Gå til innhold

Man er da ikke født praktisk anlagt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hører om folk som sier at de ikke har anlegg for praktiske ting.. Det mener jeg er bullshit. Ingen er født med praktisk anlegg, det er noe man lærer seg. Det er ens egen feil hvis man ikke er praktisk. Man har ikke tatt seg tid, eller vært i et miljø hvor dette har vært en særlig viktig egenskap.

Jeg tror absolutt alle kunne blitt tømrere, elektrikere, rørleggere osv. Dette er jo grunnleggende ting som man kan lære seg.

Skjønner f.eks ikke hvorfor folk antar at jeg er praktisk fordi faren min var dyktig.. Han døde da jeg var liten, og jeg LÆRTE det aldri av han, og har dermed aldri hatt interesse for det. Folk tror likevel det "ligger i blodet"..

Anonymous poster hash: 93555...efa
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror det er en type intelligens, og den er ikke likt fordelt. Praktisk iq. Noen har det medfødt, andre ikke. Det er ganske stor forskjell, ser det på venner og bekjente og særlig meg selv, for jeg er lite praktisk anlagt.

F.eks om jeg skal gjøre en ikeaoppgave som noe så enkelt som å feste bilder i en ramme, så gjør jeg det feil selvom jeg har øvd meg flere ganger og jeg forstår det ikke selvom jeg har gjort halve riktig og må stoppe opp flere ganger og forstå det på nytt.

Jeg er derimot ganske kreativ. Ikke at det er noen nødvendig motsetning tror jeg da.

Her om dagen måtte jeg ha hjelp til å demontere en enkel juicemaskin. Så ja, jeg tror det er en type iq.

Anonymous poster hash: 2521c...fa8
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke helt enig med deg. Mye kommer selvsagt an på hva man lærer, men noen har likevel mye bedre evne enn andre til å se praktiske løsninger og gjennomføre dem i praksis.

Brødrene mine for eksempel: Begge har vært med faren vår like mye gjennom oppveksten, og han er en veldig praktisk anlagt mann. Likevel er yngstebroren min en slik mann som fikser det meste uten særlige anstrengelser, mens eldstebroren min har ti tommeltotter tross stor innsatsvilje.

Anonymous poster hash: 227a9...f08
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror definitivt det er medfødt. Man må fortsatt lære det, men den medfødte evnen innebærer at man har lett for å tilegne seg det og utøve det. Akkurat som andre har lett for realfag - de må fortsatt lære grunnprinsippene, men etter å ha lært disse har de veldig enkelt for å benytte den kunnskapen videre.

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen har mer praktisk sans enn andre. Noen egenskaper har en som kanskje ofte gjør det lettere å lære visse ting. Men samtidig så har nok de som fra tidlig alder har lært praktiske ting, lettere for å ta til seg nye praktiske kunnskaper senere i livet.

Betyr dog ikke at man automatisk skal gi opp, Øvelse gjør mester, og det stemmer jo ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du at alle er født like?

Klart vi preges noe av oppvekst og miljø, men grunnegenskapene er i stor grad medfødt. Noen har anlegg for abstrakt tenkning, andre er mer praktiske. Noen er svært kreative, andre kanskje mer strukturerte. Noen er begge deler.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Delvis enig, delvis uenig.

Uenig i at det er noe ALLE kan lære seg. Men jeg mener absolutt at du har et vesentlig poeng i at det å bli praktisk anlagt er noe mange kan lære seg. Det er lett å skylde på at man er "født sånn" hvis man er dårlig praktisk anlagt, når sannheten bare er at man aldri har øvd særlig mye på praktiske ting. Befolkningen blir jo bare mindre og mindre praktisk anlagt, og jeg tror overhodet ikke det skyldes at befolkningen "blir født sånn" - det er fordi vi har mindre behov for å være praktiske alle mann, og dermed ikke lærer oss det.

Vi preges MYE av oppvekst og miljø. Men tror altså ikke at _alle_ kan bli gode praktisk, det finnes alltid noen ekstreme på hver ende av skalaen som aldri kan lære seg det som er på den motsatte enden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange bruker nok det at de ikke er praktisk anlagt som en unnskyldning for å slippe å ta slike oppgaver, rett og slett fordi de ikke synes det er gøy. Du har nok rett i at alle kan få til grunnleggende praktiske ting om de bare lærer seg det.

Samtidig tror jeg nok at det er forskjeller på hvor raskt man lærer seg praktiske ting, og ikke minst hvor lett man på egenhånd klarer å forstå hvordan praktiske oppgaver kan løses. Så noe av det må da være medfødt, eller tillært i oppveksten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror mange kunne vært mer praktisk anlagt om de prøvde, øvde, og virkelig ville det.

Men jeg tror ikke alle har de samme evnene/det samme potensialet uansett hvor mye de prøver. Det er nok på samme måte som at noen er musikalske, noen tonedøve. Noen har godt språkøre, noen har ikke. Og det er nok i stor grad medfødt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noe VÅS!

Selvsagt er talent for slike ting, og det meste annet, medfødt.

Man kan kommer seg opp på et visst nivå uten talent i mye og mangt, men dette tullet med at "alle er i utgangspunktet like flinke" er grunnen til at det går så dårlig i den norske skolen hvor alle skal tvinges til å gjøre bortimot akkurat det samme til de er 16 år.

