Gå til innhold

Samboer synes det er merkelig at jeg ikke spanderer når hans familie besøker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samboer og jeg får sjelden familiebesøk men når vi først får går vi gjerne ut og spiser en lunch eller middag.

Vi er begge i full jobb.

Når noen fra min familie besøker og vi går ut på restaurant betaler min far fordi han virkelig ønsker å spandere. Det er jeg også vant til: pappa spanderer på restaurant.

Når familien til samboeren er på besøk så sier samboeren når regningen skal betales at "jeg tar regningen". Vi andre sier da "vi kan jo betale for oss selv" men min samboer sier "jeg tar det jeg".

Nå i etterkant etter flere slike situasjoner fikk jeg høre at samboer synes det er merkelig at jeg ikke trekker frem Visa-kortet og tilbyr meg å betale for hans familie og "bordet".

Jeg ble ganske overrasket over å høre det. Han har jo ikke sagt noen ting. Jeg sa til ham at slikt må vi jo bli enige om på forhånd og ikke som angrep i etterkant i en diskusjon om noe helt annet.

Jeg minnet ham om at jeg har spandert like mye på ham som han på meg men det var han uenig i. Han mente at han hadde betalt mest når hans familie besøkte. Jeg minnet ham om at min far betaler når vi en sjelden gang er sammen ute på restaurant og da gjerne med høyere summer.

Så avsluttet vi som vanlig med å ikke konkludere diskusjonen og at samboer kalte meg "tenåring" og "ondskapsfull" og "vær stille" og "gå ut" (han til meg).

Hva mener andre etter å ha lest et utdrag fra min side her? Er jo mulig situasjonen ser helt annerledes i hans hode men slik det står her er min oppfatning av hva han sa.

:-/

Anonymous poster hash: 9622e...883

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge dere har et balansert forhold til penger dere to (dere imellom) synes jeg ikke det er grunn til å lage noe mas om dette.

Du sier dere drar ut på restaurant med hans/din familie en sjelden gang og at han faktisk insisterer på å ta regningen. Jeg har aldri - aldri - opplevd at en fyr mener jeg skal betale for hele gildet når familien hans er ute med oss. Som regel tar hans foreldre regningen men jeg tilbyr å betale min del og er selvsagt med på å splitte alle likt dersom det blir aktuelt, da jeg anser det som det naturlige. Han insisterer jo heller ikke på å betale for din familie.

Er du sikker på at det er dette han egentlig er sur for og at det ikke er noe annet?

Anonymous poster hash: 506f6...29d
  • Liker 11
Skrevet

Samboer og jeg får sjelden familiebesøk men når vi først får går vi gjerne ut og spiser en lunch eller middag.

Vi er begge i full jobb.

Når noen fra min familie besøker og vi går ut på restaurant betaler min far fordi han virkelig ønsker å spandere. Det er jeg også vant til: pappa spanderer på restaurant.

Når familien til samboeren er på besøk så sier samboeren når regningen skal betales at "jeg tar regningen". Vi andre sier da "vi kan jo betale for oss selv" men min samboer sier "jeg tar det jeg".

Nå i etterkant etter flere slike situasjoner fikk jeg høre at samboer synes det er merkelig at jeg ikke trekker frem Visa-kortet og tilbyr meg å betale for hans familie og "bordet".

Jeg ble ganske overrasket over å høre det. Han har jo ikke sagt noen ting. Jeg sa til ham at slikt må vi jo bli enige om på forhånd og ikke som angrep i etterkant i en diskusjon om noe helt annet.

Jeg minnet ham om at jeg har spandert like mye på ham som han på meg men det var han uenig i. Han mente at han hadde betalt mest når hans familie besøkte. Jeg minnet ham om at min far betaler når vi en sjelden gang er sammen ute på restaurant og da gjerne med høyere summer.

Så avsluttet vi som vanlig med å ikke konkludere diskusjonen og at samboer kalte meg "tenåring" og "ondskapsfull" og "vær stille" og "gå ut" (han til meg).

Hva mener andre etter å ha lest et utdrag fra min side her? Er jo mulig situasjonen ser helt annerledes i hans hode men slik det står her er min oppfatning av hva han sa.

Tjener du mer enn din samboer? Kan det evt være grunnen til at han synes at du skal spandere på hans familie?

Anonymous poster hash: 905ab...0e3

Skrevet

Tjener du mer enn din samboer? Kan det evt være grunnen til at han synes at du skal spandere på hans familie?

Det er vel ikke relevant, mtp at samboeren insisterer på å betale. Om samboeren hadde sluttet å insistere så kunne det heller vært et tema.

• Liker 1
Skrevet

Det er vel ikke relevant, mtp at samboeren insisterer på å betale. Om samboeren hadde sluttet å insistere så kunne det heller vært et tema.

Jeg er enig med deg. Jeg prøver bare å forstå hvordan han evt tenker.

• Liker 1
Skrevet

Akkurat nå er vi inne i en fase der jeg har sikker og fast inntekt mens han ikke har det. Han er likevel...hva skal vi si..."likvid".

Det skal også sies at hans bror tjener mildt sagt enormt bra.

Jeg synes dette er noe som min samboer kunne ha sagt i fra om til meg på forhånd og ikke etterpå. Vi har en økonomi

I der vi tilnærmet spleiser 50/50 eller spanderer annenhver gang på hverandre.

Jeg har forøvrig ganske høyt boliglån og studiegjeld (meg) noe han har nedbetalt for din del (han).

Vi har barn sammen.

Jeg er ikke vant til en slik usagt forventning til meg og blir bare veldig overrasket.

Visst er samboer sur for mange ting; bl.a at jeg har behov for å diskutere problemstillinger på Kvinneguiden.

Skrevet

Så lenge dere har et balansert forhold til penger dere to (dere imellom) synes jeg ikke det er grunn til å lage noe mas om dette.

Du sier dere drar ut på restaurant med hans/din familie en sjelden gang og at han faktisk insisterer på å ta regningen.

Jeg har aldri - aldri - opplevd at en fyr mener jeg skal betale for hele gildet når familien hans er ute med oss. Som regel tar hans foreldre regningen men jeg tilbyr å betale min del og er selvsagt med på å splitte alle likt dersom det blir aktuelt, da jeg anser det som det naturlige. Han insisterer jo heller ikke på å betale for din familie.

Er du sikker på at det er dette han egentlig er sur for og at det ikke er noe annet?

Han er sur for mange ting. Blant annet at jeg ikke har sjauet og båret tungt under flytting av ting i hans bolig. Han kalte meg "prippen kjerring fra Trondheim".

• Liker 1
Skrevet

Akkurat nå er vi inne i en fase der jeg har sikker og fast inntekt mens han ikke har det. Han er likevel...hva skal vi si..."likvid".

Det skal også sies at hans bror tjener mildt sagt enormt bra.

Jeg synes dette er noe som min samboer kunne ha sagt i fra om til meg på forhånd og ikke etterpå. Vi har en økonomi

I der vi tilnærmet spleiser 50/50 eller spanderer annenhver gang på hverandre.

Jeg har forøvrig ganske høyt boliglån og studiegjeld (meg) noe han har nedbetalt for din del (han).

Vi har barn sammen.

Jeg er ikke vant til en slik usagt forventning til meg og blir bare veldig overrasket.

Visst er samboer sur for mange ting; bl.a at jeg har behov for å diskutere problemstillinger på Kvinneguiden.

Jeg mener ikke at han kan forvente at du spanderer. Dere må diskutere og komme til enighet om dere skal spandere (og dele utgiftene til spandering), eller evt om en av dere skal spandere.

Hvor lenge har dere vært kjærester?

Skrevet

Vet han at du skriver om dere her??

• Liker 1
Skrevet

Hva med å lage middag til de hjemme, blir billigere. Og har man lite tid kan man lage noe på forhånd som man bare varmer opp.

• Liker 1
Skrevet

Hva med å lage middag til de hjemme, blir billigere. Og har man lite tid kan man lage noe på forhånd som man bare varmer opp.

Spørs om det er bra nok for samboeren, som kanskje ønsker å imponere (?) sine slektninger med å spandere på dyre(?) restauranter?

• Liker 1
Skrevet

Vet han at du skriver om dere her??

Det har hendt ved alvorlige diskusjoner vi har hatt at jeg har luftet det her på KG. Jeg sendte link til ham.

• Liker 2
Skrevet

Jeg mener ikke at han kan forvente at du spanderer. Dere må diskutere og komme til enighet om dere skal spandere (og dele utgiftene til spandering), eller evt om en av dere skal spandere.

Hvor lenge har dere vært kjærester?

Går mot 4 år. Vi bor et stykke unna familie og treffer ikke de så ofte gjennom et år. Men da tvillingene kom til verden har det blitt noe hyppigere, likevel sjelden.

Skrevet

Hvis hans måte å kommunisere på går ut på å kalle deg ondskapsful, tenåring og ber deg om å være stille og gå. Så ville jeg revurdert forholdet. Virker mer som en far enn en partner.

Håper ikke barna overhører diskusjonene mellom dere, total mangel på respekt for deg.

Men hvorfor i alle dager har du fortalt han at du diskuterer familielivet deres her...?

Anonymous poster hash: 10f1a...f4d
  • Liker 6
Skrevet

Hvorfor skal du spander på hans familie? Spanderer han på din? Er det noen annen grunn til at han forventer dette, fordi din familie er spanderer eller?

Anonymous poster hash: 2f1e1...451
  • Liker 3
Skrevet

Drar han frem Visa-kortet og tilbyr seg å spandere på din familie?

• Liker 14
Skrevet

Kan jo bare være at siden du vet han kanskje har det litt stramt om dagen, så kunne du betalt for gildet i stedet for han. Og når man krangler så kommer slike filleting opp som større enn de egentlig er. Og du kan jo heller snakke med ham i stedet for å diskutere problemene deres her først.

Skrevet

Beklager altså,.. men er dette en mann vi snakker om..? Fordi slik høre det nemlig ikke ut :)

• Liker 4
Gjest Linneah2013
Skrevet

Vi er begge i full jobb.

Det er tydelig at komunikasjonen mellom dere er ikke er tilstede. Det bør dere få på plass med en gang. Det er det viktigste i et forhold.

Skrevet

Det har hendt ved alvorlige diskusjoner vi har hatt at jeg har luftet det her på KG. Jeg sendte link til ham.

Det er idiotisk. Det bekrefter bare overfor ham at du er usikker i dine argumenter og trenger råd fra fremmede. Ja, noen ganger får du fornuftige råd på KG, men det er ting du kan hente frem og bruke selv, ikke noe du bruker som argument overfor ham. Du sender ham i hvert fall ikke link.

Dere må heller gå i terapi der dere kan snakke ut - sammen - overfor en tredjepart og legge frem saken klart, ikke bare fra en side.

Dersom du har startet tråd på KG ved flere anledninger går jeg utifra at dere har mange problemer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...