeg, jeg har aldri klaget på noe før så usikker på hvordan jeg burde gå frem... Trodde Netonnet var norsk og fulgte norsk lovgivning?

Noen råd anyone?

Hva mener du med "mye feil". Er det slik at lader stopper å fungere? Batteriet er dødt? Laderen er ødelagt og slike ting? Eller er det brukeropplevelsen som er problemet?

Hvis sistnevnte er det en stor sannsynlighet for at problemet er relatert til deg. Alt for mange legger inn ubevisst og bevisst masse søppel på pcen. Da blir alt mye treigere, maskinen mye mindre responsiv, ustabil, ting begynner å henge seg osv. Løsningen da er å ta en full reinstallering og samtidig formatere hele disken.

Garanti er noe produsent og/eller selger gir deg. Denne er ikke nevnt i forbrukerkjøpsloven og er ingen rettighet annet enn det du har fått løfte om da du kjøpte varen. Reklamasjonsretten derimot er noe helt annet. Denne er 5 år på maskiner solgt av et firma i Norge (kjøper du den i utlandet gjelder dette ikke). Dette skal dekke alle feil som ikke er forårsaket av deg eller andre, samt som ikke ansees som vanlig slitasje.

Skrevet

Hva mener du med "mye feil". Er det slik at lader stopper å fungere? Batteriet er dødt? Laderen er ødelagt og slike ting? Eller er det brukeropplevelsen som er problemet?

Hvis sistnevnte er det en stor sannsynlighet for at problemet er relatert til deg. Alt for mange legger inn ubevisst og bevisst masse søppel på pcen. Da blir alt mye treigere, maskinen mye mindre responsiv, ustabil, ting begynner å henge seg osv. Løsningen da er å ta en full reinstallering og samtidig formatere hele disken.

Garanti er noe produsent og/eller selger gir deg. Denne er ikke nevnt i forbrukerkjøpsloven og er ingen rettighet annet enn det du har fått løfte om da du kjøpte varen. Reklamasjonsretten derimot er noe helt annet. Denne er 5 år på maskiner solgt av et firma i Norge (kjøper du den i utlandet gjelder dette ikke). Dette skal dekke alle feil som ikke er forårsaket av deg eller andre, samt som ikke ansees som vanlig slitasje.

Dataen fryser hele tiden, bruker 10 min på å slå seg av og på, sliter med det meste. Jeg har ikke lastet mye søppel innpå den. Kun brukt til surfing og tekstredigering. Den er ubrukelig fordi den 'klikker' så ofte og er så ekstremt treg. Har hatt flere nettbrett og dataer og vet at de kan bli trege av uvettig bruk osv, men det er ikke tilfelle her.

Skrevet (endret)

Dataen fryser hele tiden, bruker 10 min på å slå seg av og på, sliter med det meste. Jeg har ikke lastet mye søppel innpå den. Kun brukt til surfing og tekstredigering. Den er ubrukelig fordi den 'klikker' så ofte og er så ekstremt treg. Har hatt flere nettbrett og dataer og vet at de kan bli trege av uvettig bruk osv, men det er ikke tilfelle her.

Det er derfor jeg skrev "ubevisst". Surfing som jeg har markert over er hovedårsaken til at maskinen fylles med svineri. Det er nok å gå inn på en side og vips har du skaffet deg en tracking bot som hele tiden gir informasjon om dine surfevaner til et trackingfirma eksempelvis. En er greit, problemet er når maskinen din plutselig har noen hundre- ja kanskje tusenvis av slike av ymse natur på maskinen.

Jeg vil anbefale deg å kjøre følgende programvare (gratis og de mest annerkjente for å fjerne og detektere svineri på en datamaskin) - veldig viktig å laste ned og legge inn gratisutgavene (ikke de betalte)

https://www.malwarebytes.org/antimalware/

http://fileforum.betanews.com/detail/Spybot-Search-Destroy/1043809773/1

https://www.piriform.com/CCLEANER

Jeg kan garantere deg at du vil finne en god del på den listen. Inne i malwarebytes programmet samt Spybot search and destroy kan du også se hvor mye dritt du har i oppstarten av maskinen (jo flere programmer og funksjoner som lastes inn hver gang - jo treigere blir maskinen). En god indikator er om du har masse "smarte" snarveier og hjelpelinjer i verktøylinjene nede til høyre ved klokka - eller i nettleseren din. Dette er masse dritt som gjør maskinen din mye treigere.

Kjør også en full disk defragmentering av harddisken din. Jo lengre en pc brukes (antar dette er en vanlig harddisk og ikke SSD - du nevner nettbrett, de har ikke tradisjonell harddisk og har ikke de samme problemene da de har SSD, sammenligningen der blir derfor feil. Du kan ha masse dritt på dem også men ikke merke det like godt), jo mer fragmentert blir informasjonen og jo treigere går det å eksempelvis starte programmer. Dette er en funksjon som ligger i verktøyene dine på windows.

Utifra hva du her skriver virker det åpenlyst som at problemet er relatert til virus, malware, spyware osv. Altså ingenting som har med maskinen i seg selv å gjøre. Symptomer som du nevner oppstår sjeldent grunnet hardwarefeil

Endret av Guybrush

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...