Gjest Anonymous Skrevet 4. juli 2004 #1 Skrevet 4. juli 2004 I dag fikk jeg nok av en 10 årings juging og respektløshet.. Skal prøve så godt jeg kan og forklare hva det dreier seg om. Denne gutten er snart 10 år. Moren hans, som er en bekjendt av meg, er alene med denne gutten og broren hans på 2 år. Gutten har ikke noe kontakt med faren sine heller. Denne gutten er sleip, frekk, smiskete, eier ikke respekt for andres ting og lyver som fy. Nå har jeg selv en sønn som er ett år yngre. Han er litt "myk" og lar ofte denne andre kjøre over seg. I dag dro sønnen min sammen med denne andre for å spille fotball. Gressbanen var opptatt, så guttene måtte være på grusbanen. Min sønn har nettopp fått ny fotball, Em-ballen. En ball som han er kjempe glad i. Han sa fra til han andre at denne ballen ville han ikke skulle brukes på grusen. Noe den andre gutten ikke respekterte i det hele tatt. Sønnen min blir lei seg og pakker sammen tingene sine og går. Da får den andre gutten de andre med seg på å rope stygge ting etter sønnen min. Da gutten kommer hjem er han kjempe lei seg. Ballen som han setter SÅ stor pris på å ha fått, er full av stygge riper.. Han er også kjempelei seg for det den andre fikk de andre guttene med på å rope etter han. Jeg blir irritert og ringer denne andre gutten på mobil og spør hva som har skjedd. Da serverer han meg en helt annen historie. Jeg spør da hvordan jeg skal tro på han, når han har lyvd for meg før. Da får han et tydelig forklaringsproblem... Jeg ga han beskjed om at min sønn ikke får lov til å sove over hos han i natt ( dem skulle sove i telt). Jeg vet at jeg ikke burde blandet meg inn. Men jeg er så drit lei av at denne andre har en oppførsel som er uakseptabel og at moren hans ikke gidder å prøve å gjøre noe med det. Jeg har prøvd å fortelle henne hvordan han er (på en pen måte) men hun ler bare av det. Jeg vet at det er andre foreldre som også er møkk lei av denne gutten. Min sønn burde ikke hatt med seg den ballen i dag, det er greit. MEN burde ikke den andre respektert det at han ikke skulle bruke ballen på grusen?
Mistyen Skrevet 4. juli 2004 #2 Skrevet 4. juli 2004 Kanskje det hadde vært lurt å ta en prat med guttene og den andre moren sammen?? Når man setter seg ned og snakker rolig om et problem, blir ofte resultatene bedre enn når man "overhøvler" pr telefon.......
Mathias Skrevet 4. juli 2004 #3 Skrevet 4. juli 2004 Grunnen til at han lyver er jo at han kommer unna med det.. ergo.. ikke hans feil...
Gjest Embla s Skrevet 4. juli 2004 #4 Skrevet 4. juli 2004 Jeg tror du må senke skuldrene litt. Om denne gutten tyr til løgn og/eller bortforklaringer når andres mødre ringer og irettesetter ham, er det lite du får gjort noe med. Det er ikke ditt ansvar. Du omtaler han også som "sleip, frekk, smiskete etc". Det skinner vel igjennom at du ikke liker ham da? Og jeg syns også det er litt... hm hm at du "prøver å fortelle moren hans "hvordan sønnen hennes egenltig er". Hadde noen gjort det med meg, ville jeg blitt ganske sur. Moren til denne gutten vet helt sikkert selv hvordan barnet sitt er, og om det er slik at han virkelig er så fæl som du mener, er hun helt sikkert klar over at han har et problem. Det at hun bare ler det bort til deg behøver ikke bety at hun ikke er enig, men det kan bety at hun ikke vil diskutere hans oppførsel med deg.. Jeg tror det beste du kan gjøre er å støtte opp om ditt eget barn, styrke ham, høre på ham og støtte ham. Og la andre mødre ta seg av sine barn. (når du nekter de å ligge i telt i natt, straffer du samtidig din egen sønn også vet du... Barn krangler og er ekle med hverandre innimellom. )
Gjest Anonymous Skrevet 4. juli 2004 #6 Skrevet 4. juli 2004 Jeg lurer på en ting. det er et menneske her inne som skriver veldig mye om andres barn. Problemene er av ulik karakter, men alvorlige. De dukker opp under forskjellige tråder og ulike nick, men er skrevet på samme måte. jeg bare lurer.....
