AnonymBruker Skrevet 24. august 2014 #1 Skrevet 24. august 2014 Jeg er etnisk norsk, men har nettopp flyttet til utlandet. I den sammenheng begynte jeg å tenke på åndsverkloven, jeg vet jo at det er ulovlig og for eksempel ta bilder uten å lov men hvordan er dette når man bor i utland? La oss ta et eksempel slik som den toppsladring bloggen som ble nedlagt pga. brudd på åndsverkloven, hvordan ville det vært dersom dette foregikk på norsk men ble postet fra utland? Anonymous poster hash: 458db...891
AnonymBruker Skrevet 24. august 2014 #2 Skrevet 24. august 2014 Jeg er etnisk norsk, men har nettopp flyttet til utlandet. I den sammenheng begynte jeg å tenke på åndsverkloven, jeg vet jo at det er ulovlig og for eksempel ta bilder uten å lov men hvordan er dette når man bor i utland? La oss ta et eksempel slik som den toppsladring bloggen som ble nedlagt pga. brudd på åndsverkloven, hvordan ville det vært dersom dette foregikk på norsk men ble postet fra utland? Anonymous poster hash: 458db...891 Åndsverksloven er regulert gjennom internasjonale avtaler. Det er veldig små variasjoner over landegrenser. Bare glem det.Anonymous poster hash: 461fa...f15
AnonymBruker Skrevet 24. august 2014 #3 Skrevet 24. august 2014 Åndsverksloven er regulert gjennom internasjonale avtaler. Det er veldig små variasjoner over landegrenser. Bare glem det.Anonymous poster hash: 461fa...f15 Kan du utdype? Anonymous poster hash: 458db...891
AnonymBruker Skrevet 24. august 2014 #4 Skrevet 24. august 2014 nei! Anonymous poster hash: 57b94...c8d
AnonymBruker Skrevet 27. august 2014 #5 Skrevet 27. august 2014 Kan du utdype? Anonymous poster hash: 458db...891 Søk opp Bernkonvensjonen, så får du masse informasjon om internasjonal regulering av opphavsrett til åndsverk. Grunnprinsippet er at beskyttelsen er automatisk (man må ikke formelt registrere åndsverk), og beskyttelsen gjelder i de(t) land et verk publiseres, fremføres eller benyttes, uansett hvor det er fremstilt.Anonymous poster hash: 461fa...f15
Gjest Blondie65 Skrevet 27. august 2014 #6 Skrevet 27. august 2014 Har trådstarter noen gang hørt om ulovlig fildeling av spill, film og musikk? Hvordan tror TS at f.eks Metallica kunne gå til krig mot fildelingstjenesten Napster dersom de først måtte sette seg inn i alle verdens lands åndsverklover? De måtte ikke det fordi dette regelverket er internasjonalt - ikke spesielt for musikk - garantert laget for malerier da det ble opprettet. Like lite som TS kan kopiere et kjent kunstverk kan man "låne" et bilde fra nettet uten fotografen/kunstnerens samtykke eller godtgjørelse.
Gjest Evans Skrevet 27. august 2014 #7 Skrevet 27. august 2014 Så sant du ikke har en server fra et land som ikke har godkjent de internasjonale avtalene tror jeg du bør holde fast ved de prinsippene du har lært gjennom norsk rett. De er stort sett sammenfallende med konvensjonene de fleste land har inngått når det gjelder dette.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå