Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kort oppsummert:

Har bodd sammen i snart 15 år, har to barn på 7 og 1 år.

Han har gjeld opp over ørene men tjener også ganske bra. Jeg jobber deltid og tjener ca. 18000 i måneden.

Han har alltid hatt problemer med økonomien sin og nekter å ordne opp i det, bare utsetter og utsetter helt til kreditorene tar pant i hus ol. I de verste periodene har jeg tatt ut penger på mine kredittkort og jeg har nå en kredittlånsgjeld på nesten 100.000

Vi eier huset sammen, og ville nok fått ca. 1.7 mill ved salg, men han nekter å selge det. Er ikke lett når han bare forsvinner når jeg tar opp temaet.

Nå har jeg fått nok, og vil ut av hele forholdet og bort fra mannen. Jeg klarer ikke mer, rett og slett. Har begynt å slite psykisk på meg og jeg må komme meg ut. Men hvordan?

Etter at jeg har betalt kredittkortene (jeg ligger aldri på etterskudd og har ingen betalingsanmerkninger) har jeg ikke råd til å bo for meg selv. Pga. psyken min klarer jeg heller ikke å jobbe i større stilling (har heller ikke barnehageplass), så inntekten min får jeg ikke høyere enn ca. 18000 i måneden.

Hvordan skal jeg starte? Har tenkt å prøve og holde ut, betale ned gjelden min og heller bryte når det er gjort, men det er nesten uutholdelig å bo her nå. Han ligger etter med mange regninger og inkassoselskapene står i kø.

Jeg eier ikke flua på veggen. Han tjener mye mer enn meg (ca 800000 i året), så det er han som eier bilene, han som har kjøpt møblene osv.

Jeg er fullstendig klar over at jeg virker helt hjelpesløs når jeg forteller dette, men det er ikke så lett etter 15 år.

Kan noen gi meg noen tips? Hvor skal jeg starte?

Anonymous poster hash: a5d79...791
Videoannonse
Annonse
Gjest Coolaid
Skrevet

Er dere gift ? Så lenge dere ikke har særeie og dere er gift så har du automatisk rett på halvparten. Men også da halvparten av gjelden.....

For meg virker det skikkelig sleipt av deg å holde ut til din gjeld er nedbetalt. Skal du avslutte et samliv skal du gjøre det på en ærlig og ryddig måte. Det som du skisserer er langt fra akkurat det.

Hva med å ta et skippertak og rydde skikkelig opp i økonomien ? Dette lukter luksusfellen lang vei. På nav kan alle få økonomisk rådgivning. Dere er også så godt bemidlet, 800 000 i året, at dere kan kjøpe rådgivning og få hjelp til å rydde opp.

Snakk sammen. Bli enig om å rydde opp i økonomien - vær ærlig og finn ut hvor forholdet går hen.

Gjest Nanne70
Skrevet

Jeg regner med at dere ikke har samboerkontrakt eller noe slikt, så dessverre kan du ikke kreve noe av han, tror jeg, men jeg er ikke ekspert på slike ting.

Når det gjelder kredittkortgjelden, synes jeg du skal ta kontakt med banken din og høre om du kan få et lån der, slik at du kan få lavere avdrag og mindre renter. Kredittkortgjeld er fryktelig dyrt å betale ned på. Regner med at du også får barnetrygden for de tre barna deres, men du må avklare dette med samværsrett og evt. barnebidrag. Sjekk også med NAV om du har rett til bostøtte hvis du flytter for deg selv, du kan også regne ut selv her: https://tjenester.husbanken.no/bostotte-kalkulator/index.html

Møbler og annet kan du i første omgang kjøpe brukt, og hvis du sjekker finn.no og lokalavisene, er det ofte utrolig mye som gis vekk gratis. Kanskje kan du også låne nødvendige ting hos venner eller familie?

Det var kanskje ikke til så mye hjelp, dette her, men ønsker deg uansett lykke til!

Skrevet

Be han undertegne et gjeldsbrev til deg med vitner og som førsteprioritet og lag en nedbetalingsplan dere i mellom. Deretter bør han søke gjeldsordning og hans gjeld til deg må tas med.

For en smørje. Jeg ville pratet med din bank og spurt om du kunne fått et midlertidig avdragsfritt lån til saken løste seg. Da oppnår du også lavere renter.

• Liker 1
Gjest Nanne70
Skrevet

Er dere gift ? Så lenge dere ikke har særeie og dere er gift så har du automatisk rett på halvparten. Men også da halvparten av gjelden.....

For meg virker det skikkelig sleipt av deg å holde ut til din gjeld er nedbetalt. Skal du avslutte et samliv skal du gjøre det på en ærlig og ryddig måte. Det som du skisserer er langt fra akkurat det.

Hva med å ta et skippertak og rydde skikkelig opp i økonomien ? Dette lukter luksusfellen lang vei. På nav kan alle få økonomisk rådgivning. Dere er også så godt bemidlet, 800 000 i året, at dere kan kjøpe rådgivning og få hjelp til å rydde opp.

Snakk sammen. Bli enig om å rydde opp i økonomien - vær ærlig og finn ut hvor forholdet går hen.

Har du ikke lest innlegget ordentlig? TS har havnet i et gjeldsuføre fordi samboeren hennes, som tjener 800 000 i året ikke gidder å ta sin del av ansvaret!! Hver gang hun prøver å ta dette opp med ham, stikker han av.....

Gjest Coolaid
Skrevet
Nanne70, on 24 Aug 2014 - 14:42, said:

Har du ikke lest innlegget ordentlig? TS har havnet i et gjeldsuføre fordi samboeren hennes, som tjener 800 000 i året ikke gidder å ta sin del av ansvaret!! Hver gang hun prøver å ta dette opp med ham, stikker han av.....

Har du lest mitt innlegg ordentlig? - Det fremgår ikke om de er gift eller har samboeravtale eller andre løsninger.

Ja, jeg kan lese, så jeg har lest innlegget ordentlig. Hvorfor spør du om det ?

Skrevet

Når inkassoselskapene banker på døren til en som tjener 800 000 så vil de ikke være nådige, fordi alle ser at her handler det om å kunne styre pengene.

Du lan begynne med å kontakte et krisesenter for å få råd om fremgangsmåte. Eller dukan kontakte en privat advokat. Gjeldsrådgiver på Nav pleier å ha veeldig lang ventetid. Kommunen du bor i skal ha noen som styrer med startlån og tilskudd, der kan du henvende deg og spørre om hva du kan få hjelp med å kjøpe av bolig. Du må og ha hjelp med å få barnehage og sfo plass til barna slik at du kan fortsette i jobben din. Hvem passer barna i dag?

Når mannen er så vanskelig å snakke med om økonomi, så har det lite for seg å prøve å få til noen løsninger med han, du sliter deg bare ut.

Tror heller ikke du kommer noen vei med en slik mann uten advokathjelp.

Prøv for din egen del og for barnas del å komme deg ut av dette forholdet, dette høres ikke sunt ut!

Anonymous poster hash: f7063...cf5

• Liker 1
Skrevet

Be han undertegne et gjeldsbrev til deg med vitner og som førsteprioritet og lag en nedbetalingsplan dere i mellom. Deretter bør han søke gjeldsordning og hans gjeld til deg må tas med.For en smørje. Jeg ville pratet med din bank og spurt om du kunne fått et midlertidig avdragsfritt lån til saken løste seg. Da oppnår du også lavere renter.

Hvilken verden lever du i? Gjeldsordning er for en som tjener kr. 800 000,- i året og har satt økonomien over styr? Nei, det får han aldri. Gjeldsordning er for dem med varig lav inntekt og som er ute av stand til å betale tilbake, type uføre eller sosialklienter osv.

• Liker 1
Skrevet

Hvilken verden lever du i? Gjeldsordning er for en som tjener kr. 800 000,- i året og har satt økonomien over styr? Nei, det får han aldri. Gjeldsordning er for dem med varig lav inntekt og som er ute av stand til å betale tilbake, type uføre eller sosialklienter osv.

Han kan få til en ordning med banken sin.

Skrevet

Vi er ikke gift, men huset står på oss begge.

Jeg skjønner ikke helt hva som er sleipt av meg da jeg har mast på han i 6 år om at han skal ryddeopp. Hver gang jeg bringer på banen at vi må¨ta tak i problemene stikker han av. Jeg har, det siste året, sagt ifra at jeg ønsker ut av forholdet, og ta tar han bilnøkkelen til bilen jeg "disponerer" og reiser.

Jeg har brukt kredittkort for å hjelpe han med banklån han har (ikke huslån), fordi det ikke har blitt betalt.

Skrevet

Han kan få til en ordning med banken sin.

Han har allerede en "ordning" med banken og de vil ikke hjelpe mer.

Gjest Coolaid
Skrevet
AnonymBruker, on 24 Aug 2014 - 15:09, said:

Vi er ikke gift, men huset står på oss begge.

Jeg skjønner ikke helt hva som er sleipt av meg da jeg har mast på han i 6 år om at han skal ryddeopp. Hver gang jeg bringer på banen at vi må¨ta tak i problemene stikker han av. Jeg har, det siste året, sagt ifra at jeg ønsker ut av forholdet, og ta tar han bilnøkkelen til bilen jeg "disponerer" og reiser.

Jeg har brukt kredittkort for å hjelpe han med banklån han har (ikke huslån), fordi det ikke har blitt betalt.

Det er skikkelig sleipt å bli i et forhold du ikke vil være i for å betale ned gjeld - det blir sånn golddigger tendenser.... Det er ikke rettferdig ovenfor mannen, ungene eller deg selv. Vær ærlig, avslutt forholdet på en skikkelig måte og rydd opp rotet. Du er medeier i huset. Du er sikkert også medansvarlig for økonomien ?

Hvordan skal jeg starte? Har tenkt å prøve og holde ut, betale ned gjelden min og heller bryte når det er gjort, men det er nesten uutholdelig å bo her nå.

Skrevet

Når inkassoselskapene banker på døren til en som tjener 800 000 så vil de ikke være nådige, fordi alle ser at her handler det om å kunne styre pengene.

Du lan begynne med å kontakte et krisesenter for å få råd om fremgangsmåte. Eller dukan kontakte en privat advokat. Gjeldsrådgiver på Nav pleier å ha veeldig lang ventetid. Kommunen du bor i skal ha noen som styrer med startlån og tilskudd, der kan du henvende deg og spørre om hva du kan få hjelp med å kjøpe av bolig. Du må og ha hjelp med å få barnehage og sfo plass til barna slik at du kan fortsette i jobben din. Hvem passer barna i dag?

Når mannen er så vanskelig å snakke med om økonomi, så har det lite for seg å prøve å få til noen løsninger med han, du sliter deg bare ut.

Tror heller ikke du kommer noen vei med en slik mann uten advokathjelp.

Prøv for din egen del og for barnas del å komme deg ut av dette forholdet, dette høres ikke sunt ut!

Jeg er fortsatt i mammapermisjon, men er snart ferdig. Jeg jobber bare kvelder, netter og helger, så barnehage hjelper ikke stort. Har et familiemedlem som skal passe minsten de kveldene samboeren ikke er hjemme.

Nå har han ikke åpnet regningene sine siden juni, og jeg har fått brev fra en kreditor om at de har tatt pant i eiendommen.......

Skrevet

Det er skikkelig sleipt å bli i et forhold du ikke vil være i for å betale ned gjeld - det blir sånn golddigger tendenser.... Det er ikke rettferdig ovenfor mannen, ungene eller deg selv. Vær ærlig, avslutt forholdet på en skikkelig måte og rydd opp rotet. Du er medeier i huset. Du er sikkert også medansvarlig for økonomien ?

Jeg har jo sagt til han x-antall ganger at jeg vil ut av forholdet!

Da reiser han og blir borte i dagesvis!

Gjest Lille-pus
Skrevet

Unnskyld meg altså, men ser du TS skriver at hun er den som de siste 6 årene har forsøkt å få ham i tale rundt økonomien?

Hun har også betalt hans gjeld vha sine egne kredittkort slik jeg forstår det.

Jeg finner svært lite som lukter goddigger her. det jeg derimot finner er en trådtsarter som er på desperasjonens rand fordi hun deler hus med en kar som ikke vil snakke om at han ikke betaler utgiftene sine.

Det er en situasjon som ikke er holdbar eller levbar for mennesker som er litt oppegående og kjenner forskjellen på kredit og debet.

Når namsmannen står på døren med dom om tvangssalg er det ikke morsomt lenger.

Om denne mannen som TS bor sammen med ikke vil, så må han. Han tjener godt, men banken vil ikke mer.

Her er det å sette opp et stramt budsjett, og ringe kreditorene med håp om å få en nebetalingsplan før alt går på tvangssalg.

