Gå til innhold

Betalt husleie etter utflytting, kan jeg kreve å få pengene tilbake?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg flyttet ut av leiligheten 1.juli, men var så dum St jeg har helt glemt å fjerne fast trekk på husleie. Dermed har huseier mottatt to stk husleier for mye, en i juli og en nå i august.

Jeg ble skikkelig nervøs, kan jeg kreve å få disse pengene tilbake?? Vet hun kan virkelig sette seg på bakbeina og være grådig og ganske uærlig noen ganger. Og hun har helt sikkert merket pengene som kom inn på konto men har ikke orket å sagt noen ting til meg om det. Hadde sikkert et håp om at jeg ikke skulle merke noe til det.

Sendte henne en melding nettop om dette, siden hun ikke tok telefonen.

Men virkelig, kan det hende jeg har nå mistet 9000kr...??

Hilsen T.

Anonymous poster hash: 8640f...f09

Videoannonse
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet

Klart du skal - etter lover, regler og all folkeskikk - ha pengene tilbake.

Vær formell heretter: send et skriftlig krav med 14 dagers forfall pr e-post eller i vanlig post der du oppgir kontonummeret. Skriv at det må betales senest innen 10. September ellers kan det påløpe renter og omkostninger.

Skrevet

Okei det var nå godt å høre.

Håper virkelig hun er medgjørlig då jeg slipper å må sende krav til henne i posten.

Men, må man så må man jo...

Så det er vel ikke mer å gjøre enn å bare vente på at hun skal gi meg tilbakemelding.

Forundrer meg ikke om hun nekter meg pengene.

Hva skjer om hun nekter å betale tilbake?

Er det verdt å gå til retten for et så lavt beløp? 9000kr er jo kanskje ikke så mye sammenlignet med kostnadene ved en eventuell rettssak?

Hilsen T.

Anonymous poster hash: 8640f...f09

Skrevet

Jeg ville brukt de andre mulighetene først. Først be pent om pengene, så true, så høre om banken kan hjelpe deg.

Deretter får du vurdere om det er verdt det, kanskje kontakte noe jusshjelp for å få høre hvordan du stiller i en slik sak og hvilke ressurser som vil gå med. Ikke ta sorgene på forskudd.

Men vær på ballen nå, ikke la det gå (for) lang tid før du sender brev/tar kontakt med bank.

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Og jeg hadde sendt skriftlig krav nå uten å vente en dag lenger. Jo før du blir formell, jo fortere innser husvert at det er et seriøst krav. Og du kommer raskere til rettslig innkreving hvis du vil det.

Skrevet

Du må gjøre følgende:

1. Sende et skriftlig påkrav med betalingsinformasjon.

2. Sende en kombinert betalingsoppfordring og varsel etter tvangsfullbyrdelsesloven para 4-18 (se politi.no for standardskjema.

3. Vente 14 dager og så sende begjæring til namsmannen etter tvfbl 7-2 f og forliksklage (standardskjema på politi.no). Dette koster kr. 1591,-, men det må hun dekke hvis det er noe å ta utlegg i. Ikke glem forliksklagen!

4. Dersom hun protesterer må saken overføres til behandling i forliksrådet (forutsatt at du har med forliksklage). Dette koster 860,-. Dersom du har all dokumentasjon som husleiekontrakt, oppsigelse og korrespondanse dere mellom har hun en meget dårlig sak. De 860,- vil hun mest sannsynlig bli pålagt å dekke, men det er fri bevisføring og forliksrådet fastsetter sakskodtnader.

Mest sannsynlig får du pengene dine før det går så langt. I hvert fall etter 4-18 varselet. Hun må jo skjønne at du skal ha tilbake pengene får man tro.

Anonymous poster hash: b6c2b...16f

Skrevet

What he/she said ----^

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...