Gå til innhold

Dere med hund i liten leilighet...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eg har nylig skaffet meg en schæfer, som eg liker å gå mye turer i skog og mark med. Men ute i skog og mark blir hun gjerne ganske skitten, og det er ikke mulighet for å kunne spyle av henne utenfor blokka her eg bor.

Eg lurer på hva folk som har hund i leilighet pleier å gjøre? Eg har håndklær som eg tørker av den verste skitten med, men eg får jo ikke med alt. Eg lurte på å ta hun med i dusjen, men da må eg uansett først gå gjennom halve leiligheten, og så har eg i tillegg en søkkvåt hund etterpå.

Nå blir det til at eg tørker av det verste, og lar hun ligge i gangen til hun er tørr for deretter å vaske gulvet i gangen. Det går jo greit det også, men lurer på om noen har noen andre tips :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bruker billige våtservietter, slike "babywipes" som egentlig er laget til babyer/barn... (Alt som er trygt nok til å kunne brukes på barn, burde kunne brukes på hund?). Etter hver tur bruker jeg 4-6 våtservietter, og går over hele hunden, og til sist under potene... Dette er ikke økonomisk men veldig tidsbesparende! Etter bruk tørker jeg gjerne med disse våtserviettene på gulvet i gangen for å fjerne potemerker, før jeg kaster dem...

Skrevet

Inn i dusjen og få av all dritten. Så legger jeg et par håndkler i Biabeden og så må de ligge der til de er tørre. Mopper over gulvene der hunden har gått inn.

Anonymous poster hash: b2fe0...aeb
Skrevet

Bodde i liten leilighet med Rottweiler tidligere. Han dro med seg litt av hvert inn. :ler:

Pleide å tørke av labbene om de var sølete. Spyle labbene og under magen i dusjen. Hive hele hunden i dusjen om han var skikkelig skitten. Ignorere og heller støvsuge/vaske når han hadde tørket.

Skrevet

Inn i dusjen og spyler potene og under magen, så tørker jeg godt av dem med håndkle...

Skrevet

Når jeg hadde stor hund ble det en "kattevask" med våt fille under magen og ben/labber når vi kom inn i gangen og så fikk a legge seg på teppe der og tørke.. (som ble rista ute når det var tørket)

Skrevet

Babywipes var kanskje ikke så dumt, eg brukte det på hestene for eg tenker også at det som kan brukes på baby må vel kunne brukes på det meste annet! Nå er hunden min godt pelset da, men eg skal gjøre et forsøk :)

Ellers får eg vel bare prøve dusjen, det kan jo bli spennende :)

Tusen takk for tips!

Skrevet

Har hund med langhåret "selvrensende" pels. Så bare tørker fort av det våteste og lar han tørke. Gir ingen restriksjoner etter det, men så støvsuger/vasker jeg ofte også

Anonymous poster hash: 555c1...d57
Skrevet

Litt skitt bør man tåle når man har hund, men er min hund blitt veldig skitten bruker jeg enten håndkle til å tørke av (slikt kan man jo ha klart i gangen) evt. typ full av møkk så blir det kjapp spyling i dusjen.

Skrevet

Nå hadde jeg korthårs hund sist, men lærte han å riste seg før vi gikk inn for å få av det værste.

Gjorde det med langhårs hunden vi hadde også da jeg var ung, og det hjalp masse.

Så hadde jeg klar en liten vaskebøtte med vann rett innenfor døren, og han måtte stå på dørmatten mens jeg vasket av han med Chiffon microfiberkluter som jeg kjøpte på Nille.

På langhårshunden brukte vi en grøv børste i tillegg.

Disse klutene kunne skylles av, og brukes 2-3 ganger.

Til og med katten som vi hadde hos mamma fikk poter og mage vasket da han var som værst...hehehe :D

Godt å få med minst mulig sand og dritt inn, selv om man må regne med litt...

Skrevet

Jeg tørker av med håndklede ute i gangen først. Deretter hopper vi i dusjen!

Skrevet

Takk for alle tips! Eg regnet med at det ville bli en del mer skitt i leiligheten med en sånn hund, men eg tenker å prøve å begrense det mest mulig likevel :)

Eg lurer forresten på en ting til; luftkvalitet i leiligheten! Når hunden har vært inne en stund og eg ikke har hatt åpne vinduer så er lufta ganske dårlig. Nå som det er så varmt kan eg jo bare sette opp vinduene noen timer og lufte godt så blir det bra, men om vinteren blir jo det litt problematisk. Hva gjør dere da? Vasker hunden oftere? Åpner alle vinduer og dører og lufter i korte perioder eller noe sånt?

Skrevet

Om den langhåra bikkja blir skikkelig møkkete får hun seg en runde med et håndkle før vi går inn og så er det rett i dusjen. Legger et par håndduker i hundesenga og så får hun bare ligge der eller på gulvet inntil hun blir tørr. Den deilige lukta av våt hund må man bare tåle innimellom ;) Bader bikkjene så sjelden som mulig, så om det er nok å bare tørke av med håndkle så gjør jeg ingenting mer enn det. Veldig praktisk med den korthåra lille saken hvor det er nok å tørke med en våtserviett og så er hun skinnende ren :P

På vinterstid lufter jeg når jeg er hjemme, evt lar et vindu stå bittelitt oppe i et rom hvor bikkja ikke oppholder seg og lar døra mellom rommene stå litt på gløtt. Kommer an på temperaturen ute. Skal en del til før luftkvaliteten inne blir såpass dårlig at det er ubehagelig å oppholde seg der da.

Skrevet

Hvis det regner ute og jeg vet vi skal i skogen så legger jeg et håndkle i gangen slik at jeg kan tørke av potene med en gang hunden kommer inn. Så er det rett inn i dusjen med den.

Angående luft; jeg pleier å ha vinduet oppe på soverommet ca hele året. Hunden pleier å ligge der en del, hvis den synes det er for kaldt får den gå inn i stua :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...