Gjest Anonymous Skrevet 4. juli 2004 #7 Skrevet 4. juli 2004 Skjønner godt hva Embla mener... MEN nå er det litt spesielle forhold dette her... Jeg glemte vel å si at denne balle som er litt spesiell for guttungen er bursdagsgaven fra oss. I fjord klarte denne ungen også å herpe bursdagsgaven fra oss med vilje. Jeg sto på innsiden av et åpent vindu og så og hørte hva som skjedde. Da jeg konfronterte han med det, mens moren var der, gadd hun ikke så mye som å irettesette han... Og jeg straffer ikke sønnen min ved å si at han ikke får sove ute i telt i natt, han ville det ikke selv lengre.... Jeg skjønner at det kanskje var litt vanskelig å få tak i innholdet her... Jeg på ingen måte overhøvlet den andre. Jeg spurte hva som var skjedd. Og da ga han noen andre skylden. Denne gutten kjenner jeg godt da jeg var nabo med han før, og ofte satt bak et åpent vindu og hørte hvordan han var mot de andre ungene. Det hører også med at han truer de andre om dem ikke gjør som han vil......
Gjest *Fiona* Skrevet 6. juli 2004 #8 Skrevet 6. juli 2004 Nei, la oss endelig være greie og snille og ikke ta ansvar for dårlig oppførsel... Er det rart det blir drittunger rundt omkring? Hvis min sønn oppfører seg som en dritt håper jeg det er oppegående folk der til å irettesette ham. Og hvis jeg har en drittunge på besøk, får han vel høre det hvis han ikke oppfører seg som folk. I mitt hus gjelder mine regler, andre har andre ting de forholder seg til. Dersom min sønn er hos andre, får han innrette seg. Dette funker jo hos de fleste oppegående mennesker, det skal mye til om det blir helt kræsj hvis man praktiserer vanlig folkeskikk. Men jeg er enig i at for gutten sin skyld (drittungen...) så har det vel mest preventiv virkning hvis han blir konfrontert med det i selskap av andre - han må se konsekvensen av sin egen oppførsel. Klart han lyver som bare det hvis han kommer unna med det hele tiden. Og gjett hva - han kommer unna med det hele tiden fordi ingen tar tak i det - det er jo som å banne i kirken å ha meninger om folkeskikk når det gjelder andres unger, dette er jo latterlig - vi er voksne mennesker, det må være lov å ta ansvar.
nessi Skrevet 6. juli 2004 #9 Skrevet 6. juli 2004 Enig med deg Fiona. Jeg har følelsen at det har blitt en trend at barn skal tas på med silkehansker og ikke settes til ansvar for det de gjør. Når jeg var 10 år visste jeg godt hva som var akseptert oppførsel og ikke (ikke alt jeg alltid respekterte det)
Gjest Anonymous Skrevet 6. juli 2004 #10 Skrevet 6. juli 2004 man må heller ikke være helt blåøyd og ikke tro at ens egene barn aldri kan gjøre noe feil---- Du virker bein sikker på at sønnen din snakker sant og ikke den andre
Gjest Trassen-ulogget Skrevet 6. juli 2004 #11 Skrevet 6. juli 2004 Bryr du deg alltid like mye når barnet ditt krangler med sine venner? Det håper jeg ikke... Barn krangler innimellom og det bør de få ordne opp i selv. En dag må mor skjønne at hun ikke kan stå der og passe på og ordne opp for sønnen uansett hva som skjer...
Gjest ikke innl *Fiona* Skrevet 7. juli 2004 #12 Skrevet 7. juli 2004 Nei, voksne må ikke finn epå å ta ansvar eller formidle holdninger til barn... Hurra for fri barneoppdragelse, DET har vi sett mye bra resultater av...
Gjest Anonymous Skrevet 7. juli 2004 #13 Skrevet 7. juli 2004 Nei' date=' voksne må ikke finn epå å ta ansvar eller formidle holdninger til barn... Hurra for fri barneoppdragelse, DET har vi sett mye bra resultater av...[/quote'] Voksne skal ta ansvar for det de skal ta ansvar for. Voksne skal ikke ta ansvar for alt. Ingen sa noe om fri barneoppdragelse! Det var "in" for 10-20 år siden det. Og jeg er sjeleglad for at det er "ut" nå! En gyllen middelvei er fint!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå