Gå til innhold

Hvordan fordele utgifter som samboere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min samboer eier rekkehuset som vi flyttet inn i. Meg og min datter. Han har to barn 50/50.

Hittil har han betalt sitt lån og forsikringer på huset.

Mens jeg er med på å betale strøm, Internett og kommunale utgifter.

Han har bil, noe jeg ikke har og jeg har ikke lappen. Jeg har planer om å ta lappen.

Den er lån på bla forsikringer, bensin osv. Jeg går til og fra jobb. Han har firmabil, så den bilen hans blir brukt til handling og turer osv.

Vi begge jobber fult. Jeg mottar 2 barnetrygder og bidrag på mitt barn.

Jeg vil få morsarven min innen jul, så jeg skal kjøpe meg inn i rekkehuset hans.

Hva rett vedr bilen? Min samboer ønsker at den skal være felles. At jeg også skal betale på den. For den gagner meg også sier han.

Anonymous poster hash: a6542...b4f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge du ikke kjører den, så ville jeg dekket kanskje 25% av bilutgiftene. Eller bare fylt på bensin av og til, 300 kr per mnd.

Anonymous poster hash: 3cabf...6af

• Liker 1
Gjest _LilleMy
Skrevet

Regner jo med at han kjører deg steder innimellom, og dere handler vel sammen hvor bilen blir brukt? Dermed bruker du bilen selv om du ikke kjører, så jeg mener iallfall at det er rett at du betaler litt av bensinen og litt utgifter, men ikke halvparten.

• Liker 2
Skrevet

Når min samboer kjøpte seg inn i huset mitt kjøpte han også 50% av bilen. Selv om han er i utlandet på jobb to uker og hjemme 4 uker og nesten ikke bruker bil. Jeg bruker bilen desidert mest, til jobb hver dag, mathandel osv. Men han er også avhengig av bilen for å handle og komme seg til/fra jobbturene.

Han betaler halvparten av alt (forsikring, årsavgift, service, EU kontroll, reparasjoner), mens jeg i tillegg dekker all bensinen.

Det syns vi begge er rettferdig, for han hadde ikke klart seg uten bil, mens jeg bruker den mye mer enn han.

Jeg syns du også burde betale på det som nå blir deres felles bil, særlig siden du skal ta lappen snart også.

Anonymous poster hash: d7b49...8d5

Skrevet

Om dere skal ha delt økonomi, så ville jeg ha delt det slik:

- Når du kjøper deg inn i huset, så skal du betale 50% av lån, renter, fellesutgifter, forsikringer, kommunale avgifter, Internett, strøm, lisens, evt hustelefon, tv kanaler og andre kostnader ved bolig.

- Ang lappen og bil. Har du planer om å kjøpe egen bil når du får lappen? Om du har det, så betaler dere på hver deres bil. Om ikke så bør du også bidra litt på kostnader på bilen, for du nyter garantert godt av den, og antakelig mer den dagen du får lappen. Men ikke så høyt som 50% så lenge du ikke har lappen. Forsikringene ville jeg nok latt han dekke selv (siden det er han som opparbeider seg all bonus på den), men bidratt til drivstoff og andre kostnader på bilen.

Anonymous poster hash: b6a45...9e3
Skrevet

Om bilen også skal brukes på felles aktiviteter, samt for å handle mat og diverse, da er det bare rettferdig at du også dekker deler av kostnadene. Om det er 30% eller 50% får dere nok bli enige om, men jeg er enig med samboeren din at dette er jo noe du indirekte drar nytte av.

Anonymous poster hash: 95d63...68f
Gjest Wei Wei
Skrevet

Siden det er firmabil, så bør du kanskje ikke blande deg så mye i formas økonomi. Derfor kan det være fornuftig at du bare betaler for bensin av og til.

La ham regne på hvor mye bilen koster i privatbruk i mnd, så har du konkrette tall å forholde deg til.

Skrevet

Det som er litt vesentlig er vel om det er firmabil i eget firma eller om han er ansatt. Jeg har også vært ansatt og hatt firmabil, og jeg hadde ingen kostnader på den utenom det jeg ble trukket mer i skatt (fordel av bil i jobb). Jeg var "bare" en selger, men jeg hadde bensinkort og vasket bilen på bensinstasjons osv. og det var helt greit at bensinkortet også dekket privat bruk.

Har han eget firma er det jo hans firma som betaler alt dette, så da er han kanskje litt mer forsiktig med hvordan ting brukes? Uansett er jeg enig med hun over meg som sier at du ikke burde legge deg så mye opp i kostnader på en firmabil, så da hadde jeg heller betalt for litt bensin innimellom.

:)

Skrevet

Enig i at firmabil skal holdes utenfor. Det er jobbil.

Sambo har nettopp kjøpt seg inn i min bolig. Vi lagde budsjett. Lån, støm, forsikring og andre felles utgifter gikk inn i regnestykket, så delte vi det hele på 2. Vi holdt bilene utenom da vi har forskjellige avtaler med forsikring, bom, mm. Vi handler mat/husholdning annen hver gang, og det ser ut til å bli ca det samme hver uke. Vi skriver handleliste i fellesskap.

Tror veldig på at åpenhet rundt økonomi er viktig for å få et forhold til å fungere.

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde vel delt på det meste, unntatt jeger. Men bare om vi var enige om det

Siden en ikke alltid kan dele er dette noe en må diskutere også begge to. Om det da ikke skal være enige om det, selfølgelig.

Om en ikke syns det fungerer kan man alltids revurdere det. Det er ikke for sent til det uansett.

Jeg ville også laget kontrakt så man kunne se hva som var gjort og ikke. Det er viktig i huset. Denne bør begge undretegne, gjerne med vitne.

Økonomisk sett blir en vel aldri lik i et forhold, om det passer seg slik? Men likevel.

Anonymous poster hash: fdd7a...da4
Skrevet

IKKE kjøp deg inn når han har to barn. Dør han så sitter du nesten ikke igjen med en dritt selv om du teoretisk sett eier 50%

Anonymous poster hash: f3ed7...650
Skrevet

Fellesøkonomi. Skjønner meg ikke på alle dere samboerpar som sitter og regner ut til minste detalj. Har man valgt å leve sammen er det naturlig å ha ting felles.

Anonymous poster hash: e53cd...406

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...