Anonymous poster hash: f6fd6...083
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Riskjeks

Det handler om både arv, miljø og egeninnsats (det siste avhenger selvsagt av de to første). Interesse og ferdigheter henger ofte sammen - men det er jo gjerne fordi man blir mer interessert når man oppdager at man mestrer noe. Så trener man mer og mer på det, og blir enda flinkere. Mens hvis man synes noe er vanskelig og kjedelig fra første stund, blir man gjerne ikke så interessert heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så, konkret, hva menes det med at folk er praktisk anlagt? Eksempler?

Anonymous poster hash: e31b6...a52
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel, som ungdom måtte jeg hjelpe en kamerat med å snekre en dør.. Nå er han tømrer, men jeg fremdeles bare kan snekre enkle ting..

Så nei, det er nok ikke alltid medfødt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hører om folk som sier at de ikke har anlegg for praktiske ting.. Det mener jeg er bullshit. Ingen er født med praktisk anlegg, det er noe man lærer seg.

Det der tror jeg ikke noe på.

Nei, ikke alle kan bli tømrer eller elektriker. Tror du det, så skyldes det mangel på innsikt i hvilke kvaliteter disse yrkene krever hos en person.

Noen prøver alt de kan å bli flinke til praktiske ting, men har simpelthen ikke håndlag, eller de mangler øye for praktiske løsninger. Mens andre ser dette helt naturlig, eller har et helt spesielt håndlag.

Man kan sparke fotball så mye man orker, hver dag, men ikke alle kan bli Ronaldo uansett. Fordi han har dette talentet medfødt.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, som ungdom måtte jeg hjelpe en kamerat med å snekre en dør.. Nå er han tømrer, men jeg fremdeles bare kan snekre enkle ting..

Så nei, det er nok ikke alltid medfødt..

Han tok utdannelsen og lærte seg tingene. Du har ikke gjort det samme. Derfor vet du ikke om du hadde blitt en langt dyktigere tømrer enn det han kan klare å bli...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han tok utdannelsen og lærte seg tingene. Du har ikke gjort det samme. Derfor vet du ikke om du hadde blitt en langt dyktigere tømrer enn det han kan klare å bli...

My point exactly!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er en type intelligens, og den er ikke likt fordelt. Praktisk iq. Noen har det medfødt, andre ikke. Det er ganske stor forskjell, ser det på venner og bekjente og særlig meg selv, for jeg er lite praktisk anlagt.

F.eks om jeg skal gjøre en ikeaoppgave som noe så enkelt som å feste bilder i en ramme, så gjør jeg det feil selvom jeg har øvd meg flere ganger og jeg forstår det ikke selvom jeg har gjort halve riktig og må stoppe opp flere ganger og forstå det på nytt.

Jeg er derimot ganske kreativ. Ikke at det er noen nødvendig motsetning tror jeg da.

Her om dagen måtte jeg ha hjelp til å demontere en enkel juicemaskin. Så ja, jeg tror det er en type iq.

Det du snakker om er spatial skills, evnen til å mentalt jobbe med romlige legemer. Hva er det egentlig vi gjør når vi gjør noe praktisk? Jo vi setter ting sammen, tar de fra hverandre, setter de sammen på nye måter, og kombinerer forskjellig elementer for å lage optimale strukturer/helheter. Til dette kreves et mentalt håndlag med disse elementene, å kunne rotere de rundt, skjønne hvordan den samme strukturen ser ut speilvendt, og den type ting. Dette er høyt korrelert med vanlig iq, og helt ærlig så tror jeg de aller fleste kunne blitt snekkere eller rørlegger hvis de virkelig gikk inn for det. Ikke nødvendigvis gode rørleggere eller snekkere er viktig å legge til.

Den andre komponenten er jo å være fysisk istand til å utføre de operasjonene man ser for seg skal gjøres. Og dette har ikke noe med mentaler evner å gjøre, det handler om fysisk styrke, fleksibilitet, nøyaktighet, og presisjon.

På samme måte som med andre mentale og fysiske evner har man også her et mulighetsrom som man beveger seg i, hvor genetikken setter grensene. De aller fleste av oss kunne ikke kommet til innsiktene til Stephen Hawking uansett hvor mye vi kontemplerte over fysikkboka, og de fleste av oss kunne heller ikke ha funnet opp bilmotoren og satt den sammen etterpå. Men de at man absolutt ikke kan er en dårlig unnskyldning. Spesielt i dagens samfunn mistenker jeg at de aller fleste kunne blitt godt over middels praktisk anlag etter de standarder som gjelder.

Spør deg selv; Du får utdelt noen spiker, hammer, øks, sag og noe trestubber. Hadde du klart å snekre sammen en stol hvis det sto om livet? Ja, det hadde du!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Jeg ser ikke forskjell på varme og kalde farger, og når noen sier at "den gule er det mye blått i", da bare måper jeg.

Men jeg er en jævel på å skru Ikea. Og på kreative _praktiske_ løsninger "ingen" har tenkt på før meg. Alltid løsningsorientert.

Mitt ene barn sto gjerne fast i fortvilelse uten å vite eller klare å pønske ut løsning. Det andre barnet har sagt "jøre søl"! fra haun klarte å uttale ordene.

Forskjell på folk, ja.

Anonymous poster hash: 5cd15...f83
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo begge deler selvfølgelig, det er både gener og miljø som spiller inn, slik som det meste annet her i livet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...