AnonymBruker Skrevet 24. august 2014 #1 Skrevet 24. august 2014 Hvordan blir det med gaver vi har fått hos andre? Som sofa o.l? Moren hans støttet oss mye i begynnelsen i vårt nye hus, og nå mener de at alt vi har fått derifra skal han ha med ut. Som sofa, vaskemaskin o.l. Jeg trodde det ble 50/50 deling, men da tar jeg altså feil? Gavene har vi altså fått vell inne i et etablert forhold. Anonymous poster hash: 6e057...4b7
Gjest HappyWaffle Skrevet 24. august 2014 #2 Skrevet 24. august 2014 det kommer ann på om dere har skrivd samboerkontrakt på det. i teorien skal jo han ha med seg det hans familie har gitt, og du ta med deg det din familie har gitt. har dere kontrakt på at alt innbo skal deles 50/50 så skal det deles på den måten
AnonymBruker Skrevet 24. august 2014 #3 Skrevet 24. august 2014 Jeg synes helt klart at de større gavene skal følge dens foreldre som har gitt de.Anonymous poster hash: c6f93...b50 13
MissCoverdale Skrevet 24. august 2014 #4 Skrevet 24. august 2014 Vi er gift, men har likevel avtalt at gaver deles etter hvem vi fikk dem fra. Moren hans gir jo gave til sønnen sin, ikke ekssvigerdatter. Skjønner ikke hvorfor du vil ha disse tingene? 5
AnonymBruker Skrevet 24. august 2014 #5 Skrevet 24. august 2014 Uansett hvordan reglene er, så synes jeg det er rimelig smålig å kreve sin halvdel av en gave fra partnerens familie. Tenk deg om. Uten din mann ville du ikke fått disse gavene, og jeg vil tro at din tilkommende ekssvigermor ga gaven først og fremst til sin sønn. Da synes jeg det faller i sin rett at han tar de med seg ut. Anonymous poster hash: 28270...179 8
AnonymBruker Skrevet 24. august 2014 #6 Skrevet 24. august 2014 Vi er gift, men har likevel avtalt at gaver deles etter hvem vi fikk dem fra. Moren hans gir jo gave til sønnen sin, ikke ekssvigerdatter. Skjønner ikke hvorfor du vil ha disse tingene? Fordi hun har gitt oss nesten alt vi eier, og jeg står på bar bakke med barnet vårt. Men jeg skjønner jo at det er feil med 50/50 deling da.Anonymous poster hash: 6e057...4b7
Gjest Artistina Skrevet 24. august 2014 #7 Skrevet 24. august 2014 Jeg tar det som en selvfølge at man tar med seg det som kommer fra ens egen familie enten det er gitt i gave eller i arv.
AnonymBruker Skrevet 24. august 2014 #8 Skrevet 24. august 2014 Jeg tar det som en selvfølge at man tar med seg det som kommer fra ens egen familie enten det er gitt i gave eller i arv. Ja, ser jo det. Ble nok bare blindet av bitterhetAnonymous poster hash: 6e057...4b7
AnonymBruker Skrevet 24. august 2014 #9 Skrevet 24. august 2014 Det er vell mest logisk å ta med seg det man fikk fra sin egen familie. Samtidig skjønner jeg at det er kjipt for deg om f.eks mannens familie har kjøpt alle møblene deres, mens din familie heller har kjøpt f.eks bryllupsreise, hjulpet med lån, kjøpt mat og sånt. Anonymous poster hash: 510f0...c37 3
Rosenrød Skrevet 24. august 2014 #10 Skrevet 24. august 2014 Enig med de andre her, en tar med seg det en har fått fra sin familie.
AnonymBruker Skrevet 24. august 2014 #11 Skrevet 24. august 2014 Vi delte etter behov. Hadde fått litt forskjellig fra begge familiene, og delte møbler og slikt ut fra hvem som ville ha hva og hvem som trengte det mest. Hans mor likte det ikke, men hun likte nå ingenting fra før av heller. Anonymous poster hash: 00671...2cb 1
Gjest brutal_mann Skrevet 24. august 2014 #12 Skrevet 24. august 2014 Tja, jeg mener at når en har barn sammen så sender en mest dit barnet bor mest. En ser på hva barnet trenger og legger sine egne behov i en eske. 10
Pinkee Skrevet 24. august 2014 #13 Skrevet 24. august 2014 Tja, jeg mener at når en har barn sammen så sender en mest dit barnet bor mest. En ser på hva barnet trenger og legger sine egne behov i en eske. Enig her. Når det er snakk om felles barn, så må man legge vekk "meg,mitt,minfamilie" og dele etter behov, særlig barnets behov. Og, når mannens familie har stått for det meste av store ting, blir det rimelig urettferdig at dama skal stå på bar bakke ved skilsmisse. Tross alt, at mye er kommet fra en side, har jo også hindret den andre siden i å gi slike ting. 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2014 #14 Skrevet 24. august 2014 Foreldrene til eksen min sponset oss med vaskemaskin, kjøleskap osv. Da det ble slutt mellom oss, sa jeg at han kunne beholde alt vi fikk fra dem, da han begynte å snakke om fordeling. Mens jeg beholdt en del småtteri vi fikk fra mine foreldre. Kunne ikke falt meg inn å dele 50/50, når de skaffet oss en del store, dyre ting. Anonymous poster hash: 56648...d47 2
AnonymBruker Skrevet 24. august 2014 #15 Skrevet 24. august 2014 Enig her. Når det er snakk om felles barn, så må man legge vekk "meg,mitt,minfamilie" og dele etter behov, særlig barnets behov. Og, når mannens familie har stått for det meste av store ting, blir det rimelig urettferdig at dama skal stå på bar bakke ved skilsmisse. Tross alt, at mye er kommet fra en side, har jo også hindret den andre siden i å gi slike ting. I såfall kan jo de få stille opp nå når barnet deres skal stå på egne ben. Anonymous poster hash: 18f99...820
AnonymBruker Skrevet 25. august 2014 #16 Skrevet 25. august 2014 Da jeg gikk fra barnefar til mine barn etter mange år samboerskap, så sa jeg bare.. de gavene vi har fått så tar jeg de fra min familie og du fra din familie. Kan også nevne han hadde rik familie og ga dyrere gaver enn mine foreldre. Men jeg følte det ble mest rett slik. Anonymous poster hash: 66bcf...358
AnonymBruker Skrevet 25. august 2014 #17 Skrevet 25. august 2014 Et par jeg kjenner: Hun kommer fra en familie som har mye penger. Han gjør ikke. Når de flyttet sammen kjøpte hennes familie en haug med ting til dem - fordi de hadde råd. Foreldrene hans ønsket også å gi noe, men det var ikke flere ting å gi dem - nå hadde de jo "alt". Så de sparte pengene, og brukte dem til å ta med sønnen, svigerdatteren og barnebarna på sydenferie - flere ganger. Det blir slutt. Hun har i årevis gått bak ryggen hans med en annen. Etter KG logikk er det nå rettferdig at hun skal bli sittende med så godt som alt de eier - fordi det kommer fra hennes familie. Rettferdig? Nei. Delte de slik? Nei. I mine øyne hadde det vært absurd.Anonymous poster hash: 6f8d4...de2 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2014 #18 Skrevet 25. august 2014 Enig her. Når det er snakk om felles barn, så må man legge vekk "meg,mitt,minfamilie" og dele etter behov, særlig barnets behov. Og, når mannens familie har stått for det meste av store ting, blir det rimelig urettferdig at dama skal stå på bar bakke ved skilsmisse. Tross alt, at mye er kommet fra en side, har jo også hindret den andre siden i å gi slike ting. Jeg er enig i dette. Barnet bør stå i fokus; tingene bør fordeles etter behov, også bør man bruke felles sparepenger på å få de nødvendigste tingene i begge hjemmene. Gavene deles da også etter behov. Hvis svigerforeldrene i dette tilfellet har gitt eks sofa, vaskemaskin og seng, kan jo mannen få med seg dette, også bruker deres felles sparepenger på å kjøpe nytt til deg ts. Et lite forbehold ved årsaken til bruddet; har ts vært utro, bør hun legge seg "paddeflat" og være veldig veldig ydmyk!! Anonymous poster hash: d606b...6ce 2
AnonymBruker Skrevet 25. august 2014 #19 Skrevet 25. august 2014 Da jeg gikk fra barnefar til mine barn etter mange år samboerskap, så sa jeg bare.. de gavene vi har fått så tar jeg de fra min familie og du fra din familie. Kan også nevne han hadde rik familie og ga dyrere gaver enn mine foreldre. Men jeg følte det ble mest rett slik. Anonymous poster hash: 66bcf...358 Må bare tilføye.. Nå tenkte jeg på julegaver vi delte etter hvem vi fikk de fra. Da vi pusset opp huset bet hans familie helt nye møbler til oss. De delte vi mellom oss. Så hvis det er julegaver så kan jo den ordningen være grei, men hvis alt dere eier av møbler er bet av den enes foreldre, så synes jeg man kan dele det likt. Anonymous poster hash: 66bcf...358 1
Pinkee Skrevet 25. august 2014 #20 Skrevet 25. august 2014 I såfall kan jo de få stille opp nå når barnet deres skal stå på egne ben. Anonymous poster hash: 18f99...820 Er du sikker på at dem ikke har stilt opp da? Eks; Hvis mannens familie er veldig "på" når dem skal kjøpe inn til felles bolig, og fyller opp med møbler og stort utstyr. Damens foreldre er mer forsiktig, så når dem kommer på banen, er alt bestilt. Så damens foreldre betaler bryllup og bryllupsreise, tilsammen det dobbelte av hva mannens foreldre spytta inn. Er det da rettferdig at mannen skal ha alt inventar i huset ved en skilsmisse? Fordi tingene var kjøpt av hans foreldre? Kan da damens foreldre kreve mannen hjernevasket, slik at han ikke husker bryllupet/reisen? Nei, man deler likt, særlig når det er felles barn inne i bildet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå