Gå til innhold

Pusse opp gammel (rokokko)stol

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en gammel stol som ligner litt på en rokokkostol, bare at den er litt mer "firkantet". Den er i mørkt tre og har utskjæringer. Tenkte å prøve å pusse den opp selv, treverket ser litt slitt ut, det er altså ikke jevnt i fargen. Jeg har lyst til å beholde den naturlige trefargen fremfor å male i en ny farge. Men har overhodet ingen erfaring på området. Noen som har tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er den lakket fra før? Da må du pusse ned og fjerne lakken som er der, og lakke den på nytt, eller beise den i den fargen du ønsker. Du får også beis/lakk som du kan ha utenpå den lakken som allerede er der, men jeg har dårlig erfaring med den. Endte med å fjerne lakken og så beise.

Å pusse inni alle utskjæringene kan ta sin tid og tålmodighet. Jeg ville malt den i en fin farge. :) Da må du først grunne og deretter male to strøk.

Skrevet

Er den lakket fra før? Da må du pusse ned og fjerne lakken som er der, og lakke den på nytt, eller beise den i den fargen du ønsker. Du får også beis/lakk som du kan ha utenpå den lakken som allerede er der, men jeg har dårlig erfaring med den. Endte med å fjerne lakken og så beise.

Å pusse inni alle utskjæringene kan ta sin tid og tålmodighet. Jeg ville malt den i en fin farge. :) Da må du først grunne og deretter male to strøk.

Ja den er nok lakket fra før. Var det jeg fryktet at det kunne bli mye jobb ja. Hvis det er enklere å male så tror jeg kanskje jeg går for det, er tross alt helt nybegynner:-) men takk for tips😊

Skrevet (endret)

Fordelen med å male er at da kan du også sparkle over stygge hakk og hull i treverket. Da grunner du først, så sparkle, pusse, eventuelt sparkle en gang til, om det ikke er helt jevnt,pusse og deretter maler du to strøk. Det høres sikkert mye ut, men det er jo bare små hakk det er snakk om, ikke helsparkling av en vegg. ;)

Endret av Kjemi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...