Gå til innhold

Hvordan gi beskjed om at man ikke kommer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi var invitert i selskap, på en dato vi dessverre ikke kunne komme.

Under "s.u" var hennes nummer oppført.

Samme dag vi mottok invitasjonen møtte jeg mannen hennes når jeg luftet hunden. Da sa jeg til ham at vi dessverre ikke kunne komme. Deretter la jeg bort invitasjonen, og ringte ikke/sendte ikke SMS til henne - for jeg hadde jo snakket med ham.

Nå er det en uke til festen. Hun ringer meg, og sier at hun syns det er dårlig gjort å ikke ha gitt beskjed om vi kommer eller ikke. Jeg gir beskjed om at jeg sa det til mannen hennes og når. Han har ikke kommunisert dette videre til henne. Hun soer til meg at normal etikette er å alltid svare på den måten det er oppgitt i invitasjonen (altså at jeg skulle gitt beskjed på hennes mobilnummer), og hun er skuffet over meg.

Jeg føler ikke at jeg har gjort noe galt. Jeg ga jo mannen hennes beskjed, og at han ikke kommuniserer dette videre er vel ikke min feil?

Hvem har rett?

Anonymous poster hash: 1bf0a...672

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Begge har jo rett på en måte. Det skulle jo holde å formidle beskjeden personlig, og det er dumt at mannen ikke sa det videre. Allikevel skjønner jeg poenget hennes. Men ja.. Du har jo faktisk sagt ifra da.

• Liker 1
Skrevet

Du burde ringt henne og gitt beskjed.

Mannen henne høres ut som mannen min- glemmer alt og videreformidler ingenting til meg. Er derfor nødt til å kikke gjennom mobilen hans med jevne mellomrom for å få med meg hva som er avtalt/endret på.

• Liker 3
Gjest Sprettballen
Skrevet

Jeg ville sendt en bekreftelse/påminnelse på sms fordi jeg vet at det er lett å glemme en muntlig beskjed i farten, men jeg synes ikke du har gjort noe galt.

• Liker 2
Skrevet

Hvis jeg hadde gitt beskjed til mannen hadde jeg ansett det som et svar på invitasjonen. Jeg hadde neppe sendt sms i tillegg, med mindre jeg visste at mannen var ekstremt distré eller var senil e.l.

Anonymous poster hash: 8a70d...476

• Liker 10
Skrevet

Om man skal være sikker på at beskjeden blir registrert, bør man svare som angitt i invitasjonen.

Ut over det er det forståelig at du trodde beskjeden hadde blitt videreformidlet, akkurat som det er forståelig at venninnen din som kanskje i lengre tid har ventet på tilbakemelding, er skuffet.

• Liker 3
Gjest Violetta
Skrevet

Jeg ville nok tenkt som ts, at mannen ga beskjeden videre. Man må da kunne ta utgangspunkt i at de snakker sammen.

• Liker 1
Skrevet

hadde gitt beskjed på sms som det sto på kortet. Ikke alltid mannen tar beskjedene videre som han får i forbifarten.

• Liker 2
Skrevet

Av egen erfaring med et mannfolk som glemmer så mangt, hadde jeg også sendt en bekreftende sms. En sms er jo ikke vanskelig eller tidkrevende å sende ;)

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde gått uti fra at det holdt å snakke med mannen, så sant jeg ikke visste at han var veldig glemsk av seg.

Hvis jeg hadde sendt ut en invitasjon med s.u og mitt mobilnummer, hadde jeg før jeg sa at jeg var skuffet over folk, spurt partneren min om hun ikke hadde hørt noe fra noen av de som ikke hadde svart. Hvis hun hadde glemt å videreformidle det samme dag, hadde hun nok kommet på det da jeg spurte.

Og hadde jeg fått beskjed av min venninne at hun hadde sagt i fra til min partner, da jeg purret på henne, hadde jeg aldri sagt at jeg var skuffet over henne fordi hun ikke ringte meg personlig, men kun sa i fra til min partner.

Skrevet (endret)

Det høflige er å svare i den form en mottok invitasjonen. Kom den pr brev, svarer en pr brev. Når hun i invitasjonen oppgir alternativ svarmulighet, er det helt greit å svare på den måten hun ønsker.

Du har pratet med hennes bedre halvdel, og beklaget at dere ikke kan delta. Spørsmålet er om han oppfattet dette som en beskjed eller en beklagelse. At et par ikke kan kommunisere sammen er ikke ditt problem. Likevel burde du nok sms-et henne, slik at hun kunne få samlet alle svar på en plass, fordi dette gir bedre oversikt. Selv om det hun driver med er på grensen til ansvarsfraskrivelse på vegne av gubben. Det er så mye lettere å fordele skylda utenfor stueveggen.

Å svare formelt er både lov og høflig, selv om en tidlig gir muntlig beskjed. Det fjerner enhver tvil, og letter planleggingen.

Endret av Kamikatze
Skrevet

Jeg synes ikke hun har noen rett til å være sur på deg, hun burde heller bli irritert på mannen som ikke klarte å viderebringe beskjeden.

Likevel hadde det vært lurt av deg å gi beskjed via s.u.-informasjonen i tillegg til den muntlige beskjeden, bare for å være på den sikre siden. Jeg pleier å være litt nøye på det, ettersom de som arrangerer festen fort kan gå i surr om de får svar via mange forskjellige kanaler.

Så, du gjorde ikke direkte noe galt, hun burde ikke være sur på deg, men du gjorde ikke alt helt riktig heller :P

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det høflige er å svare i den form en mottok invitasjonen. Kom den pr brev, svarer en pr brev. Når hun i invitasjonen oppgir alternativ svarmulighet, er det helt greit å svare på den måten hun ønsker.

Er det seriøst noen som følger denne regelen? (Er det egentlig en regel i utgangspunktet?) De fleste større invitasjoner kommer jo per brev, for eksempel invitasjoner til bryllup, dåp og konfirmasjon. Skal alle de inviterte måtte styre med papir, konvolutt og frimerke bare for å svare om de kommer eller ikke? Blir da ganske upraktisk, både for de inviterte og arrangøren? :P

I alle slike invitasjoner jeg har fått har de ønsket svar via SMS/telefon/mail, i hvert fall. Takk og lov for det, mye lettere å svare raskt da :)

Endret av Tonje!
Skrevet

Er det seriøst noen som følger denne regelen? (Er det egentlig en regel i utgangspunktet?) De fleste større invitasjoner kommer jo per brev, for eksempel invitasjoner til bryllup, dåp og konfirmasjon. Skal alle de inviterte måtte styre med papir, konvolutt og frimerke bare for å svare om de kommer eller ikke? Blir da ganske upraktisk, både for de inviterte og arrangøren? :P

I alle slike invitasjoner jeg har fått har de ønsket svar via SMS/telefon/mail, i hvert fall. Takk og lov for det, mye lettere å svare raskt da :)

Hyggelig at du ble enig med deg selv til slutt, da. :fnise:

Skrevet

Hyggelig at du ble enig med deg selv til slutt, da. :fnise:

Oi, ser nå at jeg faktisk ikke hadde lagt merke til siste setningen du skrev i det jeg siterte deg på. Jeg må slutte å skumlese sånn ;)

Da er vi jo halvveis enige, men ikke helt. For jeg mener at selv når det ikke står spesifisert hvordan avsenderen ønsker svar, er det fremdeles ingen regel eller noen forventninger om at de inviterte skal svare per gammeldags brev.

Skrevet (endret)

Svar i samme form som en mottar en henvendelse er god gammeldags skikk og bruk. Det er jo derfor en spesifiserer alternative svarmuligheter i invitasjoner. Alternativer gavner både frimerkeløse og planleggerne som får hurtigere oversikt. Når en ikke oppgir alternative måter å svare på, er det fremdeles høflig å svare i den form en har blitt kontaktet. Om det vil fortsatt være sånn inn i fremtiden, må vi bare vente og se. Skikk og bruk må jo oppdateres etterhvert som skikk og bruk er i endring. :)

Endret av Kamikatze
Skrevet

Hvilken type invitasjon var dette?
Jeg synes det holdt at du ga beskjed til hennes mann. At han ikke klarer å videreformidle ting til henne er ikke ditt problem. Han kunne sagt "kan dere ikke sende en mld til ***** i tillegg?" dersom han var redd han skulle glemme å gi beskjed.

• Liker 3
Skrevet

Svar i samme form som en mottar en henvendelse er god gammeldags skikk og bruk. Det er jo derfor en spesifiserer alternative svarmuligheter i invitasjoner. Alternativer gavner både frimerkeløse og planleggerne som får hurtigere oversikt. Når en ikke oppgir alternative måter å svare på, er det fremdeles høflig å svare i den form en har blitt kontaktet. Om det vil fortsatt være sånn inn i fremtiden, må vi bare vente og se. :)

Nå vet jeg ikke hvor gammel du er, men jeg tror ikke at så mange i min generasjon (88-modell) kjenner til dette? Og nå som jeg har hørt det nevnt må jeg innrømme at jeg fremdeles ikke kommer til å følge regelen, da det for meg ikke har noe med folkeskikk å gjøre, og er en gammeldags regel som bare gjør ting mer komplisert uten grunn.

Men om du har vokst opp med at det skal være sånn forstår jeg at du har et annet syn på det enn meg.

Skrevet

Mulig slike regler kan virke som om de kompliserer ting, men hadde trådstarter fulgt den, kunne hun spart seg for en (ufortjent) skyllebøtte. Dette er også grunnen til at det finnes regler for skikk og bruk. Ikke for at en skal måtte pugge rigide regler, men at en skal unngå forviklinger og misforståelser.

Trolig vil de fleste invitasjoner i fremtiden hoppe ut av papiret, og sendes som e-post. Hvis jeg mottar en håndskreven invitasjon uten henvisning til noen elektronisk s.u., synes jeg det er litt stas å gjengjelde strevet avsenderen har hatt, ved å svare på papiret. Men, samtidig føler jeg at det nesten strider mot moderne skikk og bruk å ikke tilby elektronisk svaralternativ, selv om en selv har begått en papirinvitasjon.

Vi står nok foran et paradigmeskifte. :nigo:

Skrevet

Hun ringer meg, og sier at hun syns det er dårlig gjort å ikke ha gitt beskjed om vi kommer eller ikke.H

un soer til meg at normal etikette er å alltid svare på den måten det er oppgitt i invitasjonen og hun er skuffet over meg.

Du burde sendt svart sånn som det sto oppgitt at man svarer.. Men man skulle jo tro det var ok å si ifra til mannen også....

Uansett virker det helt håpløst av henne å si at hun er skuffet over deg osv......

Anonymous poster hash: 4446e...73b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...