• Liker 5
Skrevet

Jeg jobber, og tjener mine egne penger for å betale ned kredittkortgjeld jeg har pga. HAN, så er JEG golddigger? :sjokkert:

Han har forøvrig også sagt at om jeg flytter så tar han sitt eget liv. Regner med at det er noe han sier i affekt og at han ikke mener det.

• Liker 1
Skrevet

Det er IKKE sleipt å vente med å gå ut av et forhold. Det er ikke så enkelt når man har barn sammen og håper at ting skal ordne seg i det lengste. TS har også prøvd å ta opp dette med mannen sin.

Dette er ikke enkelt for deg, men du får hjelp med ekstra barnetrygd, overgangsstønad når barna er små og også bidrag fra mannen din (evt.tvungen om han ikke går med på noe), og bostøtte om du har lav inntenkt.

Stå på! dette greier du om du vil.

Lykke til!

Anonymous poster hash: 65761...395
  • Liker 1
Skrevet

Unnskyld meg altså, men ser du TS skriver at hun er den som de siste 6 årene har forsøkt å få ham i tale rundt økonomien?

Hun har også betalt hans gjeld vha sine egne kredittkort slik jeg forstår det.

Jeg finner svært lite som lukter goddigger her. det jeg derimot finner er en trådtsarter som er på desperasjonens rand fordi hun deler hus med en kar som ikke vil snakke om at han ikke betaler utgiftene sine.

Det er en situasjon som ikke er holdbar eller levbar for mennesker som er litt oppegående og kjenner forskjellen på kredit og debet.

Når namsmannen står på døren med dom om tvangssalg er det ikke morsomt lenger.

Om denne mannen som TS bor sammen med ikke vil, så må han. Han tjener godt, men banken vil ikke mer.

Her er det å sette opp et stramt budsjett, og ringe kreditorene med håp om å få en nebetalingsplan før alt går på tvangssalg.

TS her.

Om vi selger huset så går vi nok i null, men det er jo umulig å få han til å snakke om dette. Han stikker av og blir borte. Flytter jeg ut så må han vel i praksis betale ut meg på huset, og det har han jo ikke råd til.

Jeg har nok skrevet ting litt uklart her ser jeg. Vi har ett huslån som er en god del lavere enn det vi ville fått for huset ved salg. De andre lånene han har står ikke på meg. Jeg har bare kredittkortgjelden (samt studielån).

Jeg vil bare ut.

Gjest Lille-pus
Skrevet

TS her.

Om vi selger huset så går vi nok i null, men det er jo umulig å få han til å snakke om dette. Han stikker av og blir borte. Flytter jeg ut så må han vel i praksis betale ut meg på huset, og det har han jo ikke råd til.

Jeg har nok skrevet ting litt uklart her ser jeg. Vi har ett huslån som er en god del lavere enn det vi ville fått for huset ved salg. De andre lånene han har står ikke på meg. Jeg har bare kredittkortgjelden (samt studielån).

Jeg vil bare ut.

Om banken ikke går med på at han refinansierer huslånet, står som eneste låntager og betaler deg ut, - alt dette forutsatt at eierskapet til huset er tinglyst med begge navn, så må huset selges.

Så enkelt er det, og en del av overskuddet etter at huslånet er betalt, vil være ditt (igjen: Dette forutsetter at du er oppført som deleier i grunnboken/de papirene som er tinglyst).

Der det er vilje er det vei, og om han ikke vil så må han. Det gjelder både å snakke og å innfinne seg med at du er ferdig med forholdet til ham. Det nytter ikke å bare kjøre ut og bli borte.

Selvmordstruslene hans foreslår jeg du informerer fastlegen hans om. Uansett kan det aldri være ditt ansvar å stå ansvarlig for om han ønsker å fortsette å leve.

Jeg foreslår du ringer Mental helses hjelpetelefon på telefon 116 123 og får hjelp til hvordan du skal håndtere selvmordstruslene hans.

Dette er situasjoner de har vært borti før, og de er bra. Vær aldri redd for å ringe dem.

• Liker 1
Gjest Nanne70
Skrevet

Har du lest mitt innlegg ordentlig? - Det fremgår ikke om de er gift eller har samboeravtale eller andre løsninger.

Ja, jeg kan lese, så jeg har lest innlegget ordentlig. Hvorfor spør du om det ?

Jeg viser til det LillePus har svart deg, så skjønner du nok hva jeg mener.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...