Adrianne1 Skrevet 24. august 2014 #1 Skrevet 24. august 2014 Har en gutt som har sluttet med bleier på dagtid i sommer. Lurer derfor på hvor lang tid jeg kan forvente at det tar før han er tørr om natten også? (skjønner at dette er individuelt, men). Hvor lang tid tok det fra ditt barn var tørr om dagen til dere kunne slutte med bleie på natten også? Min gutt har klissvåt bleie om morgenen, selv om jeg setter han på do med en gang han kommer opp av senga. Så det aner meg at dette kan ta litt tid
Gjest Magdalene Skrevet 24. august 2014 #2 Skrevet 24. august 2014 Hun sluttet med bleie på dagtid da hun var 2år og 1mnd. På natten da hun var 4år. Stresset ikke, eller gjorde noen tiltak. Bare skjedde plutselig.
AnonymBruker Skrevet 24. august 2014 #3 Skrevet 24. august 2014 Min var tørr hver morgen da vi begynte med bleieslutt så han sluttet både dag og natt samtidig, har ikke hatt et eneste nattlig uhell. Han kommer av og til inn på natten og går på do.Anonymous poster hash: b5eaf...7d3
Sushi Skrevet 24. august 2014 #4 Skrevet 24. august 2014 Det tok et år. Hun slutta på dagtid da hun var 2 år, og på natta da hun var 3 år. Vi stressa ikke, men prøvde et par ganger uten suksess før det plutselig løsna. Vår løsning ble å la henne sove naken og å ta henne en gang på potta før vi legger oss. Min teori er at trusa kjentes for mye ut som bleie, og at hun dermed tissa på seg i halvsøvne.
Maximillian Cohen Skrevet 24. august 2014 #5 Skrevet 24. august 2014 Hun sluttet med bleie dag og natt samtidig. Ingen uhell om natten, men på dagtid har det vært litt vanskeligere.
AnonymBruker Skrevet 24. august 2014 #6 Skrevet 24. august 2014 Her brukte eldstemann bleie om natta i nesten 1 år etter at han sluttet med bleie på dagen. Yngste var tørr om natta et par mnd før hun sluttet med bleie på dagen. Men tok på henne bleie om natta til hun hadde slutten om dagen, sånn for sikkerhetsskyld. Anonymous poster hash: 1100f...166
Harlekin Skrevet 25. august 2014 #7 Skrevet 25. august 2014 Min jente sluttet helt med dagbleier da hun var nesten 4 år. En måneds tid etterpå sluttet hun med nattbleier på eget initiativ. Har knapt hatt uhell.
^^Belle^^ Skrevet 25. august 2014 #8 Skrevet 25. august 2014 Hun sluttet med bleie dag og natt samtidig. Ingen uhell om natten, men på dagtid har det vært litt vanskeligere.. Samme her! Vi brukte bleie de første ukene, men de var uten unntak tørre. Hun var forresten 2 år og 10 mnd da hun sluttet. Nå er hun 3 år og 2 måneder og vi har nesten daglig uhell, enten bæsjing eller så mye skvetting at trusa må skiftes.
AnonymBruker Skrevet 25. august 2014 #9 Skrevet 25. august 2014 . Samme her! Vi brukte bleie de første ukene, men de var uten unntak tørre. Hun var forresten 2 år og 10 mnd da hun sluttet. Nå er hun 3 år og 2 måneder og vi har nesten daglig uhell, enten bæsjing eller så mye skvetting at trusa må skiftes. Daglige uhell etter så lang tid, er det normalt? Kanskje hun egentlig ikke er helt klar? De eneste gangene min har uhell etter så lang tid er hvis barnehagen er ute og han ikke umiddelbart finner noen voksne som kan være med på do.Anonymous poster hash: b5eaf...7d3
^^Belle^^ Skrevet 26. august 2014 #10 Skrevet 26. august 2014 Daglige uhell etter så lang tid, er det normalt? Kanskje hun egentlig ikke er helt klar? De eneste gangene min har uhell etter så lang tid er hvis barnehagen er ute og han ikke umiddelbart finner noen voksne som kan være med på do.Anonymous poster hash: b5eaf...7d3 Jeg vet ikke hva som er normalt! Dette er jo første gang vi gjør dette, liksom. Men hun er definitivt klar altså! Hun har stålkontroll på alt som foregår der nede, men hun har aldri tid til å gå på do. Det er visst veldig kjedelig! Så maser vi, noe som fører til at hun ihvertfall IKKE vil gå på do. Og sånn fortsetter det... Men med ''uhell'' mener jeg ikke sånn skikkelig ''tisse ut hele seg''. Hun holder seg for lenge (nettopp fordi det er kjedelig å gå på do), skvetter i trusa, kniper igjen, skvetter, kniper igjen og rett før hun ikke klarer å holde seg løper hun på do.
Sushi Skrevet 26. august 2014 #11 Skrevet 26. august 2014 (endret) Vi har også problemer med slike "gidder-ikke-å-gå-på-do-nå"-uhell. Det etter at hun har vært tørr på dagtid og omtrent uten uhell i nesten et år. Det kan kanskje være noe med treårsalderen? De vil jo så gjerne bestemme alt selv... Endret 26. august 2014 av Sushi
AnonymBruker Skrevet 26. august 2014 #12 Skrevet 26. august 2014 Her sluttet han med bleier når han var 2.. Nattbleiene forsvant en mnd seinere, da han allikevel var tørr om morraen. Ikke hatt noen uhell, og han er nå 4...Anonymous poster hash: 79db5...2c0
Ciara Skrevet 26. august 2014 #13 Skrevet 26. august 2014 Min sluttet med bleie på dagen da han var tre, og på natten et halvår senere. Da ville han ikke han lenger. Har aldri hatt noen uhell.
Niennas Skrevet 26. august 2014 #14 Skrevet 26. august 2014 Jeg vet ikke hva som er normalt! Dette er jo første gang vi gjør dette, liksom. Men hun er definitivt klar altså! Hun har stålkontroll på alt som foregår der nede, men hun har aldri tid til å gå på do. Det er visst veldig kjedelig! Så maser vi, noe som fører til at hun ihvertfall IKKE vil gå på do. Og sånn fortsetter det... Men med ''uhell'' mener jeg ikke sånn skikkelig ''tisse ut hele seg''. Hun holder seg for lenge (nettopp fordi det er kjedelig å gå på do), skvetter i trusa, kniper igjen, skvetter, kniper igjen og rett før hun ikke klarer å holde seg løper hun på do. Har hun begynt på stor base denne høsten, kanskje? (Men altså, noen bare er sånn. Jeg var sånn, og er sånn enda. Jeg merker ikke at jeg må på do før det plutselig er for sent, og da kom jeg på at "oj, jeg har jo ikke tissa på syv timer!") On topic: Datteren min var helt tørr på dagtid i juni, rett før 2 1/2 år. Noen uker etterpå kuttet vi ut nattbleia, og har sånn ca 50/50 sjanse for at det går bra om natta. Opplever at det går i bølgedaler. Hun kan ha 5-6-7 tørre netter på rad, også kanskje 2-3 netter der hun tisser på seg, også begynner en tørr periode igjen. Et tips jeg vil komme med er å dra på apoteket og kjøpe sånne engangskladder. Når man må vaske laken hver dag, så er det liksom greit å ha kladder man bare kan kaste, istedet for å vaske tisselakken hver dag også, da de er litt vanskeligere å tørke, og ikke suger til seg tisset på samme måte som en kladd. Tror jeg betalte rundt 90 kr for 20 stk. Er forsåvidt fortsatt på samme pakke, som jeg kjøpte i slutten av juni
^^Belle^^ Skrevet 26. august 2014 #15 Skrevet 26. august 2014 Har hun begynt på stor base denne høsten, kanskje? (Men altså, noen bare er sånn. Jeg var sånn, og er sånn enda. Jeg merker ikke at jeg må på do før det plutselig er for sent, og da kom jeg på at "oj, jeg har jo ikke tissa på syv timer!") On topic: Datteren min var helt tørr på dagtid i juni, rett før 2 1/2 år. Noen uker etterpå kuttet vi ut nattbleia, og har sånn ca 50/50 sjanse for at det går bra om natta. Opplever at det går i bølgedaler. Hun kan ha 5-6-7 tørre netter på rad, også kanskje 2-3 netter der hun tisser på seg, også begynner en tørr periode igjen. Et tips jeg vil komme med er å dra på apoteket og kjøpe sånne engangskladder. Når man må vaske laken hver dag, så er det liksom greit å ha kladder man bare kan kaste, istedet for å vaske tisselakken hver dag også, da de er litt vanskeligere å tørke, og ikke suger til seg tisset på samme måte som en kladd. Tror jeg betalte rundt 90 kr for 20 stk. Er forsåvidt fortsatt på samme pakke, som jeg kjøpte i slutten av juni Hun begynte på stor avdeling denne uken, så noen sammenheng tror jeg ikke det har, nei. Hun er nok bare sånn. Veldig utålmodig og skal aldri gjøre noe på kommando.
