Gå til innhold

bli samboeren. Innbo, hvordan fordele verdien?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg skal nå bli samboer, og vi må møblere hjemmet. Han har bodd hos meg de siste 8månedene, men nå har vi kjøpt sammen.

Selv har jeg bodd alene i en leilighet i tre år, og møblerte hele leiligheten min med nye møbler i fjor.

Jeg har:

Tv-benk (998kr)

Sofa 2+3 seter (18 000kr)

Kommode (898kr)

2 taklamper (898kr og 1300kr)

Arvet spisestue med tre stoler fra 30-tallet (aner ikke verdien)

Vitrineskap (995kr)

Bokhylle (89kr)

Vaskemaskin (3000kr)

To speil (298kr og 498kr).

Tv (1500kr)

Gulvteppe (795kr)

( i tillegg til dette er det jeg som har alt av kjøkkenutstyr + servise. Gardiner, håndklær og sengetøy, men begge har dyner og puter. Så vi trenger ikke bruke penger på småtingene til leiligheten)

Han har:

Seng (8000kr)

Tv (3000kr)

Oppvaskmaskin (2000kr)

Til leiligheten må vi ha:

Skyvedørsgarderobe til gangen

Garderobeskap til soverommet

Fire overskap

Et hyllesystem.

Summen på dette blir 6453kr.

Hvordan blir det mest riktig å fordele de resterende utgiftene?

Hvilken mentalitet gjelder når det kommer til samboerskap? (alt mitt er ditt?)

Om eventuelt brudd, skal alt deles likt?

(haha det høres ut som jeg er skikkelig pessimist mtp samboerskap, men riktig skal være riktig!)

Anonymous poster hash: c638a...f29
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere fortsetter å eie det dere allerede har. Og ved brudd tar dere dette med dere.

Nyinnkjøp blir dere enige om i hvert tilfelle. Det enkleste er at dere kjøper litt hver, så slipper dere å diskutere hvem som eier hva etterpå.

Det som blir stående i leiligheten om dere selger (skyvedørsgarderobe) betaler dere 50 % hver av,

• Liker 3
Skrevet

Jeg eier alt innbo og beholder alt om det blir slutt

Anonymous poster hash: 4e4ad...325

Skrevet

Da vi flyttet sammen, så skrev vi samboerkontrakt, hvor det bl.a. står at det man tok inn er særeie, det som er kjøpt i fellesskap er felleseie. Ved evt brudd deler vi felleseie 50/50, ved at vi trekker lodd om hvem som er førstevalg. Så velger vi en og en ting annenhver gang.

Vi har bodd sammen så lenge nå at det aller meste av innbo er felleseie.

Skrevet

Først og fremst, skriv en skikkelig samboerkontrakt! Legg også ved liste over eiendeler, både de dere eier hver for dere og sammen. Gjør ting så mye enklere om det skulle bli brudd en gang. Og husk at listen må oppdateres under tiden.

Men som skrevet over. Det dere eier hver for dere når dere inngår samboerskap eier dere selv. Om dere kjøper noe sammen så eier dere det etter hva dere betaler (f.eks. 50/50). Den som kjøper noe under samboerskap for egne penger har også eierskap. Det er derfor viktig at du ikke går i den typiske kvinnefella og kjøper daglige ting (mat, mm) og lar den andre kjøpe større ting. Del alt 50/50 om økonomien tilsier det.

Anonymous poster hash: fec45...5c9

Skrevet

Vi hadde også samboerkrontrakt i årene før vi giftet oss, der vi ramset opp hvem som eide hva. Veldig ryddig og greit. Oftest betalte vi noen ting hver ved nykjøp, og slik at det gikk ca opp-i-opp utgiftsmessig.

Helt enig i at rett skal være rett jeg :)
Dessuten en god første test på hvor enige dere er om den økonomiske fordelingen. For oss var begge helt enige i at det skulle være ryddig og rettferdig og begge visste at man som samboere eier det man betaler for selv. Å eie ting sammen som samboere (med unntak som nevnt før her, ting som blir stående i leilighet begge flytter fra f.eks) er ikke så enkelt ved brudd.

Og vi har giftet oss og har det bra, så selv om man kanskje kunne si vi var "negative" mtp på samboerskapet, så gjorde det ingenting negativt for forholdet ;) Vil heller si at ryddighet, enighet og kommunikasjon om slikt er positivt for et forhold og heller øker sjansene for å lykkes :)

Skrevet

Vi hadde også samboerkrontrakt i årene før vi giftet oss, der vi ramset opp hvem som eide hva. Veldig ryddig og greit. Oftest betalte vi noen ting hver ved nykjøp, og slik at det gikk ca opp-i-opp utgiftsmessig.

Helt enig i at rett skal være rett jeg :)

Dessuten en god første test på hvor enige dere er om den økonomiske fordelingen. For oss var begge helt enige i at det skulle være ryddig og rettferdig og begge visste at man som samboere eier det man betaler for selv. Å eie ting sammen som samboere (med unntak som nevnt før her, ting som blir stående i leilighet begge flytter fra f.eks) er ikke så enkelt ved brudd.

Og vi har giftet oss og har det bra, så selv om man kanskje kunne si vi var "negative" mtp på samboerskapet, så gjorde det ingenting negativt for forholdet ;) Vil heller si at ryddighet, enighet og kommunikasjon om slikt er positivt for et forhold og heller øker sjansene for å lykkes :)

Leste en gang at det var de med ryddige forhold og kontrakt som oftest "overlevde" samboerforholdet. Og dette fordi de ikke er redde for å snakke om de negative sidene også, eller redd for kommunikasjon overhodet.

Det er dessverre altfor mange som med rosa briller svevende på en sky rusler inn i samboerforhold uten å ha ting på stell. Og den snilleste mann/kvinne kan bli et troll ved brudd. Har alltid hatt kontrakt selv, men opplevde at min eks-samboer kranglet om en ostehøvel og en hvitløkspresse. Lot ham få dem og tok resten av sakene mine ;-)

Min siste samboer er jeg nå gift med. Vi hadde kontrakt og gjensidig testamente, gikk inn i ekteskapet også med ektepakt. Gamle familieverdier mente jeg han skulle ha som særeie, og at det skal til hans familie om han dør før vi har bodd sammen 20 år (som det står). Pga særkullsbarn har vi også måtte ordne mye for å sikre hverandre og barna. Her kommer alle parter godt ut om en skulle falle fra. Skiller vi oss deler vi alt 50/50 unntatt familiegjenstander. Vi startet på null når vi flyttet sammen, unntatt de nevne verdier.

Anonymous poster hash: fec45...5c9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...