Gå til innhold

noen der som har det som meg eller har vært der jeg er nå? LES HER.

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg er så utrolig lei meg nå.

Jeg er 17, snart 18 år og er rusavhengig. Kjærsten min på 18 år, er også rusavhengig, og han har drevet med heroin, og amfetamin i 1 år nå, og jeg har drevet med det i 3 år. vi har vært sammen i 7 mnd, og vi har en avtale på at fra og med den 29. August, skal vi være rusfrie sammen. vi har ruset oss sånn rundt 1-3 ganger i uka fra mai og har hatt en avtale på at vi skal begrense det.

jeg har planer om å være rusfri resten av livet, han vil men har ikke tro på at han klarer det.

På tirsdag skal jeg opp i lagmannsretten pga en voldekt som skjedde for et års tid siden.

Han har lovt meg at han skal være der for meg og støtte meg.

alt er så vanskelig, jeg spurte om han kunne komme til meg og besøke meg i dag, for at jeg har det utrolig tungt og jeg trenger han.

Men han valgte i stedet og dra til oslo og sette et skudd med amfetamin.

av den grunn at jeg sa til han noe som var henta ut fra bibelen om kjærlighet som gjorde han rørt og ga han dårlig samvittighet, og at jeg skulle gå i kirka i dag og be for at vi skal klare det, noe jeg sa for og bevise at jeg er villig til og gjøre alt for at vi skal få til og bli rusfrie sammen.

( jeg er så lite kristen som man kan bli, men er faktisk villig til og prøve alt. )

Da ble han sur for at jeg ikke gikk i kirka i dag, og han sa dette :

" du løy til meg, og gjorde så jeg fikk dårlig samvittighet den eneste måten jeg tilgir deg på er at jeg gjør det godt igjen selv, ved å drite i deg i dag og stikke til oslo å ruse meg."

Jeg elsker han. og han er min store kjærlighet, så jeg føler ikke å gå fra han er det rette...

Han har så utrolig mange gode sider, det er bare på grunn av den helvettes rusen, som gjør han til en drittsekk.

Er det noen jeg kan prate med der ute?

er det noen jeg kan få noe tips av?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Du som er så ung må gjøre alt du kan for å bli rusfri NÅ før det er for sent. Du har hele livet foran deg og SÅ mange muligheter, ikke la rusen sluke dette.

Du må tenke på deg selv og prøve å få litt avstand fra kjæresten din. Fordi realiteten er: dersom han ikke har troen på at han klarer å bli rusfri, kommer han aldri til å klare det. Desverre. Å bli rusfri er en lang og tung prosess, og du må være veldig sterk og motivert for å klare det. Dersom du fortsetter å være sammen med ham, kommer heller ikke du til å klare å bli rusfri. Han vil dra deg ned igjen hver gang.

Du må sette deg selv først, og prioritere din helse nå. Det er flere steder som kan hjelpe deg, f. eks:

http://www.mestringshusene.no/tema/rusproblemer/

• Liker 1
Skrevet

Når det er voldtekt og du skal i Lagmannsretten, så har du vel en bistandsadvokat?

Når du skal til Lagmannsretten, så har du jo og vært igjennom prosessen i Tingretten, og vet litt om prosedyrene og hva du skal gjøre, hvor du sitter, hvordan du skal forklare deg osv?

Støtt deg på bistandsadvokaten, og få hjelp hos hn.

Det er veldig få som klarer å slutte med dop sammen med en kjæreste/partner som også ruser seg. Om du elsker han og deg selv tilstrekkelig høyt, så går du i fra han og går videre inn i livet ditt på egenhånd.

Du har opplevd noe veldig negativt når du har opplevd voldtekt. Prøv om du kan snu det negative til noe positivt. Få bistandsadvokaten til å hjelpe deg med å komme på avrusing, slik at den negative opplevelsen fører til en positiv endring i livet ditt. Det blir nok ikke enklet, men vil du så klarer du det allermeste du bestemmer deg for.

Et liv som rusmissbruker er ikke en fremtid å satse på. Du er enda så ung at du kan få deg en utdannelse og en jobb, bare du vil.

Vær så snill å sette deg selv foran rusen og ta grep for å endre livet ditt. Håper ting ordner seg for deg.

Anonymous poster hash: 2ba36...bd8

Skrevet

jeg vet jeg kommer til og klare det.

Jeg SKAL bli rusfri, men jeg vet at om jeg går i fra han og han tar en overdose og dør, så vil det være på min samvittighet resten av livet.

Jeg vil ikke gi slipp på han før han er et sted hvor han er trygg og ikke ruser seg.

Skrevet

Jeg SKAL bli rusfri, men jeg vet at om jeg går i fra han og han tar en overdose og dør, så vil det være på min samvittighet resten av livet.

Jeg vil ikke gi slipp på han før han er et sted hvor han er trygg og ikke ruser seg.

Nei, dette er en dårlig unnskyldning. Du er ikke ansvarlig for hans liv og hans fremtid. Du er ansvarlig for deg selv, ditt liv og din fremtid.

Hvordan bor du? Hjemme hos foreldrene dine, på gata eller hva?

• Liker 4
Skrevet

Jeg skal ikke på noe avrusning, rusbehandling , institusjon..

har prøvd det bullshitet der.

Jeg vet jeg klarer uten, bare han også klarer, jeg vil gi han litt mer tid,

ikke mye men litt, hvis ikke har jeg ikke et annet valg en å gå fra han

Skrevet

Nei, dette er en dårlig unnskyldning. Du er ikke ansvarlig for hans liv og hans fremtid. Du er ansvarlig for deg selv, ditt liv og din fremtid.

Hvordan bor du? Hjemme hos foreldrene dine, på gata eller hva?

Men når man VIRKELIG elsker noen!

jeg bor hos mamma.

Gjest brutal_mann
Skrevet

Dette er ikke i nærheten av å være ditt problem eller ansvar. Om han velger å ruse seg og ender opp med en overdose så er det hans valg og problem, ikke ditt. Du skal sørge for å ta vare på DEG SELV! Så får han ta vare på seg.

• Liker 4
Skrevet

jeg bor hos mamma.

Veldig bra at du bor hos mamma og ikke på gata.

Er du i noen utdanning, eller hva driver du med om dagene?

Gjest brutal_mann
Skrevet

Jeg skal ikke på noe avrusning, rusbehandling , institusjon..

har prøvd det bullshitet der.

Jeg vet jeg klarer uten, bare han også klarer, jeg vil gi han litt mer tid,

ikke mye men litt, hvis ikke har jeg ikke et annet valg en å gå fra han

Du velger altså å skylde på han for at du ikke tenker på deg selv. Du skal gi en lang faen i han og så skal du ta vare på deg selv og kun deg selv.

• Liker 2
Gjest brutal_mann
Skrevet

jeg bor hos mamma.

Så SKAL en sørge for å ta vare på seg selv først. Tar du ikke vare på deg selv og er 100% egoist der så vil du aldri klare å ta vare på dem som betyr noe for deg. Kom deg på avrusing, velg et annet liv for deg selv, og gi en lang f i han om han ikke HELT ALENE klarer å ta samme valg.

• Liker 1
Skrevet

Ikke bruk han som unnskyldning, din evne til å holde deg rusfri har ikke noe med han å gjøre. Dere trenger begge hjelp, mest sannsynelig kommer dere til å påvirke hverandre i en negativ retning. Ikke trekk hverandre lenger ned i grøfta!!

• Liker 2
Skrevet

Du velger altså å skylde på han for at du ikke tenker på deg selv. Du skal gi en lang faen i han og så skal du ta vare på deg selv og kun deg selv.

Kan du brutal mann være snill og ikke gå til "angrep" på denne 17 åringen?

Det trenger hun ikke dager før hun skal i rette og forklare seg om seksuelle overgrep.

• Liker 1
Gjest brutal_mann
Skrevet

Kan du brutal mann være snill og ikke gå til "angrep" på denne 17 åringen?

Det trenger hun ikke dager før hun skal i rette og forklare seg om seksuelle overgrep.

Hvis en har lyst å være rusfri så har en ETT valg, å det er å kutte ALLE bånd til drittmiljøet en befinner seg i. Har jeg sagt det er lett? Nei! Men jeg kommer IKKE til å sende avgårde annet enn brutalt ærlige kraftsalver om hva som skal til for å bli rusfri. En MÅ velge et annet liv for seg selv helt UAVHENGIG av alle andre.

Skrevet

Kanskje du skal begynne å tenke at du skal være rusfri for deg selv?

Du kan ikke kontrollere hans valg, eller hans vilje. Det virker som du har kommet litt lenger enn han, tenk på deg og det du kan gjøre for deg selv. Gå foran som et godt eksempel, ikke forvent at han kommer til å gjøre noe for deg (selv om den tanken er romantisk).

Til syvende og sist får man kun hjulpet seg selv 100%.

• Liker 1
Skrevet

Nei vet du, det er ikke riktig at det vil være på din samvittighet resten av livet ditt. Det føles slik NÅ, men stol på meg når jeg sier dette: hvis du kommer deg ut av rusgrepet nå, og han ikke gjør det, vil du om noen år se tilbake og tenke med tristhet på det. Men du kommer til å tenke "det var leit at han ikke greide seg, rusen ble for vanskelig å komme ut av", og mest sannsynligvis vil du kunne se helt klart at det var veldig lite du kunne gjort fra eller til.

Og for å være brutalt ærlig: så lenge du knytter noe forutsetning til han for at du skal bli rusfri, så har du faktisk ikke bestemt deg for å prøve alt du kan. Du må si "jeg skal få det til! uavhengig av om han greier det eller ikke, skal jeg gjøre det for meg", og ikke "jeg skal få det til, bare han gjør sånn eller sånn".

For hva det er verdt: jeg tror du kan få det til. Det er enda tid.

Anonymous poster hash: c7a5c...63d

• Liker 2
Skrevet

Jeg har vokst opp med en mor med psykiske problemer, og har hørt den regla han prøver seg på utallige ganger. " jeg tar livet mitt, hvis du ikke ofrer deg for meg" er også så feigt og dumt.

Nei, du har ikke ansvar for han. Mest sannsynlig er det bare tomme trusler for å skaffe seg sympati og oppmerksomhet fra deg.

Anonymous poster hash: 8a207...300
  • Liker 1
Skrevet

Jeg ble rusfri i starten av 20 årene sammen med min samboer. Jeg er ferdig med det, men han ble ikke det og har hatt stadige tilbakefall. Dette er veldig utmattende for meg, siden jeg føler jeg må ta store deler av hans kamp i tillegg til min egen.

Tenk på deg selv nå, få rusen ut av livet ditt. Om han klarer det er opp til han, men gi dere selv litt tid.

Snakk med hverandre og gi hverandre rom og tid, og elsker dere hverandre høyt nok er dere der for hverandre etter den værste kampen er ferdig.

Anonymous poster hash: 41f2b...a62

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...