Allegodetinger3 Skrevet 26. august 2014 #16 Skrevet 26. august 2014 Har ikke det noe med hormoner å gjøre om når man er klar for å slutte med bleie på natt? At kroppen selv slutter på et vis å produsere så mye urin på nattverstid?? Min gutt var 2,5 da han sluttet med dag bleie og litt over tre da han sluttet med nattbleie!!
AnonymBruker Skrevet 26. august 2014 #17 Skrevet 26. august 2014 Vår har akkurat sluttet med bleie, hun er 2 år og 8 mnd. Hun er helt tørr om dagen (ikke ett uhell, jeg er nesten imponert, vi har ikke gjort noe for å få henne til å slutte så kan ikke akkurat ta æren selv heller). Storesøster var nesten lik, men hun var 6 mnd eldre, og vi måtte ty til premiering. Der var det ingen uhell om natta, men hun var "nattørr" nesten fra hun var 1,5 år. Om natten er det litt opp og ned med yngste. Hun var stort sett tørr i bleia lenge før vi sluttet å ta den på, men nå hender det at hun tisser, selv før vi har lagt oss (sjekker henne før jeg legger meg). Prøver å begrense væskeinntaket litt på kvelden, og selvfølgelig gå på do før hun legger seg, men likevel tisser hun i senga. Har tisselaken, men hun legger seg ofte oppå dyna, så da blir jo den også våt. Foreløpig er det flere tørre enn våte netter, så jeg ser det litt an om vi skal begynne å sove med bleie på. Jeg kunne satt henne på do før vi legger oss, men det er jo ingen god ide å opprettholde at hun skal tømme blæra mer eller mindre i halvsøvne heller (blir noe annet om hun våkner ordentlig selv og går på do). Anonymous poster hash: 3a837...e6f
Livet er godt Skrevet 26. august 2014 #18 Skrevet 26. august 2014 Det er veldig forskjellig når de slutter å tisse om natten. I de fleste skoleklasser er det noen som tisser om natten. De holder det bare hemmelig. Jeg vet om et barn som sluttet på dagtid når han var 2 1/2 år, og om natten når han var ni. Da hadde han alarmmatte og nesespray (medisin) for å slutte. Helsesøster forklarte at det var svært mange i hans situasjon Andre slutter omtrent samtidig på dag og natt. Det er ikke uvanlig at barn ikke har kontroll over blæren om natten, selv om de har det om dagen. De kan ikke noe for det. Når barnet våkner flere morgener på rad med tørr bleie er det klart for å prøve å slutte om natten også.
AnonymBruker Skrevet 26. august 2014 #19 Skrevet 26. august 2014 Husker jeg sluttet med bleie og slet med å holde meg om nettene, da hadde vi en bok hvor vi satte inn klistremerker de nettene jeg var tørr, så fikk jeg en premie når jeg hadde fått 10 stjerner :D Dere kan jo prøve om det hjelper på dagtid Anonymous poster hash: b44f9...fab
Adrianne1 Skrevet 26. august 2014 Forfatter #20 Skrevet 26. august 2014 Takk for mange svar! Greit å høre andres erfaringer
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå